Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.

Doconomy Lighthouse Development Program winner autumn 2019

Mastercardin järjestämän Lighthouse-kehitysohjelman syksyn kierrokselle osallistui 15 finanssiteknologia-alan lupaavinta yritystä Suomesta, Ruotsista ja Latviasta. Tiukan kilpailun voittajaksi valittiin Doconomy, jonka kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse mitata ja hallita toimintansa ilmastovaikutuksia.

”Olemme hyvin iloisia ja ylpeitä Lighthouse-kehitysohjelman voitosta. Mastercardin tuki, joka perustuu heidän asiantuntemukseensa ja päämäärätietoiseen työskentelytapaansa, on meille todella arvokasta. Yhdessä voimme kehittää kestäviä tulevaisuuden maksuratkaisuja”, sanoo Doconomyn toimitusjohtaja ja perustajajäsen Nathalie Green.

”Tuomariston tehtävä oli hyvin vaikea. Tiukan kisan voittajaksi selvisi Doconomy. Yritys on kehittänyt mallin, jonka avulla kuluttajat, kauppiaat ja yritykset voivat osallistua taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. Maailman johtavana maksuteknologian asiantuntijana Mastercard tekee aktiivisesti työtä innovaatioiden edistämiseksi. Lighthouse-kehitysohjelman avulla se tukee seuraavan sukupolven finanssiteknologia-alan yrityksiä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Doconomylla on suuri kehityspotentiaali, joten seuraamme mielenkiinnolla yrityksen kehittymistä”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen liiketoiminnan kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Doconomy pääsee osallistumaan Mastercardin globaaliin Start Path -ohjelmaan. Ohjelmaan kutsuttavat yritykset saavat apua toimintansa laajentamiseen muille markkinoille sekä tuotteidensa ja palveluidensa kehittämiseen ja kasvattamiseen.

Kaksi muuta finaaliin valittua yritystä olivat Enterpay (Suomi) ja Nordigen (Latvia).

Lighthouse-kehitysohjelma on arvostettu kumppanuusohjelma, joka kokoaa yhteen finanssiteknologia-alan yritykset, pankit, sijoittajat ja neuvonantajat tukeakseen ja kehittääkseen Pohjoismaiden ja Baltian maiden lupaavimpia finanssiteknologiayrityksiä. Ohjelma oli tänä vuonna hyvin suosittu, ja siihen tuli satoja hakemuksia. Ensi sijassa vakiintuneille finanssiteknologiayrityksille suunnatun ohjelman tavoitteena on solmia kumppanuuksia toimialan johtavien yritysten kanssa. Ohjelmassa kokeneet ja vakiintuneet kumppaniyritykset jakavat tietoa ja sparraavat siihen osallistuvia yrityksiä. Voittaja valitaan pisteytysjärjestelmällä, joka mittaa yritysten innovaatioita, tehokkuutta ja kykyä ideoiden viemiseksi käytäntöön ja joka ottaa huomioon osallistujien ja kumppaniyritysten työpajojen tulokset.

Lighthouse-kehitysohjelman seuraavaksi järjestettävä kierros, Lighthouse MASSIV, on tarkoitettu yrityksille, joiden toiminta tähtää suurten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseen. Slushissa esitelty ohjelma alkaa keväällä 2020.

Hakuaika Lighthouse -kehitysohjelmaan ja Lighthouse MASSIV -ohjelmaan alkaa 22.11.2019.

Lighthouse MASSIV -kehitysohjelma järjestetään ensimmäistä kertaa keväällä 2020. Ohjelma on suunnattu Tanskassa ja Ruotsissa toimiville yrityksille, joiden toiminnalla on yhteiskunnallista vaikusta. Molempiin ohjelmaan voi hakea Lighthouse-kehitysohjelman kotisivujen kautta www.mclighthouse.com

Lighthouse-kehitysohjelma

Lighthouse-kehitysohjelma on suunniteltu auttamaan finanssiteknologia-alan startupeja kohtaamiensa suurimpien haasteiden käsittelyssä. Se tapahtuu tuomalla alan asiantuntijat ja startupit yhteen sarjassa työpajoja, joissa kaikki voivat oppia toisiltaan ja ratkaista huomisen haasteita. Jokainen osallistuva yritys saa oman yhteyshenkilön, joka auttaa startupia pääsemään käsiksi tarvitsemiinsa resursseihin, kuten aihealueen asiantuntemukseen, markkinatutkimuksiin ja dataan sekä tutustumaan alan toimijoihin sekä Mastercardin asiakkaisiin ja kumppaneihin. Kehitysohjelman kohderyhmänä ovat fintech-alan startup-yritykset, jotka työskentelevät sähköisen kaupankäynnin, maksamisen, tekoälyn, pankkien avoimien rajapintojen, tietoturvan (esimerkiksi biometriikan), lohkoketjujen ja niihin liittyvien alueiden parissa. Lighthouse-kehitysohjelma järjestettiin tänä syksynä kolmannen kerran. Ohjelma sisältää koko päivän kestäviä työpajoja sekä neuvontaa niiden välisenä aikana. Lisätietoja: www www.mclighthouse.com

Mastercardin mediayhteystiedot:
Annika Kristersson
Viestintäjohtaja, Pohjoismaat ja Baltia, Mastercard
Puh. +46 703 17 35 45
annika.kristersson@mastercard.com

Mastercard(NYSE: MA)on teknologiayhtiö globaaleillamaksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liitykeskusteluummeBeyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau. Lisätietoja:www.mastercard.fi.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Doconomy Lighthouse Development Program winner autumn 2019
Mastercard Lighthouse Development Program finalists autumn 2019

Mastercard (NYSE: MA) on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.Lisätietoja www.mastercard.fi

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude