Runsas asuntorakentaminen pysäytti Seinäjoen vuokrien nousun

Seinäjoki kuuluu Suomen voimakkaimmin kasvavien kaupunkien joukkoon. Nopeasta kasvusta huolimatta vuokratason nousu on lähes pysähtynyt voimakkaan asuntorakentamisen seurauksena.

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Seinäjoen vuokrataso kasvoi vuodessa vain 0,2 prosentilla. Kasvu on ollut hyvin vaatimatonta kaikkien huoneistotyyppien neliövuokrissa. Viimeisen viiden vuoden aikana vuokrataso on kasvanut hyvin maltillisesti kolmella prosentilla. Kasvuprosentti on Suomen 23 suurimman kaupungin joukosta pienin. Seinäjoen vuokrataso (11,9 €/m²) jää hieman Vaasan vastaavasta (12,6 €/m²). Järjestys kuitenkin vaihtelee huoneistotyypeittäin. Seinäjoella yksiöiden vuokrataso on alempi ja kolmioiden korkeampi kuin Vaasassa.

Väkilukuun suhteutettu valmistuneiden asuntojen määrä on Seinäjoella ollut suurten kaupunkien suurimpia. Viime vuonna kaupunkiin valmistui 623 uutta asuntoa. Kaupungin väkiluku on viime vuosina kasvanut noin prosentin vuosivauhdilla.

”Vuokrien hidas kasvu johtuu pääosin suuresta asuntotuotannosta. Seinäjoelle on valmistunut runsaasti uusia asuntoja. Vaikka Seinäjoki kuuluu Suomen voimakkaimmin kasvavien kaupunkien joukkoon, tarjonta on riittänyt vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Etelä-Pohjanmaan kaupan ja palveluiden keskus hätyyttelee 2030-luvulla jo Vaasan väkilukua”, toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Keskimääräinen markkinointiaika oli kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä 28 päivää. Seinäjoella asuntojen markkinointiajoissa on näkyvissä hyvin raju kausivaihtelu ammattikorkeakoulun ja yliopistokeskuksen lukukausien mukaan. Markkinointiajat ovat syyslukukauden alussa lyhimmillään, jonka jälkeen ne venähtävät loppu- ja alkuvuonna pitkiksi.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Seinäjoella 510 euroa. Ilmoitusten vuokrapyynnit vaihtelivat keskimäärin 470–550 eurossa. Vertailun vuoksi Vaasassa yksiöiden ilmoitusten kokonaisvuokrien mediaani oli 530 euroa eli hieman Seinäjokea korkeampi. Kaksioiden ja erityisesti yksiöiden vuokrapyynneissä on havaittavissa laskua touko-huhtikuussa alkuvuoteen verrattuna.

”Tarjonnan lisääntyminen yhdistettynä kevään yleiseen koronan aiheuttamaan epävarmuuteen on ainakin hetkellisesti laskenut pienempien asuntojen vuokrapyyntejä Seinäjoella. Kaupungin kehitysnäkymät ovat kuitenkin edelleen vahvat. Seinäjoen työttömyys on suurten kaupunkien alhaisin ja työllisyysaste korkein. Kaupunki on kestomenestyjä yrittäjien kaupunkivertailuissa. Seinäjoen valttina on myös hyvät raideyhteydet Tampereelle ja Helsinkiin. Keskusta onkin tulevina vuosina rakentumassa ja tiivistymässä aseman ympäristössä. Seinäjoella on realistiset mahdollisuudet kiriä Vaasan ohi asukasluvussa, jos aseman potentiaali onnistutaan hyödyntämään nykyistä paremmin”, Rokkanen toteaa.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla21.1.2021 11:10:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen13.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.