Ruotsi on varoittava esimerkki vuokrasääntelyn tuhoisuudesta

Ruotsin hallituskriisi nosti jälleen pintaan keskustelun vuokrasääntelystä. Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen pitää Ruotsia varoittavana esimerkkinä vuokrasääntelyn tuhoisuudesta.

Ruotsi on varoittava esimerkki vuokrasääntelystä, muistuttaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen. Kuva: Shutterstock

Vaikka Ruotsin hallituksen kaatumisen taustalla vaikutti laajempi poliittinen kamppailu, sytykkeenä toimi hallituksen esitys keventää vuokrasääntelyä uusissa asunnoissa. Vuokrasääntelyä keventämällä oli pyrkimys parantaa kannustimia uusien vuokra-asuntojen tarjonnan lisäämiseksi ja vuokra-asuntopulan helpottamiseksi.

”Ruotsalainen taloustieteilijä Assar Lindbeck on todennut osuvasti, että vuokrasääntely on pommituksen jälkeen tehokkain tapa tuhota kaupunki. Ruotsi on varoittava esimerkki vuokrasääntelyn tuhoisuudesta. Kaupunkeja riivaa krooninen vuokra-asuntopula ja pimeät markkinat”, tiivistää Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Rokkasen mukaan taloustieteilijät ovat laajasti yhtä mieltä vuokrasääntelyn haitallisuudesta. Sääntely vähentää tarjontaa synnyttäen pulaa asunnoista ja jonoja, mikä vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta ja hidastaa talouskasvua. Suosituimmilla alueilla Ruotsissa vuokra-asuntoja voi joutua jonottamaan vuosikymmeniä.

Lyhyellä aikajänteellä vuokralla jo valmiiksi asuva hyötyy sääntelystä, mutta samaan aikaan esimerkiksi nuorilla asunnonetsijöillä vuokra-asunnon löytyminen vaikeutuu huomattavasti. Pitkässä juoksussa myös vuokra-asuntojen kunto rapistuu, kun omistajilla ei ole kannustimia kunnostaa asuntoja.

”Toimivat ja kilpailulliset vuokramarkkinat ovat vuokralaisen paras ystävä. Suomalaiset asuntomarkkinat ovat osoittaneet toimintakykynsä. Erityisesti viime vuosien kiivaan uudisrakentamisen myötä vuokrien nousu on hidastunut ja asuntopula on helpottanut monessa kaupungissa. Pienten vuokranantajien hyvät toimintaedellytykset monipuolistavat ja kasvattavat vuokra-asuntojen tarjontaa, josta hyötyy myös vuokra-asuntojen etsijä”, Rokkanen toteaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.