SitraSitraSitra

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

I ett test undersöker man om t.ex. en kommunalt understödd skjuts inom social- och hälsovården kan erbjuda platser åt kunder som betalar själva. Eller kan det vara möjligt att samtidigt sköta ett annat ärende med samma bil? Och vidare; kan samma skjuts utgöra förbindelsetrafik för dem som jobbar? Sammanföringen av skjutsarna sköts med en digital, öppen serviceplattform. Den första plattformen i sitt slag utvecklas av ett företagskonsortium tillsammans med tre regioner.

Social- och hälsovårdstransporter, anropsstyrd trafik i landsbygden och anslutningstrafik

I Södra Savolax testar man först nya lösningar på hur man kan förmedla och kombinera social-och hälsovårdens transporter. I testet vill man få med passagerare som betalar resan själv i social- och hälsovårdens transporter. "Målet är att gradvis reformera hela landskapets trafiksystem och att på ett nytt sätt ordna kundnära mobilitetstjänster i landskapet", säger utvecklingschef Markku Tanttu från Etelä-Savon maakuntaliitto.

I Östra Nyland har man som målsättning att testa bl.a. anropsstyrd anslutningstrafik till kollektivtrafikens stomlinjer samt att kombinera servicetrafiken i byarna. "I projektet planerar vi hur man kan ordna transporter t.ex. till dagaktiviteterna för äldre", säger Sten Frondén, Lovisa stads utvecklingsdirektör.

I Birkaland strävar man efter ett nytt sätt att ordna och kombinera skjutsar för trafiken mellan det växande stadsområdet och den glest befolkade landsbygden. "Dessutom är det meningen att utföra testet i en stor landsortskommun med flera centra, där det finns ett behov av att utveckla en fungerande kollektivtrafik som betjänar alla invånare", berättar Marja-Riitta Mattila-Nurmi från Pirkanmaan liitto.

Samhällsekonomin och miljön behöver nya lösningar

Det används årligen ca en miljard euro för offentliga transportanskaffningar. Att utnyttja dessa transporter mer effektivt är en stor möjlighet både för samhällsekonomin och för miljön.

"Det är dags att föra transporterna till en ny epok, där man minimerar förbrukningen av naturresurser. Transporterna har bidragit med välfärd för finländarna, men de är ineffektiva", säger Heikki Sorasahi, Sitras expert på cirkulär ekonomi. I Finland står trafiken för ca en fjärdedel av växthusgaserna i samband med energiförbrukning. Andelen har ökat under de senaste åren då industrin och energiproduktionens andel minskat.

"För att Finland ska kunna svara på det globala kravet på koldioxidsnåla lösningar måste även trafiken hitta funktionssätt som överensstämmer med den cirkulära ekonomin, där svinnet - alltså tomma platser - minimeras", fortsätter Sorasahi.

Sitra vill påskynda denna utveckling genom att som en del av den cirkulära ekonomin utveckla nya former för mobiliteten.

Kommunerna sparar och företagen får ny business

Testerna som inleds kan erbjuda den offentliga sektorn - främst kommunerna- en möjlighet att spara kostnader vid lagstadgade transporter, såsom för social- och hälsovården, transport i enlighet med handikapplagen och även skolskjutsar.

"Det är särskilt intressant att se om vi i testet hittar nya verksamhetsmodeller med vilka vi kan kombinera olika mobilitetsbehov och således förstärka transporttjänsternas kundströmmar. Resultatet kan vara förbättrade och mer kostnadseffektiva transporttjänster", säger trafikexpert Johanna Vilkuna från Kommunförbundet.

En kombination av offentliga transporter värda hundratals miljoner och att erbjuda dem även åt kunder som betalar själva kräver teknologi och digitala tjänster. I Finland har man utvecklat digitala plattformer för trafiken redan under flera år.

Experimenten öppnar även dörrarna för export.

Det här är något nytt i Europa", säger, expert Tom Warras från Business Finland.

Ett företagskonsortium bestående av Infotripla Oy, Kyyti Group Oy, Sitowise Oy och Vinka Oy utvecklar en portal för testen.

"Det är fint att vara med och skapa en lösning för en fungerande service inom kollektivtrafiken utanför de större städerna", säger Pekka Möttö från Kyyti Group Oy som representerar konsortiet.

​Teknologiska forskningscentralen VTT Ab bedömer projektets effekter samt producerar oberoende fakta om samarbetsmodeller och alternativ organisation för den regionala mobiliteten åt beslutsfattarna.

Sitra:

Heikki Sorasahi, expert på cirkulär ekonomi, heikki.sorasahi@sitra.fi, 040 572 9512

Samuli Laita, kommunikationsexpert, samuli.laita@sitra.fi, 040 5368650

Kommunförbundet: Johanna Vilkuna, trafikexpert, johanna.vilkuna@kuntaliitto.fi, 040 869 7836

Business Finland: Tom Warras, expert, tom.warras@businessfinland.fi, 050 5577 839

Etelä-Savon maakuntaliitto: Marko Tanttu, utvecklingschef, marko.tanttu@esavo.fi, 044 770 0488

Östra Nyland:

Sten Frondén, utvecklingsdirektör, Lovisa stad, sten.fronden@loviisa.fi, 040 559 5525

Hanna Linna-Varis, trafikingenjör, Borgå stad, hanna.linna-varis@porvoo.fi, 040 529 0278

Pirkanmaan liitto: Marja-Riitta Mattila-Nurmi, utvecklingschef, marja-riitta.mattila-nurmi@pirkanmaa.fi, 050 336 7651

​Teknologiska forskningscentralen VTT: Jenni Eckhardt, specialforskare, jenni.eckhardt@vtt.fi, 020 722 2031

Företagskonsortium Pekka Möttö, verkställande direktör, Kyyti Group Oy, pekka.motto@kyyti.com, 044 974 2477

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Finland kan minska sina utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt19.11.2018 04:00Tiedote

Finland kan minska sina utsläpp med 60 procent fram till 2030, i enlighet med målen i Parisavtalet. Det kräver dock tydlig politisk styrning. Enligt en utredning som nu publicerats kan Finlands utsläpp minska med nästan hälften med åtgärder som inte medför några extra kostnader under sin livstid eller som rentav innebär inbesparingar. I synnerhet vindkraft och elektrifiering av trafiken erbjuder en möjlighet för Finland att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.

Finland can reduce its emissions cost-effectively19.11.2018 04:00Tiedote

It is possible for Finland to achieve a 60 per cent reduction in emissions by 2030 in accordance with the Paris Agreement. But for this to happen, clear political steering is required. According to a recently published report, Finland's emissions can be reduced by almost half through measures that will not, during their lifecycle, cause additional costs and may even produce savings. Wind power and the electrification of transport in particular provide opportunities to reduce emissions cost-effectively.

Suomi voi vähentää päästöjään kustannustehokkaasti19.11.2018 04:00Tiedote

Suomen on mahdollista vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Tämä vaatii kuitenkin selkeää poliittista ohjausta. Nyt julkaistun selvityksen mukaan Suomen päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä. Erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen tarjoavat Suomelle mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti.