Ruokaa! – Kestävä maatalous ja ruoantuotanto -oppikirja ilmestynyt

Oppikirjauutuus Ruokaa! – Kestävä maatalous ja ruoantuotanto (Maahenki 2019) johdattaa ruoantuotannon perusteisiin. Se antaa kokonaisnäkemyksen kotimaisen ruoantuotannon kestävyydestä pellolta pöytään. – Kirjaa on odotettu, koska vastaavaa teosta ei ole aiemmin ollut, iloitsee MTK:n koulutusjohtaja Susanna Aro, joka käynnisti kirjahankkeen.

Oppikirja johdattaa ruoantuotannon perusteisiin kiinnostavasti, havainnollisesti ja motivoivasti. – Kirjasta tuli niin kattava, että se soveltuu perusopetuksen lisäksi toisen asteen opetukseen, ammatillisiin oppilaitoksiin ja johdannoksi korkeakouluopintoihin, Aro sanoo.

– Myös yläkoulussa on mahdollista opettaa ruoantuotantoon liittyvää valinnaista oppiainetta. Oppiaineen nimen voi koulu itse määrittää, Aro jatkaa.

Noin joka seitsemäs suomalainen työtätekevä on tavalla tai toisella työssä ruoka-alalla. Ruoan tuotanto, jalostus, jakelu, kauppa, valmistus ja tarjoilu ovat arkisia välttämättömyyksiä, joita ilman emme voi elää.

Ruoan tuottaminen kestävällä tavalla on koko ihmiskunnan kohtalonkysymys. Ruoantuotannon järjestäminen edellyttää erityistä osaamista ja vastuunottoa. Asia ei kuulu yksin maataloudelle tai millekään muulle ketjun osalle, vaan se kuuluu kaikille. Ruoantuotannon perusteista kertova kirja sopii luettavaksi myös muille kuin alalla toimiville.

Kirjan asiantuntevat kirjoittajat ovat yliopistonlehtori Mervi Seppänen, professori Laura Alakukku, tutkimusprofessori Marketta Rinne ja tutkimusprofessori Sirpa Kurppa. Kirjoittajat edustavat alansa uusinta tutkimusta ja osaamista.

Oppikirjan julkaisija on Maahenki Oy ja se on toteutettu MTK:n Säätiön tuella. Kirjaa voi tilata Maahangen verkkokaupasta 24,90 euron hintaan:

koulutusjohtaja Susanna Aro, MTK ry, puh. 040 735 2138

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta17.4.2019 11:02:59 EESTTiedote

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.