Ruokaboksipalvelu auttamaan arkiruokailussa

Media-alan yrittäjä Vappu Pimiä, digitaaliseen päivittäistavarakauppaan erikoistunut Juhana Rintala ja elokuvatuottaja Jesse Fryckman luotsaavat uutta kotimaista Ruokaboksi -palvelua, joka lanseerataan vaiheittain marraskuun alusta alkaen. Ruokaboksi on kotitalouksille viikoittain selkeät reseptit ja huolellisesti valitut raaka-aineet toimittava palvelu, jonka tarkoitus on helpottaa arkiruokailun suunnittelua ja valmistamista.

Digitaaliseen päivittäistavarakauppaan erikoistunut Juhana Rintala, media-alan yrittäjä Vappu Pimiä ja elokuvatuottaja Jesse Fryckman luotsaavat uutta kotimaista Ruokaboksi -palvelua. Kuva: Anton Sucksdorff

Reseptiikan ja aterioiden raaka-aineet kotiin toimittavat palvelut ovat Suomessa verrattain nuori palveluala, mutta usko niiden kysynnän kasvuun on uusilla ruokapalveluyrittäjillä suuri. Juhana Rintala on vastannut Ruotsissa ICA-ketjun digitaalisista palveluista ja hän näkee, että kuluttajat ovat Suomessa vasta heräämässä arkea helpottavien vaihtoehtojen mahdollisuuksiin.

”Raaka-aineet ja reseptiikan sisältävä palvelumalli on noussut muissa Pohjoismaissa merkittäväksi arkiruokailun helpottajaksi ja uskon, että kotitaloudet myös Suomessa löytävät pian sen tuomat edut. Ostoksiin ja kaupassa asiointiin käytetään noin puoli tuntia vuorokaudessa*, eli lähes viisi kokonaista työviikkoa vuodessa – eikä tämä edes sisällä ruokaostosten suunnittelemiseen käytettyä aikaa. Tarjoamamme palvelu vähentää kaupassakäyntiin tuhlattua aikaa ja vastaavasti lisää kotitalouksien yhteistä aikaa päivällisen valmistamiseen ja siitä nauttimiseen”, kertoo Ruokaboksin toimitusjohtaja Juhana Rintala ja jatkaa: ”Ruotsissa ja Norjassa ruokaboksipalveluiden osuus koko elintarvikkeiden päivittäiskaupasta on yli puoli prosenttia, kun Suomessa se on promilleluokkaa. Laskelmiemme mukaan alallamme on Suomessa yli viisitoistakertainen kasvupotentiaali** ja kohderyhmään kuuluvia kotitalouksia ainakin 30 000.”

Ruokaboksissa aina myös kalaa ja kasviksia

Jatkuvana palveluna toimiva Ruokaboksi toimitetaan asiakkaan kotiin maanantaisin. Ruokaboksin reseptitiimiä luotsaa palvelun osakas Vappu Pimiä, joka lupaa, että boksin raaka-aineista valmistettavat ateriat tuovat paitsi helpotusta, myös sesongin mukaista vaihtelua kiireisten perheiden arkisyömiseen.

”Olemme rakentaneet reseptiikan omista lähtökohdistamme, eli tarjoten sellaista hyvänmakuista ja monipuolista arkiruokaa, mitä itsekin valmistamme kotona. Viikoittainen Ruokaboksi sisältää raaka-aineita liha-, kala-, kasvis- ja kana-aterioihin, joten kotitalouksien ruokalista pysyy paitsi uudistuvana, myös ympäristö-, terveys- ja hävikkinäkökulmat huomioivana. Rakennamme päivittäiset menut perinteistä lautasmallia hyödyntäen, mikä varmistaa myös kasvisten ja monipuolisen ravintoaineiden riittävän saannin”, taustoittaa Vappu Pimiä ja lisää:

”Lapsiperheet Suomessa käyttävät arkiruokailussaan keskimäärin kolmeatoista reseptiä, joten uskon, että reseptimme ja ohjeemme ovat omiaan tuomaan kotikeittiöihin myös uusia ideoita ja käytännön vinkkejä.”

