Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva
I ett test undersöker man om t.ex. en kommunalt understödd skjuts inom social- och hälsovården kan erbjuda platser åt kunder som betalar själva. Eller kan det vara möjligt att samtidigt sköta ett annat ärende med samma bil? Och vidare; kan samma skjuts utgöra förbindelsetrafik för dem som jobbar? Sammanföringen av skjutsarna sköts med en digital, öppen serviceplattform. Den första plattformen i sitt slag utvecklas av ett företagskonsortium tillsammans med tre regioner.
Social- och hälsovårdstransporter, anropsstyrd trafik i landsbygden och anslutningstrafik
I Södra Savolax testar man först nya lösningar på hur man kan förmedla och kombinera social-och hälsovårdens transporter. I testet vill man få med passagerare som betalar resan själv i social- och hälsovårdens transporter. "Målet är att gradvis reformera hela landskapets trafiksystem och att på ett nytt sätt ordna kundnära mobilitetstjänster i landskapet", säger utvecklingschef Markku Tanttu från Etelä-Savon maakuntaliitto.
I Östra Nyland har man som målsättning att testa bl.a. anropsstyrd anslutningstrafik till kollektivtrafikens stomlinjer samt att kombinera servicetrafiken i byarna. "I projektet planerar vi hur man kan ordna transporter t.ex. till dagaktiviteterna för äldre", säger Sten Frondén, Lovisa stads utvecklingsdirektör.
I Birkaland strävar man efter ett nytt sätt att ordna och kombinera skjutsar för trafiken mellan det växande stadsområdet och den glest befolkade landsbygden. "Dessutom är det meningen att utföra testet i en stor landsortskommun med flera centra, där det finns ett behov av att utveckla en fungerande kollektivtrafik som betjänar alla invånare", berättar Marja-Riitta Mattila-Nurmi från Pirkanmaan liitto.
Samhällsekonomin och miljön behöver nya lösningar
Det används årligen ca en miljard euro för offentliga transportanskaffningar. Att utnyttja dessa transporter mer effektivt är en stor möjlighet både för samhällsekonomin och för miljön.
"Det är dags att föra transporterna till en ny epok, där man minimerar förbrukningen av naturresurser. Transporterna har bidragit med välfärd för finländarna, men de är ineffektiva", säger Heikki Sorasahi, Sitras expert på cirkulär ekonomi. I Finland står trafiken för ca en fjärdedel av växthusgaserna i samband med energiförbrukning. Andelen har ökat under de senaste åren då industrin och energiproduktionens andel minskat.
"För att Finland ska kunna svara på det globala kravet på koldioxidsnåla lösningar måste även trafiken hitta funktionssätt som överensstämmer med den cirkulära ekonomin, där svinnet - alltså tomma platser - minimeras", fortsätter Sorasahi.
Sitra vill påskynda denna utveckling genom att som en del av den cirkulära ekonomin utveckla nya former för mobiliteten.
Kommunerna sparar och företagen får ny business
Testerna som inleds kan erbjuda den offentliga sektorn - främst kommunerna- en möjlighet att spara kostnader vid lagstadgade transporter, såsom för social- och hälsovården, transport i enlighet med handikapplagen och även skolskjutsar.
"Det är särskilt intressant att se om vi i testet hittar nya verksamhetsmodeller med vilka vi kan kombinera olika mobilitetsbehov och således förstärka transporttjänsternas kundströmmar. Resultatet kan vara förbättrade och mer kostnadseffektiva transporttjänster", säger trafikexpert Johanna Vilkuna från Kommunförbundet.
En kombination av offentliga transporter värda hundratals miljoner och att erbjuda dem även åt kunder som betalar själva kräver teknologi och digitala tjänster. I Finland har man utvecklat digitala plattformer för trafiken redan under flera år.
Experimenten öppnar även dörrarna för export.
Det här är något nytt i Europa", säger, expert Tom Warras från Business Finland.
Ett företagskonsortium bestående av Infotripla Oy, Kyyti Group Oy, Sitowise Oy och Vinka Oy utvecklar en portal för testen.
"Det är fint att vara med och skapa en lösning för en fungerande service inom kollektivtrafiken utanför de större städerna", säger Pekka Möttö från Kyyti Group Oy som representerar konsortiet.
