Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.

Doconomy Lighthouse Development Program winner autumn 2019

Mastercardin järjestämän Lighthouse-kehitysohjelman syksyn kierrokselle osallistui 15 finanssiteknologia-alan lupaavinta yritystä Suomesta, Ruotsista ja Latviasta. Tiukan kilpailun voittajaksi valittiin Doconomy, jonka kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse mitata ja hallita toimintansa ilmastovaikutuksia.

”Olemme hyvin iloisia ja ylpeitä Lighthouse-kehitysohjelman voitosta. Mastercardin tuki, joka perustuu heidän asiantuntemukseensa ja päämäärätietoiseen työskentelytapaansa, on meille todella arvokasta. Yhdessä voimme kehittää kestäviä tulevaisuuden maksuratkaisuja”, sanoo Doconomyn toimitusjohtaja ja perustajajäsen Nathalie Green.

”Tuomariston tehtävä oli hyvin vaikea. Tiukan kisan voittajaksi selvisi Doconomy. Yritys on kehittänyt mallin, jonka avulla kuluttajat, kauppiaat ja yritykset voivat osallistua taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. Maailman johtavana maksuteknologian asiantuntijana Mastercard tekee aktiivisesti työtä innovaatioiden edistämiseksi. Lighthouse-kehitysohjelman avulla se tukee seuraavan sukupolven finanssiteknologia-alan yrityksiä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Doconomylla on suuri kehityspotentiaali, joten seuraamme mielenkiinnolla yrityksen kehittymistä”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen liiketoiminnan kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Doconomy pääsee osallistumaan Mastercardin globaaliin Start Path -ohjelmaan. Ohjelmaan kutsuttavat yritykset saavat apua toimintansa laajentamiseen muille markkinoille sekä tuotteidensa ja palveluidensa kehittämiseen ja kasvattamiseen.

Kaksi muuta finaaliin valittua yritystä olivat Enterpay (Suomi) ja Nordigen (Latvia).

Lighthouse-kehitysohjelma on arvostettu kumppanuusohjelma, joka kokoaa yhteen finanssiteknologia-alan yritykset, pankit, sijoittajat ja neuvonantajat tukeakseen ja kehittääkseen Pohjoismaiden ja Baltian maiden lupaavimpia finanssiteknologiayrityksiä. Ohjelma oli tänä vuonna hyvin suosittu, ja siihen tuli satoja hakemuksia. Ensi sijassa vakiintuneille finanssiteknologiayrityksille suunnatun ohjelman tavoitteena on solmia kumppanuuksia toimialan johtavien yritysten kanssa. Ohjelmassa kokeneet ja vakiintuneet kumppaniyritykset jakavat tietoa ja sparraavat siihen osallistuvia yrityksiä. Voittaja valitaan pisteytysjärjestelmällä, joka mittaa yritysten innovaatioita, tehokkuutta ja kykyä ideoiden viemiseksi käytäntöön ja joka ottaa huomioon osallistujien ja kumppaniyritysten työpajojen tulokset.

Lighthouse-kehitysohjelman seuraavaksi järjestettävä kierros, Lighthouse MASSIV, on tarkoitettu yrityksille, joiden toiminta tähtää suurten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseen. Slushissa esitelty ohjelma alkaa keväällä 2020.

Hakuaika Lighthouse -kehitysohjelmaan ja Lighthouse MASSIV -ohjelmaan alkaa 22.11.2019.

Lighthouse MASSIV -kehitysohjelma järjestetään ensimmäistä kertaa keväällä 2020. Ohjelma on suunnattu Tanskassa ja Ruotsissa toimiville yrityksille, joiden toiminnalla on yhteiskunnallista vaikusta. Molempiin ohjelmaan voi hakea Lighthouse-kehitysohjelman kotisivujen kautta www.mclighthouse.com

