Royal Ravintolat mukaan viinimarkkinoille - ostaa osuuden Viinitiestä

Royal Ravintolat ostaa vähemmistöosuuden Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluvasta Viinitie Oy:stä. Viinitie on erikoistunut artesaaniviinien saattamiseen yhä useampien kuluttajien ulottuville, sillä yhtiön omissa ja sen edustamissa laatuviineissä pyritään parhaaseen hinta-laatusuhteeseen. Royal Ravintolat uskoo osallisuuden pienten viinitalojen tuotteiden maahantuontiin paitsi antavan ravintoloille paremman mahdollisuuden erottautua viinilistoillaan, myös osaltaan tukevan suomalaisen viinikulttuurin yleistä kehitystä.

Kuva: Toni Immanen vasemmalla ja Joonas Mäkilä oikealla.

Royal Ravintolat ei aiemmin ole itse osallistunut viinien maahantuontiin, vaan turvautunut laajaan viiniagentuuriverkostoon. Investointi Viinitien toimintaan mahdollistaa ravintolayhtiölle jatkossakin yhteistyön myös muiden laadukkaiden maahantuojien kanssa, mutta tuo sen ravintoloille merkittävää helpotusta yksilöllisempien ja persoonallisempien viinien saatavuuteen.

”Huomaamme, että suomalaisten juomatavat ovat hiljalleen eurooppalaistumassa. Alkoholia juodaan ylipäätään vähemmän, mutta ravintola-asiakkaamme ovat entistä enemmän kiinnostuneita viineistä ja valmiita kokeilemaan myös persoonallisempia vaihtoehtoja. Viinitien avulla pystymme tuomaan heille sellaisia keskimääräistä huomattavasti pienempien ja laadukkaampien viinintekijöiden valmistamina ja vieläpä erittäin hyvällä hinta-laatusuhteella. Yhteistyömme mahdollistaa yksilöllisiä viinihankintoja ja niiden myötä syventää keskenään hyvin eri tyyppisten ravintoloidemme viinilistojen persoonallisuutta”, iloitsee Royal Ravintoloiden markkinointi- ja liiketoimintajohtaja Joonas Mäkilä ja lisää: ”Jotta viinitarjontamme pystyisi kattamaan asiakkaidemme kaikki tarpeet, jatkamme toki edelleen myös arvostettujen ja tunnettujen laatubrändien kanssa.”

Toni Immasen vuonna 2003 perustama ja edelleen johtama Viinitie on viinialan itsenäinen ja aktiivinen toimija, joka on tullut tunnetuksi tekemiseensä artesaaniviinien tuottajien kaltaisella intohimolla suhtautumisesta. Alkoholimaahantuonnin lisäksi Viinitie on ollut myös kaupunkikulttuuritapahtumien mahdollistaja ja yhtiön viiniauto onkin tuttu näky kesäfestivaaleilla ja -tapahtumissa. Yhteistyö Royal Ravintoloiden kanssa on seuraava askel ravintola-alalla aktiivisesti vaikuttavan Viinitien kehityksessä.

”On hienoa päästä tekemään yhteistyötä Royal Ravintoloiden kanssa. Se avaa meille useita uusia kanavia tuoda viinejämme yhä useamman kuluttajan ulottuville. Uskomme vahvasti yksilöllisten viinien tuomaan lisäarvoon, sillä artesaaniviinien tuottajilla on laadun lisäksi kerrottavanaan myös aito tarina, jonka haluamme viinilasillisen mukana välittää. Tunnemme henkilökohtaisesti jokaisen viinintuottajamme ja meillä on myös oma viinitarha Saksassa. Asiakkaamme voivatkin olla varmoja, että kaikki viinimme ovat sellaisia, joita haluamme myös itse nauttia. Sparraamme jatkuvasti ravintoloita ja opetamme myös kuluttajia paremman viinituotteen löytämisessä”, kertoo Viinitie Oy:n toimitusjohtaja Toni Immanen.

Viinitiehen investoinnin lisäksi Royal Ravintolat tulee myös kehittämään ravintoloidensa yleistä viiniosaamista henkilökuntaa kouluttamalla

”Haluamme omalta osaltamme olla kehittämässä suomalaista viinikulttuuria ja sen voimme aloittaa parantamalla ravintolakokemusta viinien laadun, hinnoittelun ja tarjoilun kautta. Haemmekin taloon seuraavaksi niin sanottua Wine Ambassadoria, joka pystyy tarvittaessa auttamaan ravintoloidemme ruokalistoihin ja tunnelmaan sopivien yksilöllisten viinien löytämisessä, sekä myös kertomaan ja opettamaan henkilökunnallemme tarinoita viinien takana”, lisää Joonas Mäkilä.

Joonas Mäkilä, markkinointi- ja liiketoimintajohtaja,
Royal Ravintolat Oy Joonas.Makila@royalravintolat.com

Toni Immanen, toimitusjohtaja, Viinitie Oy
Toni.Immanen@viinitie.fi, +358 40 588 7060

Kuva: Toni Immanen vasemmalla ja Joonas Mäkilä oikealla.

Viinitie Oy on vuonna 2003 perustettu viinejä, pienpanimo-oluita ja muita juomatuotteita sekä viinitarvikkeita maahantuova yritys. Viinitien juomavalikoima keskittyy persoonallisiin viineihin ja mielenkiintoisiin tuottajiin, joilla on tarina kerrottavanaan. Yhtiön liikevaihto on noin 4 miljoonaa euroa, työntekijöitä 8 ja tuotteita portfoliossa 600. Näistä laatuviinejä on 400 ja käsityö- sekä pienpanimo-oluita 100. Viinitien osakkaita ovat perustajansa Toni Immanen, helsinkiläinen We Are Group -ravintolakonserni ja nyt myös Royal Ravintolat Oy.

Royal Ravintolat Oy on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa ja 20 Hanko Sushi- ja 6 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Liikevaihtotavoite vuodelle 2017 on yli 100 miljoonaa euroa.

Hanko Sushi avaa Regatta SPA -kylpylään3.5.2018 13:05Tiedote

Stockmann Roof by Teatteri -terassiravintola laajenee vielä korkeammalle2.5.2018 10:01Tiedote