Ruotsidemokraattien jytkyllä olisi mahdollisesti vaikutusta myös Suomelle

Ruotsin valtiopäivävaalit käydään tulevana sunnuntaina. Vaalien asetelma on ollut poikkeuksellisen epävarmuutta herättävä, mikä on hermostuttanut myös markkinoita ja heikentänyt kruunun arvoa. Vaalien lopputuloksella voi olla vaikutuksia myös Suomelle, varsinkin jos Ruotsin suhtautuminen EU:hun muuttuu kriittisemmäksi.

“Sopiminen yli blokkirajojen näyttää Ruotsissa olevan juuri nyt hankalaa. Toimintakykyisen hallituksen muodostaminen on tärkeää, sillä Ruotsissa pitää päästä sopuun uusista reformeista. Aiemmin tehdyt uudistukset ovat kannatelleet Ruotsia taloudellisesti hyvin ja pitkään, joten on kriittistä, että myös uusista esimerkiksi verotukseen kohdistuvista reformeista päästäisiin sopuun. Suomen kannalta olisi toivottavaa, että Ruotsin seuraava hallitus panostaa kaupan esteiden poistamiseen ja Pohjoismaisen markkinan vahvistamiseen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Ruotsilla on Romakkaniemen mukaan keskeinen rooli Pohjoismaisen yhteistyön edistämisessä. Ruotsi on Suomen tärkeimpiä vientimarkkinoita, joten rajaesteiden purkamisella on suuri merkitys varsinkin suomalaisille pk-yrityksille. Ruotsi on myös merkittävä työmarkkina monelle suomalaiselle.

“Ruotsin vaalit ovat siinäkin mielessä kiinnostavat, että usein ne ovat korreloineet Suomenkin vaaleja. Samoista aiheista väitellään myös ennen Suomen eduskuntavaaleja huhtikuussa 2019”, Romakkaniemi toteaa.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan vaalitulosten taloudelliset vaikutukset ulkomaille ja Suomeen jäävät todennäköisesti tuloksesta riippumatta vähäisiksi, mutta mahdolliset muutokset EU-politiikassa ovat uhka myös Suomelle.

“Ruotsin uusi hallitus kokoonpanosta riippumatta tuskin rupeaa vesittämään Ruotsin vientivetoisen talouden kasvua ja kansainvälistä kilpailukykyä huonoilla kansallisilla ratkaisuilla. Mutta nähtäväksi jää, muuttuuko vapaakauppaa ja ihmisten vapaata liikkuvuutta EU:ssa voimakkaasti tukevan Ruotsin EU-politiikka protektionistiseksi ruotsidemokraattien vahvan kannatuksen takia”, hän toteaa.

“Markkinaliberaalien ääni EU:ssa uhkaa heikentyä, jos brittien lähtiessä Ruotsikin alkaisi kääntyä sisäänpäin, kuten Saksassa on käymässä populistisen AfD-puolueen pelossa”, miettii Vuori, joka toimii myös Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsenenä.

Vuori painottaa, että Suomella ja Ruotsilla olisi nyt loistava mahdollisuus vaikuttaa EU:n uuden komission ohjelmaan, jos molemmilla mailla olisi samat tavoitteet.

Vuoren mukaan on epätodennäköistä, että Ruotsi ottaisi yhteisvaluutta euron käyttöön. Heikko kruunu antaa tällä hetkellä etulyöntiaseman Ruotsin vientiteollisuudelle, mutta heikentää samalla ruotsalaisten ostovoimaa.

Ruotsidemokraatit ovat Keskuskauppakamarin johtavan ekonomistin Mauri Kotamäen mukaan vaalien suurin voittaja riippumatta lopullisesta äänimäärästä. Puolue on nostanut maahanmuuton vaalikeskustelun keskiöön. Muut puolueet ovat vastanneet ruotsidemokraattien suosioon ottamalla kriittisemmän kannan maahanmuuttoon.

“On huolestuttavaa, että maahanmuutosta keskustellaan kovin negatiiviseen sävyyn. Maahanmuutto ja yleisemminkin ihmisten liikkuminen on kuitenkin selkeästi ihmiskunnan hyvinvointia lisäävää toimintaa”, sanoo Kotamäki.

Uhkakuvien maalailujen sijaan tulisi Kotamäen mukaan erityisesti Suomessa, mutta myös Ruotsissa, kiinnittää edelleen huomiota siihen, kuinka työperäistä maahanmuuttoa saisi lisättyä. Väestön vanhentuessa maahanmuutto on yksi osa ratkaisua työvoiman riittävyyden turvaamisessa.

“Ruotsin tapauksessa on toki ymmärrettävää, että myös kotouttaminen ja siihen liittyvät pulmat on ratkaisukeskeisesti pystyttävä nostamaan esille. Maahanmuutto ei yksistään riitä vaan tarvitaan myös toimivia keinoja hyvään kotoutumiseen. Tästä aiheesta tarvittaisiin enemmän ja parempaa tutkimustietoa niin Suomessa kuin Ruotsissakin”, Kotamäki sanoo.

Mauri Kotamäki / Kuvaaja: Roni Rekomaa
Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.