@romakka -podcast: Suomen julkinen talous on kestämättömällä tiellä

Keskuskauppakamarin @romakka -podcastin uusimmassa jaksossa keskustellaan Suomen taloudesta ja eläkejärjestelmästä. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen kanssa teemaan tarttuu entinen kansanedustaja ja ministeri, nykyinen Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes.

Paljon puhuttu julkisen talouden kestävyysvaje on nostanut tarkasteluun myös työeläkejärjestelmän kestävyyden. Mitä eläkejärjestelmälle tapahtuu, jos samanaikaisesti sekä työmarkkinoilla että sijoitusmarkkinoilla menee useamman vuoden surkeasti?

Siimes seisoo työnsä puolesta eläkejärjestelmän takana, mutta tekeekö hän sen myös ekonomistina? Studiossa innostutaan pohtimaan myös koronakriisin vaikutuksia perustuslain tulkintaan.

@romakka on Keskuskauppakamarin uusi podcast, joka yhdistää The Economistin maailmankuvan savolais-brysseliläiseen suorapuheisuuteen. Romakkaniemen vetämä podcast pystyttää tienviittoja 2020-luvun Suomelle.

Jaksot julkaistaan kerran viikossa lauantaisin. Ohjelman voi kuunnella Spotifysta, Applelta ja osoitteesta www.kauppakamari.fi/podcastit.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.

Kauppakamarin EU-katsaus: Nyt on Euroopan jälleenrakennuksen aika1.7.2020 00:01:00 EESTTiedote

Euroopan unionin taloudellinen jälleenrakennus koronakriisin seurauksena on keskeisin asia heinäkuussa alkavalla Saksan EU-puheenjohtajuuskaudella, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori tänään julkaistussa kauppakamarin EU-katsauksessa. Suomen ja suomalaisten yritysten kannalta on olennaista, minkälaisen muodon Euroopan jälleenrakennus saa ja kuinka nopeasti se tervehdyttää koronakriisin runtelemat vientimarkkinamme.

Koronakysely: Puolet yrityksistä vähensi investointejaan koronakriisin takia30.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Puolet kauppakamareiden kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo koronakriisin vähentäneen yrityksen investointikykyä. Reilu viidesosa, 22 prosenttia, näistä yrityksistä kertoo investointien vähentyneen peräti 75-100 prosenttia ajasta ennen koronapandemian puhkeamista. Suurimmalla osalla näistä yrityksistä, noin 47 prosentilla, investoinnit ovat vähentyneet 1-25 prosenttia.