Haaga Instituutti -säätiö/Haaga-Perho

Roux on Vuoden ravintola 2016

Suomen Gastronomien Seura on myöntänyt Vuoden ravintola 2016 -tunnustuksen lahtelaiselle ravintola Rouxille. Vuoden ravintola -valinnasta 31 vuoden ajan vastanneet gastronomit perustelevat valintaansa Rouxin pitkäjänteisellä työllä korkealaatuisen klassisen ranskalaisen keittiötaiteen vaalimiseksi. Jo yhdeksänvuotias ravintola Roux on kunniakkaasti kantanut Lahden parhaan ravintolan titteliä avaamisestaan lähtien ja panostanut erinomaisen ruoan lisäksi myös maamme parhaimpaan palveluun.

Ravintoloitsijapariskunta Kati ja Sami Häkkisen liki satavuotiaaseen lahtelaisapteekkiin rakentama ja mestaroima Roux on sinnikkäästi pitänyt kiinni kunnianhimoisesta linjastaan. Positio talviurheilu- ja hiphopkaupungin ainoana fine dining -tasoista ruokaa tarjoavana ravintolana ei kuitenkaan ole helppo. Yhden ravintolan on haastavaa synnyttää muuten ketjuvetoiseen Lahteen korkealaatuisen syömisen kulttuuria. Siinä Roux on kuitenkin onnistunut ja pystynyt koulimaan alueelle asiakaskunnan, joka osaa vaatia ravintolaltaan yhä parempaa ruokaa.

”Tyylipuhtaan fine dining -ravintolan tapaan Roux viehättää kokonaisuutena. Siellä on loistava ruuan ja viinin yhdistelmä, kaunis miljöö sekä erinomainen palvelu. Sami Häkkinen liputtaa keittiössään klassisen ranskalaisen ruoanlaittoperinteen puolesta ja salista vastaava vaimonsa Kati pitää huolen siitä, että palvelu pelaa moitteettomasti ja huolellisesti valitut juomat täydentävät annokset”, kertoo Vuoden ravintola -valinnasta vastaavan Suomen Gastronomien Seuran puheenjohtaja Tiina Lähteenoja-Niemelä.

Asiakaskuntansa ohella Roux on valmentanut menestyksekkäästi myös henkilökuntaansa. Ravintolassa nautitaan erinomaisen ruoan ohella myös erinomaisesta palvelusta, ja ravintola onkin toiminut monen nuoren kilpailuvalmennettavan kouluttajana.
”Suomen tunnetuimmat ravintolatähdet ovat lähes poikkeuksetta sijainneet Helsingissä ja viime vuosina myös Turussa ja Tampereella. Onkin hienoa huomata, että myös Lahdessa kukoistaa vuodesta toiseen ravintola, joka periksi antamattomasti uskoo viihtyisän miljöön ja erinomaisen ruoan ja palvelun yhdistelmään. Roux on ansainnut paikkansa Vuoden ravintolana ja toimii varmasti kannustavana esimerkkinä myös pienempien kaupunkien ravintoloitsijoille”, perustelee Lähteenoja-Niemelä Vuoden Ravintola 2016 -valintaa.

Vuoden ravintola jo 31 vuotta

Arvostetun Vuoden ravintola -tunnustuksen saavuttaakseen ravintolan tulee tarjota hyvää ja omaleimaista ruokaa sekä erinomaista palvelua, jolla asiakas tuntee itsensä arvostetuksi. Sillä on myös hyvä hinta-laatusuhde ja sen toiminta on pitkäjänteistä, tasalaatuista ja varmaa.

Vuonna 2007 avatun Rouxin ravintoloitsijat Kati ja Sami Häkkinen toimivat aiemmin Luostolla, kunnes saivat mahdollisuuden perustaa historialliseen lahtelaisapteekkiin ravintolan. Museoviraston suojelema huoneisto on rakennettu perinteitä kunnioittaen tyylikkääksi laaturavintolaksi, jossa uskotaan suomalaisesta valtavirrasta poiketen laadukkaista raaka-aineista huolella valmistettuihin kauniisiin annoksiin, erinomaisiin viineihin, henkilökohtaiseen palveluun ja valkoisiin pöytäliinoihin.

Maamme vanhin ruokaseura, Suomen Gastronomien Seura ry, on myöntänyt Vuoden ravintola -tunnustuksen ansioituneille ravintoloille vuodesta 1985 lähtien. Ravintola Roux on 26. tunnustuksen saanut ravintola. Ruokakulttuuria vaaliva seura perustettiin vuonna 1945 ja siihen kuuluu noin 300 jäsentä.

Lisätietoja: Tiina Lähteenoja-Niemelä

09 5807 888http://www.haaga.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Haaga Instituutti -säätiö/Haaga-Perho

Ravintola-alan PRO-tunnustuspalkinnot jaettiin 14. kerran. Pro-Opettaja kategorian voittajaksi valittiin Ravintolakoulu Perhon opettaja Jarmo Åke2.2.2016 11:13:32 EET | Tiedote

Ravintola-alan parhaimmistoa palkittiin 28.1. Helsingissä Wanhassa Satamassa järjestetyssä PRO-gaalassa, johon oli kerääntynyt yli 600 alan ammattilaista seuraamaan palkintojenjakoa. Tunnustuspalkinto jaettiin 13 kategoriassa, ja valinnan teki arvovaltainen tuomaristo. Voittajia valittaessa vaakakupissa painoivat ammattitaidon lisäksi myös esikuvallisuus ja asenne. PRO-patsas on jaettu nyt jo 14 kertaa ja vuosien aikana tunnustuksen ansioituneesta työstään on saanut jo yli 200 ravintola-alan ammattilaista.