Ruotsalaisten sekoilu jatkuu Matkaoppaissa ensi viikolla

Lehdistötiedote 22.3.2011. Matkaoppaiden päivittäisestä työstä Turkin Alanyassa kertova Matkaoppaat klo 19 maanantaista torstaihin Nelosella.

Maanantai 28.3
Ruotsalaisnaiset leikkivät sairaita, jotta loma jatkuisi pidempään
Ruotsalaisnaisten loma on jatkunut jo yli viikon odotettua pidempään. Naiskolmikko väittää kiven kovaa olevansa niin sairaita, etteivät he pysty lähtemään kotiin. Sairaalassa otetut näytteet kuitenkin todistavat, että he ovat terveitä. Tämä tieto ei ilahduta ruotsalaisia, jotka tekevät kaikkensa ettei unelmien loma loppuisi. Viime kaudella polttareitaan Alanyassa viettänyt Liisa tutustuu kaupunkiin tällä kertaa lapsiperheen näkökulmasta. Uunituore äiti nauttii shoppailusta basaarissa.

Tiistai 29.3
Onnellinen jälleennäkeminen herkistää turkulaisnaiset
Kolme turkulaista naista on saapunut Alanyaan yllättämään siellä asuvan Aila-ystävän. Naiset keksivät lähteä Turkkiin nähtyään Matkaoppaissa Ailan kantapaikassaan Kippiksessä. Jaksossa tutustutaan lisäksi Turkin poliittiseen tilanteeseen. Äänestyspäivänä jännätään tuleeko Turkkiin perustuslainmuutos. Lisäksi uusi opas Maarit pääsee tositoimiin, vaikka hänellä on vielä harjoitteluviikko aluillaan. Miten hän pärjää tiukassa tilanteessa ilman omaa työkännykkää?

Keskiviikko 30.3
Ruotsalainen Gösta hukkaa passin juuri ennen kotiin paluuta
Ruotsalaisen Göstan kotiinpaluu hankaloituu hävinneen passin takia. Moninkertainen Alanyan matkaaja ei kuitenkaan turhista stressaannu, vaikka lisäksi hän on unohtanut pankkikorttinsa PIN-koodin. 75-vuotias Tyyne rakastaa kauniita koruja, eikä hän malta odottaa iltaan asti kojujen avautumista. Tyyne löytää onnekseen unelmiensa kaulakorut tingittyyn hintaan ystävänsä avustuksella.

Torstai 31.3
Uusi opas Maarit selviytyy hienosti ensimmäisestä retkestään
Rempseä ja aina hyväntuulinen Maarit starttaa ensimmäiselle retkelleen täyden bussilastin kera. Vaikeudet alkavat heti lähdöstä, kun oppaan tärkein työkalu eli mikki ei toimi bussissa. Maarit kuitenkin selviää tästä ja muista ongelmista positiivisella elämänasenteellaan. Retkellä tutustutaan turkkilaisperheen arkeen kotona.

Tällä kaudella oppaita on kaksinkertainen määrä ensimmäiseen kauteen verrattuna. Oppaat tulevat ympäri Suomea: Espoosta , Helsingistä , Joensuusta , Kokkolasta , Kouvolasta , Oulusta , Sipoosta ja Vaasasta .

Lisätietoja ja opas-haastattelut: Tuotantoyhtiö Susamuru Oy, Susanna Lasarov, susanna.lasarov@susamuru.fi, 050 590 6577. Lehdistömateriaalit ja Matkaoppaat-kirjan arvostelukappaleet: Tekir Oy, Eevakaisa Mölsä, eevakaisa@tekir.fi, 040 74 66 556