Ruotsidemokraattien jytkyllä olisi mahdollisesti vaikutusta myös Suomelle

Ruotsin valtiopäivävaalit käydään tulevana sunnuntaina. Vaalien asetelma on ollut poikkeuksellisen epävarmuutta herättävä, mikä on hermostuttanut myös markkinoita ja heikentänyt kruunun arvoa. Vaalien lopputuloksella voi olla vaikutuksia myös Suomelle, varsinkin jos Ruotsin suhtautuminen EU:hun muuttuu kriittisemmäksi.

“Sopiminen yli blokkirajojen näyttää Ruotsissa olevan juuri nyt hankalaa. Toimintakykyisen hallituksen muodostaminen on tärkeää, sillä Ruotsissa pitää päästä sopuun uusista reformeista. Aiemmin tehdyt uudistukset ovat kannatelleet Ruotsia taloudellisesti hyvin ja pitkään, joten on kriittistä, että myös uusista esimerkiksi verotukseen kohdistuvista reformeista päästäisiin sopuun. Suomen kannalta olisi toivottavaa, että Ruotsin seuraava hallitus panostaa kaupan esteiden poistamiseen ja Pohjoismaisen markkinan vahvistamiseen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Ruotsilla on Romakkaniemen mukaan keskeinen rooli Pohjoismaisen yhteistyön edistämisessä. Ruotsi on Suomen tärkeimpiä vientimarkkinoita, joten rajaesteiden purkamisella on suuri merkitys varsinkin suomalaisille pk-yrityksille. Ruotsi on myös merkittävä työmarkkina monelle suomalaiselle.

“Ruotsin vaalit ovat siinäkin mielessä kiinnostavat, että usein ne ovat korreloineet Suomenkin vaaleja. Samoista aiheista väitellään myös ennen Suomen eduskuntavaaleja huhtikuussa 2019”, Romakkaniemi toteaa.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan vaalitulosten taloudelliset vaikutukset ulkomaille ja Suomeen jäävät todennäköisesti tuloksesta riippumatta vähäisiksi, mutta mahdolliset muutokset EU-politiikassa ovat uhka myös Suomelle.

“Ruotsin uusi hallitus kokoonpanosta riippumatta tuskin rupeaa vesittämään Ruotsin vientivetoisen talouden kasvua ja kansainvälistä kilpailukykyä huonoilla kansallisilla ratkaisuilla. Mutta nähtäväksi jää, muuttuuko vapaakauppaa ja ihmisten vapaata liikkuvuutta EU:ssa voimakkaasti tukevan Ruotsin EU-politiikka protektionistiseksi ruotsidemokraattien vahvan kannatuksen takia”, hän toteaa.

“Markkinaliberaalien ääni EU:ssa uhkaa heikentyä, jos brittien lähtiessä Ruotsikin alkaisi kääntyä sisäänpäin, kuten Saksassa on käymässä populistisen AfD-puolueen pelossa”, miettii Vuori, joka toimii myös Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsenenä.

Vuori painottaa, että Suomella ja Ruotsilla olisi nyt loistava mahdollisuus vaikuttaa EU:n uuden komission ohjelmaan, jos molemmilla mailla olisi samat tavoitteet.

Vuoren mukaan on epätodennäköistä, että Ruotsi ottaisi yhteisvaluutta euron käyttöön. Heikko kruunu antaa tällä hetkellä etulyöntiaseman Ruotsin vientiteollisuudelle, mutta heikentää samalla ruotsalaisten ostovoimaa.

Ruotsidemokraatit ovat Keskuskauppakamarin johtavan ekonomistin Mauri Kotamäen mukaan vaalien suurin voittaja riippumatta lopullisesta äänimäärästä. Puolue on nostanut maahanmuuton vaalikeskustelun keskiöön. Muut puolueet ovat vastanneet ruotsidemokraattien suosioon ottamalla kriittisemmän kannan maahanmuuttoon.

“On huolestuttavaa, että maahanmuutosta keskustellaan kovin negatiiviseen sävyyn. Maahanmuutto ja yleisemminkin ihmisten liikkuminen on kuitenkin selkeästi ihmiskunnan hyvinvointia lisäävää toimintaa”, sanoo Kotamäki.

