Rovaniemi Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa keskisuurten kaupunkien kakkonen

Rovaniemi sijoittui 27 kaupungin joukosta seitsemänneksi Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupungin sijoituksen laskua viime vuoden kakkossijalta selittää ennen kaikkea rankingin laskentaperusteiden uudistukset. Rovaniemi on kuitenkin edelleen vertailussa keskisuurten yliopistokaupunkien kärjessä heti Kuopion jälkeen. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Rovaniemi sijoittui Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa keskisuurten kaupunkien  kakkoseksi ja kaikkien kaupunkien joukossa sijalle seitsemän / Kuva: Shutterstock
Rovaniemi sijoittui Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa keskisuurten kaupunkien kakkoseksi ja kaikkien kaupunkien joukossa sijalle seitsemän / Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Rovaniemi sijoittui vertailussa seitsemänneksi ja keskisuurten yliopistokaupunkien kärkeen heti Kuopion jälkeen.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

Aiempina vuosina rankingin kärkisijat ovat vieneet keskisuuret yliopistokaupungit, joissa ennustettu vuokratuotto on ollut suuria kasvukeskuksia parempi. Suurten kaupunkien kipuamista tänä vuonna kärkisijoille selittää se, että uudistettuun rankingiin on saatu mukaan vuokra-asuntojen markkinointiaikojen tarkastelu. Näin kaupunkivertailussa on saatu paremmin huomioitua asuntosijoittamisen riskien vaihtelu kaupunkien välillä.

”Rovaniemi menestyy hyvin myös uudistetussa Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa. Rovaniemi on vertailun kaupunkien kärkijoukossa erityisesti vuokratuoton ja vuokrakehityksen mittareilla. Viimeisen vuoden aikana vuokrat ovat nousseet Rovaniemellä jopa pääkaupunkiseutua vauhdikkaammin. Kaksioissa ja suuremmissa asunnoissa vuokrien nousu on hidastunut ja yksiöissä taas nopeutunut”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen kertoo.

Rovaniemellä vapaarahoitteiset vuokrat nousivat tammi-maaliskuussa prosentilla vuodentakaisesta. Vuokrat nousivat yksiöissä 1,7 prosenttia, kaksioissa 0,8 prosenttia sekä kolmioissa ja suuremmissa asunnoissa 0,6 prosenttia. Yksiöiden keskineliövuokra (16,83 €/m2) oli Rovaniemellä vuoden alussa Oulua hieman suurempi (16,65 €/m2).

”Erityisesti yksiöiden vahva vuokrakehitys voi tuntua yllättävältä tilanteessa, jossa koronakriisi on runnellut historiallisen kovaa Rovaniemen ja koko Lapin keskeistä elinkeinoa matkailua. Rovaniemen väkiluku kasvoi kuitenkin viime vuonna ennakkotietojen mukaan ennätyksellisesti yli 500 asukkaalla, mikä selittää asuntokysynnän kasvua ja vuokrien nousua. Asukasluvun voimakasta kasvua voisi selittää se, että Lapin matkailun koronavaikeuksien seurauksena on hakeuduttu maakuntakeskukseen esimerkiksi töihin tai opiskelemaan”, Rokkanen arvioi.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Korona ei Suomen Vuokranantajien kyselyiden perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytymisen on ilmoitettu vaikeutunut alkuvuonna koko maassa.

”Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Rokkanen arvioi.

”Vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on alkuvuonna jatkunut kysynnän kasvua vahvempana, mikä on vaikeuttanut vuokralaisen löytymistä. Markkinoilla on kuitenkin nähtävillä merkkejä palautumisesta. Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Katso lisätietoa kaupunkirankingista Suomen Vuokranantajien sivuilta. Kaupunkikohtaiset arviot ovat tarkemmin luettavissa jäsensivuiltamme maksutta Suomen Vuokranantajien jäsenille.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot ekonomisti Sakari Rokkaselta, sakari.rokkanen@vuokranantajat.fi (lomalla 9.7.2021-1.8.2021) tai yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi 12.7.-30.7. Sakari Rokkasen loman aikana.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.