Lighthouse-kehitysohjelma

Lighthouse-kehitysohjelma on suunniteltu auttamaan finanssiteknologia-alan startupeja kohtaamiensa suurimpien haasteiden käsittelyssä. Se tapahtuu tuomalla alan asiantuntijat ja startupit yhteen sarjassa työpajoja, joissa kaikki voivat oppia toisiltaan ja ratkaista huomisen haasteita. Jokainen osallistuva yritys saa oman yhteyshenkilön, joka auttaa startupia pääsemään käsiksi tarvitsemiinsa resursseihin, kuten aihealueen asiantuntemukseen, markkinatutkimuksiin ja dataan sekä tutustumaan alan toimijoihin sekä Mastercardin asiakkaisiin ja kumppaneihin. Kehitysohjelman kohderyhmänä ovat fintech-alan startup-yritykset, jotka työskentelevät sähköisen kaupankäynnin, maksamisen, tekoälyn, pankkien avoimien rajapintojen, tietoturvan (esimerkiksi biometriikan), lohkoketjujen ja niihin liittyvien alueiden parissa. Lighthouse-kehitysohjelma järjestettiin tänä syksynä kolmannen kerran. Ohjelma sisältää koko päivän kestäviä työpajoja sekä neuvontaa niiden välisenä aikana. Lisätietoja: www www.mclighthouse.com

Mastercardin mediayhteystiedot:
Annika Kristersson
Viestintäjohtaja, Pohjoismaat ja Baltia, Mastercard
Puh. +46 703 17 35 45
annika.kristersson@mastercard.com

Mastercard(NYSE: MA)on teknologiayhtiö globaaleillamaksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liitykeskusteluummeBeyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau. Lisätietoja:www.mastercard.fi.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Doconomy Lighthouse Development Program winner autumn 2019
Mastercard Lighthouse Development Program finalists autumn 2019

Mastercard (NYSE: MA) on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.Lisätietoja www.mastercard.fi

ReceiptHero voitti Mastercardin syksyn 2020 Lighthouse -ohjelman Suomen-sarjan20.11.2020 13:43:14 EETTiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan osallistui 15 finanssiteknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta syksyllä 2020. Ohjelman eri sarjojen voittajat julkistettiin ohjelman päätöstapahtumassa, ja ReceiptHero voitti suomalaisyritysten sarjan. Arvosteluperusteina olivat tiimin vahvuus, oman tuotteen innovointi, toteutettavuuskelpoisuus ja kumppanoitumismahdollisuudet. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään ne maailmanlaajuisille markkinoille. Syksyn 2020 maasarjojen suomalaisyritysten sarjan voittajaksi nousi ReceiptHero. ReceiptHero on tamperelainen eKuitti-yhtiö. Sähköiset kuitit eli eKuitit ovat tärkeä osa Euroopan finanssialan palvelujen infrastruktuuria ja ne tarjoavat pankeille merkittävän asiakaslähtöisen innovaatiomahdollisuuden. ReceiptHeron digitaalinen kuittiekosysteemi mahdollistaa reaaliaikaisen varastonimikkeiden kuittidatan jakelun maksupalvelujen tarjoajille (PSP) ja maksupäätejärjestelmi

Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin16.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä. Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin. “Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvä

Mastercardin Lighthouse-ohjelma käynnistyy jälleen – mukana 15 lupaavaa startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta15.9.2020 10:52:02 EESTTiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan on valittu 15 teknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta. Suomesta ohjelmaan osallistuu viisi yritystä. Osallistujat valittiin hakijoiden joukosta niiden innovatiivisuuden, skaalautuvuuden sekä ratkaisujen vaikuttavuuden perusteella. Lighthouse-ohjelmassa pyritään yhdessä Mastercardin, pankkikumppaneiden, sijoittajien sekä lakiasioiden, teknologia- ja strategia-asiantuntijoiden kanssa luomaan koko toimialaa hyödyttäviä ratkaisuja. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään sen maailmanlaajuisille markkinoille. Ohjelma käynnistyy nyt viidettä kertaa. Lighthouse-ohjelmaan on tähän mennessä osallistunut 60 yritystä. Syksyn 2020 osallistujayritykset ovat Ruotsista, Suomessa ja Liettuasta. "Lighthouse-kehitysohjelma on osoittanut joka kerta, kuinka pitkä etumatka Pohjoismailla ja Baltialla on maksualan innovoinnissa. Ekosysteemiä kannattaa vahvistaa Lighthousen kaltaisilla

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EESTTiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.