Uhkakuvien maalailujen sijaan tulisi Kotamäen mukaan erityisesti Suomessa, mutta myös Ruotsissa, kiinnittää edelleen huomiota siihen, kuinka työperäistä maahanmuuttoa saisi lisättyä. Väestön vanhentuessa maahanmuutto on yksi osa ratkaisua työvoiman riittävyyden turvaamisessa.

“Ruotsin tapauksessa on toki ymmärrettävää, että myös kotouttaminen ja siihen liittyvät pulmat on ratkaisukeskeisesti pystyttävä nostamaan esille. Maahanmuutto ei yksistään riitä vaan tarvitaan myös toimivia keinoja hyvään kotoutumiseen. Tästä aiheesta tarvittaisiin enemmän ja parempaa tutkimustietoa niin Suomessa kuin Ruotsissakin”, Kotamäki sanoo.

Mauri Kotamäki / Kuvaaja: Roni Rekomaa
Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Säilytä kesämökkisi arvo huolellisella ylläpidolla – lue asiantuntijan vinkit syyskunnostukseen20.9.2018 09:43Tiedote

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä. Iso osa mökeistä on yhteisomistuksessa, usein jakamattoman kuolinpesän kautta. Yhteisomistaminen luo toisaalta mahdollisuuksia, kun kunnossapitovastuu niin toteutuksen kuin kustannusten jakamisenkin kannalta jakautuu useammalle henkilölle. Jos tarvittavista korjauksista, mökin ylläpidosta ja kustannusten jakamisesta ei kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen, saattaa se alentaa yhteisomisteisen mökin arvoa roimastikin.

Kutsu: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 3.10.201818.9.2018 10:34Tiedote

Tervetuloa Keskuskauppakamarin uudistuneeseen Suureen Veropäivään! Tänä vuonna suuntaamme katseen yritysverotuksen tulevaisuuteen. Miten EU-direktiivit muuttavat yritysverotusta ja miten tulevaisuuden liiketoimintaa verotetaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastaukset kotimaisilta ja ulkomaisilta huippupuhujilta. Tilaisuus alkaa valtiovarainministeri Petteri Orpon talous- ja veropoliittisella katsauksella. Päivän key note -puheenvuoron pitää Euroopan komission verotuksen ja tulliliiton pääosaston pääjohtaja Stephen Quest. Questin puheenvuoron teema on yritysverotuksen tulevaisuus EU:ssa. Päivän muita teemoja ovat veronkiertodirektiivin vaikutus kansalliseen sääntelyyn, kansainvälisten veroriitojen ennaltaehkäiseminen ja ratkaiseminen sekä sijoitustoiminnan verotuksen muuttuminen. Suuri Veropäivä on tänä vuonna entistä vuorovaikutteisempi. Osallistujien on mahdollista esittää puhujille kysymyksiä ja kommentteja, mikä eittämättä tuo lisäväriä tilaisuuteen. Tänä vuonna järjestämme

Finnvera ja Kauppakamari: Vientikaupan rahoituskiertue tuo ensiapua pk-yrityksille30.8.2018 08:00Tiedote

Suomalaisilta pk-vientiyrityksiltä jää vientikauppoja toteutumatta, koska ne eivät tunne riittävästi vientikaupan rahoitusvaihtoehtoja, osoitti kesäkuussa julkaistu Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämä vientikaupan rahoitusbarometri. Pk-yritysten vientiosaamista vahvistaakseen Finnvera ja Kauppakamarit yhteistyössä pankkien ja luottovakuuttajien kanssa käynnistävät nyt valtakunnallisen vientikaupan rahoituskiertueen. Yli 15 aluetilaisuudessa jaetaan valituille, kasvaville ja kansainvälistyville pk-yrityksille tietoa asiasta. Kiertue käynnistyy 26.9.2018 Jyväskylästä ja kattaa syksystä 2018 ja kevääseen 2019 kaikki keskeiset kasvukeskukset Suomessa.