Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.
Norsepower Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Riski ja NAPA:n Shipping Solutions –yksikön johtaja Risto-Juhani Kariranta vastaanottivat DIMECC Prizen 2018 DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmalalta. Kuva: Ingmar Baarman, DIMECC

Lehdistötiedote 24.10.2018

Norsepower Oy on innovoinut teknologian, jossa roottoripurjeiden avulla saadaan aikaan suuria polttoainesäästöjä. NAPA:n ainutlaatuisilla menetelmillä ja teknologialla on puolestaan ollut mahdollista todentaa roottoripurjeen synnyttämät säästöt. Todentaminen taas on mahdollistanut mittavat investoinnit roottoripurjeisiin. Vuonna 2018 Norsepowerin roottoripurjeet on asennettu maailman suurimpiin varustamokonserneihin kuuluvan Maersk Tankersin LR2 -tuotetankkeriin. Tänä vuonna myös Viking Gracelle on asennettu roottoripurje ja se on nyt maailman ensimmäinen matkustaja-alus, joka säästää polttoainetta modernin mekaanisen purjeen avulla.

”NAPA pystyi todentamaan, että roottoripurjejärjestelmämme ensimmäinen testiasennus tuottaa keskimäärin noin kuuden prosentin polttoainesäästöt. Testitulosten perusteella järjestelmämme mahdollistaa isossa mittakaavassa jopa 20 prosentin keskisäästöt polttoaineen kulutuksessa. Ympäristö säästyy vastaavassa määrin ja roottoripurjeisiin panostavien varustamoiden kilpailukyky paranee. Tämä verifiointi on ollut aivan keskeinen tekijä menestyksemme mahdollistajana”, kuvaa Norsepowerin toimitusjohtaja Tuomas Riski yhteistyön merkitystä.

”Puhtaamman ja tehokkaamman merenkulun puolesta”

Riski vastaanotti DIMECC Prizen yhdessä NAPA:n Shipping Solutions –yksikön johtajan Risto-Juhani Karirannan kanssa. Kariranta korostaa Norsepowerin roottoripurjeiden kaksinkertaista hyötyä.

”Merenkulku on merkittävä kasvihuonekaasujen tuottaja. Laivojen polttoainetta säästävät innovaatiot ovat yhtä aikaa merkittävä ympäristöteko ja huomattava kilpailukyvyn parannus innovaatioiden käyttäjille. NAPA:lla on pitkä historia laivojen polttoainetaloutta, ja siten päästöjä sääpohjaisen reitinoptimoinnin keinoin vähentävien ratkaisujen toimittamisesta, ja siksi on hienoa, että olemme päässeet todentamaan myös Norsepowerin roottoripurjeiden tehon puhtaamman ja tehokkaamman merenkulun puolesta. Verifiointi on taattua menestystä”, kiteyttää Kariranta.

Vuosittain jaettavan palkinnon luovutti DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala DIMECCin vuosiseminaarin aluksi.

”Olemme todella iloisia Norsepowerin ja NAPA:n yhteistyön hedelmistä. REBUS-ohjelmassamme tehty yhteistyö globaalin ohjelmistoyrityksen ja startupin välillä on johtanut uuden innovaation kaupallistamiseen ja menestykseen markkinoilla. Todella hieno tulos on ollut se, että meriteollisuuden ja laivojen ekologisuutta on saatu parannettua valtavasti”, kuvaa Kulmala NAPA:n ja Norsepowerin palkinnon perusteita.

Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan 10-vuotisjuhlaseminaarissa avautui palkinnolle myös laajempi, Suomelle elintärkeä näkökulma.

”Norsepowerin roottoripurje on saanut ansaitusti myös lukuisia muita palkintoja. Tämä palkinto on myönnetty nimenomaan yhteistyölle, joka avasi uusia kasvupolkuja ja globaaleja arvoketjuja startupille. Tämä on tärkeää myös yleisen keskustelun kannalta, kun mietitään isojen yritysten TKI-toimintojen rahoittamista”, paaluttaa Kulmala palkinnon kauaskantoisempaa kansallista merkitystä.

DIMECC tuo parhaat tekijät ja osaajat yhteen

NAPA:n verifiointimenetelmä on hiottu DIMECC Oy:n Rebus-ohjelmassa, jossa olivat mukana NAPA, Åbo Akademi, Bore, Transfennica, Norsepower ja NANOL Technologies.

Harri Kulmala, Toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Risto-Juhani Kariranta, Johtaja, Shipping Solutions, NAPA, 040 507 3266, risto.kariranta@napa.fi

Åkerlundinkatu 8

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

DIMECC Ltd is the leading breakthrough-oriented co-creation ecosystem that speeds up time to market. Our innovation platform makes leaders and winners meet. Our network consists of 2.000+ R&D&I professionals, 400+ organizations, 69 shareholders and 10+ co-creation facilitators.

Pole Position of Data Economy at Sight for Manufacturing Companies - The Intelligent Industry Ecosystem to Create the World's Smartest Industrial System7.1.2020 11:00:00 EET | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies intends to make Finland the global leader of intelligent industrial solutions. Cooperation is the foundation for solutions since no single company alone can deliver top results at the system level. Intelligent Industry aims to create the world's most advanced intelligent autonomous systems, amongst other top objectives, with new joint financing from the participating companies and Business Finland.

Suomea ajetaan datatalouden paalupaikalle: Intelligent Industry -ekosysteemin tavoitteena maailman älykkäin teollisuusjärjestelmä20.12.2019 10:24:20 EET | Tiedote

Suomalaisten kärkiyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi aikoo tehdä Suomesta globaalin johtajan älykkäiden teollisten ratkaisujen kehittäjänä. Ratkaisut syntyvät ekosysteemityönä, koska mikään yksittäinen yritys ei yksin pysty huipputuloksiin järjestelmätasolla. Intelligent Industry tähtää mm. maailman edistyksellisimpiin älykkäisiin autonomisiin järjestelmiin yritysten ja Business Finlandin uudella yhteisellä rahoituksella.

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EEST | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.