Ruokaboksin alkuperäisidea syntyi elokuvatuottaja Jesse Fryckmanin ja Vappu Pimiän jakamasta yhteisestä haasteesta arkipäivien tuntien riittämättömyydessä.

”Olin useasti ajatellut, kuinka hienoa olisi, jos joku paitsi miettisi valmiiksi mitä tänään tehdään ruoaksi, myös kertoisi mitä sitä varten pitää kaupasta ostaa. Rakastan ruuanlaittoa, mutta työ-, päiväkoti-, koulu- ja harrastusrumba jättää kovin vähän tilaa miettiä päivällistä saatikka ostoksia. Päivällinen on oikeastaan ainoa säännöllinen päivittäinen tapahtuma perheemme arjessa ja silloin käydään läpi koko jengin kuulumiset. Vappu tarjoutui antamaan perheellemme omat reseptinsä ostoslistoineen, josta olikin kovin lyhyt matka palvelukonseptin kehittämiseen”, kertoo Jesse Fryckman palvelun aloituksesta ja jatkaa: ”Ostoskorin täytön ja asianmukaisen kuljetuksen sisältävän logistiikkaketjun onnistuneen testivaiheen jälkeen ensimmäiset varsinaiset Ruokaboksitoimitukset alkavat aluksi pääkaupunkiseudulla.”

Ruokaboksi

• Kerran viikossa aina maanantaisin toimitettava neljän viikoittaisen päivälliskokonaisuuden raaka-aineet sisältävä palvelu.
  • Raaka-aineet ovat ensimmäisenä lanseerattavassa Ruokaboksissa mitoitettu neljän hengen kotitalouksien tarpeita vastaavaksi ja sen hinta on 89 euroa (5,56 euroa/annos).
  • Ruokaboksin ateria sisältää aina kotikeittiölle sopivat pääruoat, jotka koostuvat vaihtelevasti kana-, kala-, liha- ja kasvisaterioista.
  • Raaka-aineet valitaan ja pakataan kulloistakin ateriaa varten hinta-laatusuhteeltaan parhaista vaihtoehdoista. Ruokaboksin sisältö tulee suoraan tuottajilta tai laadukkailta tukkureilta.
  • Lähetys sisältää aina painetun, Ruokaboksin kulloisenkin sisällön mukaisen reseptivihkosen. Reseptit julkaistaan myös ruokaboksi.fi -sivulla vähintään kaksi viikkoa ennen toimitusta.
  • Palvelua kehitetään jatkuvasti asiakkaiden ehdoilla ja heiltä kerätyn palautteen pohjalta. Uusia, erilaisiin ruokavalioihin kehitettyjä vaihtoehtoja tullaan lanseeraamaan vielä tämän vuoden puolella. Tulossa on esimerkiksi Vegeruokaboksi.
  • Jatkuvaa Ruokaboksitilausta voi helposti hallinnoida itse ja keskeyttää esimerkiksi lomamatkan ajaksi tai lopettaa kokonaan.

Ruokaboksimarkkinasta

• *Lähde: Tilastokeskus, ajankäytön tutkimus http://tinyurl.com/aikatutkimus
  • ** Norjassa ruokakaupan kokonaismarkkina noin 19 miljardia euroa ja ruokaboksipalvelun noin 100 MEUR (2016). Ruotsissa ruokakaupan kokonaismarkkina noin 30 miljardia euroa ja ruokaboksipalvelun noin 200 MEUR (2016). Suomessa ruokakaupan kokonaismarkkina noin 16 miljardia euroa ja ruokaboksipalvelun alle 5 miljoonaa euroa (2016)

Juhana Rintala, toimitusjohtaja, Ruokaboksi Finland Oy,
Tel: +358 45 226 8320, Email: juhana.rintala@ruokaboksi.fi
Jesse Fryckman, kehityspäällikkö, Ruokaboksi Finland Oy
Tel: +358 50 590 9999, Email: jesse@ruokaboksi.fi
Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy
Tel: +358 400 5798653, Email: samuel.sorainen@wolfcom.fi

Jesse Fryckman, Vappu Pimiä ja Juhana Rintala. Kuva: Anton Sucksdorff, Ruokaboksi

