Ruotsin hipfilosofi Åsa Wikforss taistelee valeuutisia vastaan kirjallaan Vaihtoehtoiset faktat – Abban Björn lahjoitti 110 000 kirjaa kouluihin

Åsa Wikforss on tunnettu ruotsalainen filosofi sekä tuore Ruotsin akatemian jäsen, joka seurasi tehtävässään Sara Daniusta. Hänen tuore kirjansa Vaihtoehtoiset faktat esittää selkeästi, mitä tieto on ja mitä se ei ole. Kirjan kirjoittamisen motiivina on valeuutisten leviämisen estäminen. Kirjan kustantaja, Abbasta tuttu liikemies Björn Ulvaeus lahjoitti viime joulukuussa 110 000 kappaletta ruotsalaisille lukiolaiselle "vastustamaan salaliittoteorioiden ja tyhmyyden lumivyöryä", kuten Ulvaeus esitti Dagens Nyheterille. Wikforss keskustelee faktoista kirjansa pohjalta Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. klo 13.30. Hän vierailee myös Tieteen päivillä Helsingissä tammikuussa 2021.

Vaihtoehtoiset faktat tarkastelee monipuolisesti yhä lisääntyvää fakta- ja tiedevastaisuutta. Onko olemassa vaihtoehtoisia faktoja? Onko tieto sosiaalinen rakenne? Voiko jokin olla totta minulle mutta ei sinulle, vai onko totuus jotain objektiivista?

Inhimillistä tietoa leimaa, että se on sosiaalista. Suurin osa tiedoistamme on peräisin muilta ihmisiltä. Siksi voimme kerryttää tietoa tavalla, johon mikään muu eläin ei kykene, mutta samalla se tekee meistä alttiita keksityille uutisille, valheille ja propagandalle. Wikforss esittää kirjassaan, miten voimme vahvistaa vastustuskykyämme valheellisia ja perusteettomia väitteitä vastaan ja kuinka oikaisemme jo tehtyjä virheitä.

Åsa Wikforss (s. 1962) on Tukholman yliopiston teoreettisen filosofian professori ja Kuninkaallisen tiedeakatemian jäsen. Hänet valittiin Ruotsin akatemian jäseneksi Sara Daniuksen erottua. Hän on suosittu keskustelija paitsi tiedeyhteisössä myös mediassa ja kouluissa.

Lisätietoja

Åsa Wikforss livemuotoisessa haastattelussa Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. kello 13.30

Åsa Wikforss: Vaihtoehtoiset faktat
Aula & Co, lokakuu 2020
Suomentanut Pekka Tuomisto
Kirjan esittely ja iso kansikuva kustantajan sivulla
Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Nora Varjama, nora.varjama@aulakustannus.fi

Abban Björn Ulvaeus lahjoitti ruotsalaisille koululaisille 110 000 tietokirjaa estääkseen ”tyhmyyden ja salaliittojen lumivyöryä” - Kulttuuri | HS.fi

Wikforssin alustus Alternative facts and uncertainty englanniksi

Steve Fuller, Åsa Wikforss, Peter Pomerantsev and Sacha Golob keskustelevat siitä, onko absoluuttista totuutta

Tieteen päivät Helsingissä 13.-17.1.2021

Nora VarjamaKustantaja, viestintä ja markkinointi

Lisätiedot, materiaalit, haastattelupyynnöt
Pelkät arvostelukappalepyynnöt: info@aulakustannus.fi

Puh:050 547 6868nora.varjama@gmail.com

Aula & Co on nelivuotias, kasvava kustantamo. Hittikirjoihimme kuuluu Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija ja sen jatko-osa Cilkan tarina, tähtitieteilijä Neil deGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeeen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.