Roseeviinit hurmaavat Lapin kesässä - myynti lähes kolminkertaistuu

Lapissa kesä lisää Alkon asiakasmääriä seitsemän prosenttia. Asiakasmäärien kasvun hajonta eri myymälöiden välillä on suurta. Kesän trendikkäimmät makuparit haetaan porolle, lohelle ja hillalle.

Lapissa Alkon myymälöiden kesän* litramyynnin arvioidaan kasvavan 12 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Myynnissä korostuvat roseeviinit (+180 %), longdrinkit (+37 %), siiderit (+30 %) ja valkoviinit (+30 %). Punaviinien myynti laskee, kun kesään haetaan raikkaampia ja keveämpiä juomia.

Lapissa kesä lisää asiakasmääriä 7 prosenttia, joka on samaa tasoa kuin valtakunnallinen kasvu.

”Lapin upea luonto houkuttaa matkailijoita ja tämä näkyy myös meillä Alkoissa. Kesän asiakasmäärien kasvussa jäämme toki suosittujen mökkialueiden kuten Etelä-Savon jälkeen”, kertoo palvelujohtaja Kaija-Leena Kerkelä.

”Kilpisjärvi, Posio, Nuorgam ja Kolari ovat ne paikkakunnat, joilla meillä asiakasmäärien kasvu kesällä on suurinta. Levi, Äkäslompolo ja Saariselkä talvikohteina ovat niitä myymälöitä, joissa kesän asiakasmäärät verrattuna muuhun vuoteen putoavat ihan merkittävästi.”

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Alkolaisille esitetään päivittäin kiperiä kysymyksiä erilaisista ruoan ja juoman yhdistelmistä. Valikoimamestari Niina Vaarala Rovaniemeltä kuvaakin alkolaista myyjää koko kansan sommelieriksi, jonka tehtävänä on määrittää mitä asiakas haluaa juuri tänään; jokaisella asiakkaalla on oma tarve, tahti ja tyyli.

”Meillä on Lapissa ainutlaatuinen luonto ja lappilaiset ainutkertaiset raaka-aineet. Poro, kalat ja marjat ovat arvostettuja herkkuja, ja ne inspiroivatkin antamaan omat makuparivinkkini tähän kesään.”

Argentiinalainen Malbec sopii mainosti poron seuraksi ja tyyleistä löytyy mistä valita, aina hillomaisesta makumaailmasta roteviin. Myös Espanjan Riojan alueen runsasaromiset tuhdit punaiset täydentävät poron makua.

Runsas hedelmäinen Chardonnay tai pirteän raikas kestosuosikki Riesling ovat lohelle oivat juomaparit. Savustetulle lohelle voi viinissä olla jopa vähäinen määrä jäännössokeria. Ranskan Provencen alueen herkät mineraaliset roseet toimivat myös erinomaisesti, mikäli haluat lasiin nyt niin trendikästä vaaleanpunaista.

Upea arvostettu soiden aarre hilla pääsee oikeuksiinsa makeiden jälkiruokien kanssa. Sauternes tai Tokaiji ovat hienostuneen hillamme arvoisia. Juomien hunajaisuus ja makeus sekä niiden sopiva hapokkuus toimii hillajälkiruokien kanssa täydellisesti.

* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Palvelujohtaja Kaija-Leena Kerkelä, p. 040 570 2498, kaija-leena.kerkela@alko.fi

Alkon kesä Lapissa

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.