Ruokaa! – Kestävä maatalous ja ruoantuotanto -oppikirja ilmestynyt

Oppikirjauutuus Ruokaa! – Kestävä maatalous ja ruoantuotanto (Maahenki 2019) johdattaa ruoantuotannon perusteisiin. Se antaa kokonaisnäkemyksen kotimaisen ruoantuotannon kestävyydestä pellolta pöytään. – Kirjaa on odotettu, koska vastaavaa teosta ei ole aiemmin ollut, iloitsee MTK:n koulutusjohtaja Susanna Aro, joka käynnisti kirjahankkeen.

Oppikirja johdattaa ruoantuotannon perusteisiin kiinnostavasti, havainnollisesti ja motivoivasti. – Kirjasta tuli niin kattava, että se soveltuu perusopetuksen lisäksi toisen asteen opetukseen, ammatillisiin oppilaitoksiin ja johdannoksi korkeakouluopintoihin, Aro sanoo.

– Myös yläkoulussa on mahdollista opettaa ruoantuotantoon liittyvää valinnaista oppiainetta. Oppiaineen nimen voi koulu itse määrittää, Aro jatkaa.

Noin joka seitsemäs suomalainen työtätekevä on tavalla tai toisella työssä ruoka-alalla. Ruoan tuotanto, jalostus, jakelu, kauppa, valmistus ja tarjoilu ovat arkisia välttämättömyyksiä, joita ilman emme voi elää.

Ruoan tuottaminen kestävällä tavalla on koko ihmiskunnan kohtalonkysymys. Ruoantuotannon järjestäminen edellyttää erityistä osaamista ja vastuunottoa. Asia ei kuulu yksin maataloudelle tai millekään muulle ketjun osalle, vaan se kuuluu kaikille. Ruoantuotannon perusteista kertova kirja sopii luettavaksi myös muille kuin alalla toimiville.

Kirjan asiantuntevat kirjoittajat ovat yliopistonlehtori Mervi Seppänen, professori Laura Alakukku, tutkimusprofessori Marketta Rinne ja tutkimusprofessori Sirpa Kurppa. Kirjoittajat edustavat alansa uusinta tutkimusta ja osaamista.

Oppikirjan julkaisija on Maahenki Oy ja se on toteutettu MTK:n Säätiön tuella. Kirjaa voi tilata Maahangen verkkokaupasta 24,90 euron hintaan:

koulutusjohtaja Susanna Aro, MTK ry, puh. 040 735 2138

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).