Lahden armoton Red Bull 400 kisattiin helteisessä säässä – Iivo Niskaselle pronssia12.5.2018 20:02Tiedote

Kansainväliset mäkihyppystadionit valloittanut ylämäkijuoksutapahtuma Red Bull 400 järjestettiin tänään Lahden suurmäessä. Lähes 700 kisaajaa testasi äärirajojaan helteisessä auringonpaahteessa, pyrkien nousemaan mäkimontun pohjalta Lahden suurmäen huipulle. Suomen urheilutähdistöä kisassa edustivat hiihtäjistä maailmanmestari ja olympiavoittaja Iivo Niskanen ja olympiavoittaja Sami Jauhojärvi, yhdistetyn Ilkka Herola ja Leevi Mutru sekä lumilautailulegenda Eero Ettala. Ammattiurheilijoista paras oli Iivo Niskanen, joka sijoittui kolmanneksi. Voittoon ylsi suunnistusta aktiivisesti harrastava Mikko Patana ja toiseksi sijoittui hiihtotaustan omaava Juho Veikkolainen. Naisten sarjan voitti epävirallisen halli-ME:n vuonna 2017 juossut maratoonari Laura Manninen.

Tekoälyhaaste on saanut liikkeelle jo kymmeniä tuhansia suomalaisia9.5.2018 13:12Tiedote

Reaktorin ja Helsingin yliopiston esittämän tekoälyhaasteen tavoitteena on, että yksi prosentti Suomen väestöstä kouluttautuisi kuluvan vuoden aikana tekoälyn perusteisiin. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuva ilmainen Elements of AI -verkkokurssi. 14. toukokuuta avautuvalle kurssille on ilmoittautunut jo yli 20 000 ihmistä ja työntekijöilleen tekoälykoulutusta ovat lupautunut antamaan jo yli 100 organisaatiota, kuten OP, Nordea, Fazer, Elisa, Finnair, Stora Enso ja Kesko. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kotimainen Fredman muuttaa keittiödatan tyytyväisiksi asiakkaiksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi4.5.2018 09:00Tiedote

Kotimaisen ammattikeittiöalan toimijan Fredman Groupin kehittämä uusi Chefstein-palvelu tekee tiedolla johtamisen mahdolliseksi myös ravintola-alalla. Tuottamalla ja analysoimalla keittiön eri prosesseista tietoa, tehostaa uusi palvelu ravintolan liiketoiminnan johtamista ja tarjoaa samalla keittiömestarille mahdollisuuden keskittyä luovuuteen ja asiakaskokemukseen.

Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin3.5.2018 12:12Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kutsu medialle: Kansallinen tekoälyhaaste ja kaikille avoin sekä ilmainen Elements of AI -kurssi. Esittely 3.5. kl 1026.4.2018 10:45Tiedote

Tekoälyn, koneoppimisen ja robottien roolit työelämässä ja arjessamme ovat nykyhetken kuumimpia, mutta samalla myös hämmentävimpiä puheenaiheita. Useimmille meistä on edelleen epäselvää, mitä ne käytännössä tuovat, vievät, tekevät ja tarkoittavat. Uhkaako robotti työpaikkaani vai voisinko hyödyntää tekoälyä omassa elämässäni? Mitä tekoäly ylipäätään on? Helsingin Yliopisto ja Reaktor esittävät kaikille avoimen tekoälyhaasteen. Sen ratkaisemiseksi esitellään kansallinen Elements of AI, eli tekoälyn perusteet -kurssi suomalaisten tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Kurssin esittely medialle torstaina 3.5. kl 10-11.30 (Reaktor, Yliopistonkatu 4, 6. krs.)

Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä19.4.2018 10:30Tiedote

Universal Music on vankistanut asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä lähes 33 % markkinaosuudella kokonaismarkkinasta ja 35 % osuudella digitaalisesta markkinasta. Samalla kun fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta, kasvoi äänitemusiikin kokonaiskulutus vuonna 2017 ennätykselliset 8 %. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 % ja suoratoisto muodostaakin jo 80 % koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla ja musiikin kulta-aikojen olevan vasta edessä.