Teknologiska forskningscentralen VTT Ab bedömer projektets effekter samt producerar oberoende fakta om samarbetsmodeller och alternativ organisation för den regionala mobiliteten åt beslutsfattarna.
Mer information
Sitra:
Heikki Sorasahi, expert på cirkulär ekonomi, heikki.sorasahi@sitra.fi, 040 572 9512
Samuli Laita, kommunikationsexpert, samuli.laita@sitra.fi, 040 5368650
Kommunförbundet: Johanna Vilkuna, trafikexpert, johanna.vilkuna@kuntaliitto.fi, 040 869 7836
Business Finland: Tom Warras, expert, tom.warras@businessfinland.fi, 050 5577 839
Etelä-Savon maakuntaliitto: Marko Tanttu, utvecklingschef, marko.tanttu@esavo.fi, 044 770 0488
Östra Nyland:
Sten Frondén, utvecklingsdirektör, Lovisa stad, sten.fronden@loviisa.fi, 040 559 5525
Hanna Linna-Varis, trafikingenjör, Borgå stad, hanna.linna-varis@porvoo.fi, 040 529 0278
Pirkanmaan liitto: Marja-Riitta Mattila-Nurmi, utvecklingschef, marja-riitta.mattila-nurmi@pirkanmaa.fi, 050 336 7651
Teknologiska forskningscentralen VTT: Jenni Eckhardt, specialforskare, jenni.eckhardt@vtt.fi, 020 722 2031
Företagskonsortium Pekka Möttö, verkställande direktör, Kyyti Group Oy, pekka.motto@kyyti.com, 044 974 2477
Nyckelord
Om
Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.
Följ Sitra
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sitra
Sitra inleder omställningsförhandlingar – ledning och operativ modell föremål för förhandlingarna27.3.2024 14:12:38 EET | Tiedote
Jubileumsfonden för Finlands självständighet inleder omställningsförhandlingar som i stor utsträckning kommer att påverka dess verksamhet. Förhandlingarna hänför sig till förnyelsen av Sitras strategi. Finländarnas framtidshus strävar efter en effektivare och smidigare verksamhet samt att dämpa kostnadsökningen.
Sitra aloittaa muutosneuvottelut – kohteena johto ja toimintamalli27.3.2024 14:12:38 EET | Tiedote
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto käynnistää toimintaansa laajasti koskevat muutosneuvottelut. Neuvottelut liittyvät Sitran strategian uudistamiseen. Suomalaisten tulevaisuustalo tavoittelee toimintaansa lisää tehokkuutta ja ketteryyttä sekä kustannusten kasvun hillintää.
Estland behandlar medborgarinitiativ upp till tre gånger snabbare än Finland - Sitra jämför Finlands och Estlands system för medborgarinitiativ21.3.2024 07:12:21 EET | Tiedote
I Estland behandlas medborgarinitiativ inom den överenskomna tidsfristen, och det är enkelt att följa deras framsteg genom en enda tjänst. I Finland blir medborgarinitiativ allt populärare, men vårt system har utrymme för förbättringar. Enligt Sitras undersökning har Finland mycket att lära sig av Estlands flexibla system för medborgarinitiativ.
Virossa kansalaisaloitteet käsitellään jopa kolme kertaa nopeammin kuin Suomessa – Sitra vertaili Suomen ja Viron kansalaisaloitejärjestelmiä21.3.2024 07:12:21 EET | Tiedote
Virossa kansalaisaloitteet käsitellään sovitussa määräajassa ja aloitteiden etenemistä on kätevä seurata yhden palvelun kautta. Suomessa kansalaisaloitteiden suosio kasvaa, mutta järjestelmässämme on kehittämisen varaa. Sitran selvityksen mukaan Suomi voisi oppia Viron joustavasta kansalaisaloitejärjestelmästä.
Finländska medier kunde göra plats för framtidsinriktade EU-nyheter - Sitra analyserar hur Europeiska unionen diskuteras14.3.2024 07:54:11 EET | Tiedote
EU:s framtid diskuteras knapptast i de finländska EU-nyheterna. En framtidsinriktad debatt skulle främja Finlands framtidsinriktade inflytandeförhandspåverkan och unionens långsiktiga utveckling. Mediernas uppmärksamhet stjäls av enskilda initiativ.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum