Ruotsidemokraattien jytkyllä olisi mahdollisesti vaikutusta myös Suomelle

Ruotsin valtiopäivävaalit käydään tulevana sunnuntaina. Vaalien asetelma on ollut poikkeuksellisen epävarmuutta herättävä, mikä on hermostuttanut myös markkinoita ja heikentänyt kruunun arvoa. Vaalien lopputuloksella voi olla vaikutuksia myös Suomelle, varsinkin jos Ruotsin suhtautuminen EU:hun muuttuu kriittisemmäksi.

“Sopiminen yli blokkirajojen näyttää Ruotsissa olevan juuri nyt hankalaa. Toimintakykyisen hallituksen muodostaminen on tärkeää, sillä Ruotsissa pitää päästä sopuun uusista reformeista. Aiemmin tehdyt uudistukset ovat kannatelleet Ruotsia taloudellisesti hyvin ja pitkään, joten on kriittistä, että myös uusista esimerkiksi verotukseen kohdistuvista reformeista päästäisiin sopuun. Suomen kannalta olisi toivottavaa, että Ruotsin seuraava hallitus panostaa kaupan esteiden poistamiseen ja Pohjoismaisen markkinan vahvistamiseen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Ruotsilla on Romakkaniemen mukaan keskeinen rooli Pohjoismaisen yhteistyön edistämisessä. Ruotsi on Suomen tärkeimpiä vientimarkkinoita, joten rajaesteiden purkamisella on suuri merkitys varsinkin suomalaisille pk-yrityksille. Ruotsi on myös merkittävä työmarkkina monelle suomalaiselle.

“Ruotsin vaalit ovat siinäkin mielessä kiinnostavat, että usein ne ovat korreloineet Suomenkin vaaleja. Samoista aiheista väitellään myös ennen Suomen eduskuntavaaleja huhtikuussa 2019”, Romakkaniemi toteaa.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan vaalitulosten taloudelliset vaikutukset ulkomaille ja Suomeen jäävät todennäköisesti tuloksesta riippumatta vähäisiksi, mutta mahdolliset muutokset EU-politiikassa ovat uhka myös Suomelle.

“Ruotsin uusi hallitus kokoonpanosta riippumatta tuskin rupeaa vesittämään Ruotsin vientivetoisen talouden kasvua ja kansainvälistä kilpailukykyä huonoilla kansallisilla ratkaisuilla. Mutta nähtäväksi jää, muuttuuko vapaakauppaa ja ihmisten vapaata liikkuvuutta EU:ssa voimakkaasti tukevan Ruotsin EU-politiikka protektionistiseksi ruotsidemokraattien vahvan kannatuksen takia”, hän toteaa.

“Markkinaliberaalien ääni EU:ssa uhkaa heikentyä, jos brittien lähtiessä Ruotsikin alkaisi kääntyä sisäänpäin, kuten Saksassa on käymässä populistisen AfD-puolueen pelossa”, miettii Vuori, joka toimii myös Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsenenä.

Vuori painottaa, että Suomella ja Ruotsilla olisi nyt loistava mahdollisuus vaikuttaa EU:n uuden komission ohjelmaan, jos molemmilla mailla olisi samat tavoitteet.

Vuoren mukaan on epätodennäköistä, että Ruotsi ottaisi yhteisvaluutta euron käyttöön. Heikko kruunu antaa tällä hetkellä etulyöntiaseman Ruotsin vientiteollisuudelle, mutta heikentää samalla ruotsalaisten ostovoimaa.

Ruotsidemokraatit ovat Keskuskauppakamarin johtavan ekonomistin Mauri Kotamäen mukaan vaalien suurin voittaja riippumatta lopullisesta äänimäärästä. Puolue on nostanut maahanmuuton vaalikeskustelun keskiöön. Muut puolueet ovat vastanneet ruotsidemokraattien suosioon ottamalla kriittisemmän kannan maahanmuuttoon.

“On huolestuttavaa, että maahanmuutosta keskustellaan kovin negatiiviseen sävyyn. Maahanmuutto ja yleisemminkin ihmisten liikkuminen on kuitenkin selkeästi ihmiskunnan hyvinvointia lisäävää toimintaa”, sanoo Kotamäki.

Uhkakuvien maalailujen sijaan tulisi Kotamäen mukaan erityisesti Suomessa, mutta myös Ruotsissa, kiinnittää edelleen huomiota siihen, kuinka työperäistä maahanmuuttoa saisi lisättyä. Väestön vanhentuessa maahanmuutto on yksi osa ratkaisua työvoiman riittävyyden turvaamisessa.

