Rönnholm Oulussa: ”Valtiolla on omistajana vastuu huolehtia irtisanottavien paperityöläisten työllistymisestä”

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm kiersi Oulussa, Oulaisissa ja Kempeleellä ja kommentoi vierailullaan Oulun Stora Enson paperikoneen lakkauttamista. Rönnholm pitää erittäin valitettavana, että Stora Enso päätyi ajamaan toisen hienopaperikoneistaan alas.

– Moni odotti Storan muuntavan molemmat paperikoneet kartongin valmistukseen, toisin kävi ja nyt 400 työntekijää odottaa irtisanominen.

Digitalisaatio on vähentänyt hienopaperin kysyntää maailmalla jo pitkään. Kartongin kysyntä puolestaan kasvaa, sillä verkkokauppa käyttää paljon pakkausmateriaaleja. Kyseessä on digitalisaation aiheuttama rakennemuutos ja iso isku koko alueen taloudelle.

Rönnholm pitää itsestään selvänä, että Työ- ja elinkeinoministeriö hakee storalaisille tukea EU:n globalisaatiorahastosta, sillä työpaikkojen menetyksen kerrannaisvaikutukset ovat mittavia.

Suomen valtiolla on vahva asema Storassa, sillä Kelan kanssa se käyttää jopa 37 %:n osuutta yhtiön äänivallasta.

– Valtiolla on omistajan moraalinen velvollisuus huolehtia irtisanottavien ja Oulun alueen teollisesta tulevaisuudesta, sanoo Rönnholm ja jatkaa: – Valtion tulee varmistaa, että Stora Enso kantaa yritysvastuunsa ja että yhtiö tekee kaikkensa irtisanottavien uudelleen työllistymisen eteen.

Rönnholm ihmettelee Storan vetäytymistä pohjoisesta Suomesta. Yhtiö on lakkauttanut toimintaa reippaan kymmenen vuoden sisällä mm. Kemijärvellä, Veitsiluodossa ja nyt Oulussa.

– Hankala ajatella, että Storan toiseksi suurimmat omistajat Ruotsin mahtisuku Wallenbergit sietäisivät yhtiöltä samanlaista käytöstä Pohjois-Ruotsissa, kuittaa Rönnholm.

SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä13.4.2019 07:15:32 EESTTiedote

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa. - Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa. - Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin10.4.2019 09:59:55 EESTTiedote

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä9.4.2019 15:58:10 EESTTiedote

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.