“Ruotsin tapauksessa on toki ymmärrettävää, että myös kotouttaminen ja siihen liittyvät pulmat on ratkaisukeskeisesti pystyttävä nostamaan esille. Maahanmuutto ei yksistään riitä vaan tarvitaan myös toimivia keinoja hyvään kotoutumiseen. Tästä aiheesta tarvittaisiin enemmän ja parempaa tutkimustietoa niin Suomessa kuin Ruotsissakin”, Kotamäki sanoo.

Mauri Kotamäki / Kuvaaja: Roni Rekomaa
Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Naiset valtaavat johtopaikkoja pörssiyhtiöissä - Yhtä toimialaa lukuun ottamatta20.11.2018 09:15Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Hallitusten jäsenistä naisia on 29 prosenttia, suurissa pörssiyhtiöissä 34 prosenttia. Toimitusjohtajista yhdeksän on naisia viime vuoden tapaan. Johtoryhmissä naisten osuus on noussut vuoden takaisesta 23 prosentista 25 prosenttiin. Kipupistekin löytyy, sillä naiset puuttuvat lähes tyystin pörssin suurimman toimialan, teollisuustuotteet ja -palvelut -sektorin liiketoimintajohdosta.

Väestöennusteesta viimeinen herätys: Tässä lista uudelle hallitukselle työperäisen maahanmuuton helpottamiseksi19.11.2018 09:31Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi peräänkuuluttaa hallitukselta nopeita ratkaisuja työperäisen maahanmuuton sujuvoittamiseksi. Romakkaniemen mukaan perjantaina 16.11. julkistettu uusi väestöennuste on Suomen julkisen talouden kannalta karua luettavaa. ”Väestöennusteen olettavat muutokset kasvattavat kestävyysvajeen vajaasta 7 miljardista yli 8 miljardiin. Suomen tulisi muutoinkin tähdätä kunnianhimoisempaan työllisyysasteeseen, jopa 80 prosenttiin, mutta nyt julkistettujen pessimistisempien ennusteiden valossa tämä tavoite voi olla riittämätön. Siksi meidän on kaivettava työkalupakistamme kaikki mahdolliset ja mahdottomaltakin tuntuvat keinot työllisyyden kohentamiseksi”, Romakkaniemi sanoo. Romakkaniemen mukaan Suomen tulisi entistä aktiivisemmin houkutella ulkomaalaisia osaajia työmarkkinoilleen. ”Lähes kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä siitä, että työperäistä maahanmuuttoa on tässä tapauksessa lisättävä. Me Keskuskauppakamarissa tarjoamme keinot siihen. Olemme

Keskuskauppakamarin Kotamäki: Uusi väestöennuste on karua luettavaa julkisen talouden kannalta16.11.2018 09:56Tiedote

Tilastokeskus julkaisi tänään väestöennusteensa. Ennusteen mukaan syntyvyys tulee alentumaan merkittävästi verrattuna edelliseen väestöennusteeseen. Nuorten lukumäärä tulee laskemaan tasaisesti. Alle 15-vuotiaiden määrä putoaisi jo alle 700 000 nuoren vuonna 2050. Myös nettomaahanmuuton määrä tulee väestöennusteen mukaan alentumaan lievästi. Alentuneen syntyvyysoletuksen vuoksi kestävyysvaje uhkaa heikentyä 0,25 prosentilla, mikä tarkoittaa Kotamäen mukaan jopa 1,2 miljardin euron vuosittaista alijäämää julkiseen talouteen. Keskuskauppakamarin johtavan ekonomistin Mauri Kotamäen mukaan uusi pessimistisempi väestöennuste alleviivaa työllisyysasteen nostamisen tärkeyttä. "Työllisyysasteen tavoite tulisi olla lähellä pohjoismaisia verrokkejamme, jopa 80 prosenttia. Sekään ei oikeastaan yksinään enää näiden muutosten jälkeen riitä kuromaan kestävyysvajetta umpeen. Näiden väestöennusteen oletusmuutosten takia kestävyysvaje kasvaa vajaasta 7 miljardista yli 8 miljardiin", Kotamäki sanoo. Jul

Suomen on aktiivisesti houkuteltava ulkomaalaisia työntekijöitä - Työlupien käsittelyajaksi kuukausi15.11.2018 06:58Tiedote

Työnteon perusteella myönnettävien oleskelulupien lupaprosessit on viipymättä sujuvoitettava ja käsittelyajoille on annettava kuukauden palvelulupaus. Useat hakijat joutuvat tällä hetkellä odottamaan työlupaa 6-8 kuukautta, jopa kauemmin. Keskuskauppakamarin mukaan lupaprosessit olisi mahdollista kehittää digitalisaation avulla sekä viranomaisten yhteistyötä kehittämällä asiakaslähtöisiksi ja tehokkaiksi.