Ruotsin metsäasioista vastaava ministeri Sven-Erik Bucht: Ruotsi vahvistaa metsäbiotaloutta - Ruotsin ja Suomen metsien käyttö kestävää ja vastuullista

”Jokaisen maan täytyy voida noudattaa omaa metsäpolitiikkaansa, mutta meidän täytyy lisätä tietoa ja keskustella niiden maiden kanssa, jotka eivät ymmärrä pohjoista metsätaloutta ja arvostelevat hakkuita”, Ruotsin metsäasioista vastaava maatalousministeri Sven-Erik Bucht sanoo.

Ministeri Sven Erik Bucht

Ruotsin Tornionjokilaaksosta valtiopäiville valitun Buchtin mukaan samanlaista yhteistä metsäpolitiikkaa kuin Euroopan unionin yhteinen kalastus- ja maatalouspolitiikka ovat, ei tarvita. Sen sijaan pohjoisten metsämaiden tulisi tehdä unionissa yhteistyötä paremman metsäymmärryksen eteen.

”Tämä on tärkeää, koska maankäyttöön sekä ympäristö- ja ilmastopolitiikkaan liittyvät päätökset vaikuttavat yhä enemmän metsien käyttöön”, Bucht toteaa ja mainitsee tärkeinä yhteistyökumppaneina Ranskan, Itävallan ja Saksan.

Marraskuussa Ruotsi ja Suomi järjestävät EU-päättäjille suunnatun metsäakatemian Lahden seudulla. Tapahtuma perustuu Suomen Metsäyhdistyksen järjestämän Päättäjien Metsäakatemian konseptiin. Osallistujat tutustuvat kaksipäiväisellä kurssilla laajasti metsäalaan ja sen toimijoihin. Ensi vuonna kurssi järjestetään Ruotsissa.

”Suomessa on saatu akatemiasta hyviä kokemuksia ja uskon, että sen avulla voimme laajentaa tietoa ja ymmärrystä pohjoismaista kestävää metsätaloutta kohtaan”, Bucht sanoo.

”EU:ssa tehdään metsäasioihin vaikuttavia päätöksiä, vaikka päättäjillä ei aina ole riittävää tietoa metsien käytöstä.”

Metsäntutkimusyhteistyö käyntiin syksyllä

Myös suomea puhuvan Buchtin mukaan Ruotsin ja Suomen välillä voisi olla merkittävästi nykyistä enemmän metsäpolitiikan ja metsäntutkimuksen yhteistyötä.

”Tarvitsemme yhteistä metsätutkimusta ja uusien puupohjaisten tuotteiden kehitystä. Halusimme edistää tätä yhteistyötä myös metsäntutkimukseen suunnatulla Suomen 100-vuotislahjoituksella.”

Ruotsi lahjoitti Suomelle satavuotislahjaksi Tandem Forest Values -tutkimusrahaston. Lahjoituksen 2,3 miljoonalla eurolla rahoitetaan 12 kaksivuotista tutkimusapurahaa. Puolet tutkijoista ovat Suomesta, puolet Ruotsista. Syksyllä alkavien yhteistyöprojektien aiheena on kestävä metsänhoito sekä biotalouden uudet tuotteet ja prosessit.

”Tavoitteemme on olla kokonaan fossiiliton”

Ruotsin metsävarat ovat Buchtin mukaan kasvaneet sadassa vuodessa 1,7 miljardista 3,5 miljardiin kuutioon.

”Metsiemme kasvu on vuodessa 125 miljoonaa kuutiota, josta käytämme 85 miljoonaa kuutiota. Samaan aikaan olemme suojelleet kolmanneksen metsistämme. Tämä osoittaa sen, että metsiemme käyttö on kestävää ja vastuullista, mitä eurooppalaiset päättäjät ja ympäristöjärjestöt eivät aina ymmärrä.”

Buchtin mukaan metsäbiotalouden vahvistaminen on Ruotsissa keskeinen strateginen tavoite lähivuosina.

”Tavoitteemme on olla kokonaan fossiiliton vuonna 2045, ja se perustuu suurelta osin puupohjaisen biomassan käyttöön.”

”Puun käyttö esimerkiksi rakentamisessa on merkittävä ilmastoteko. Rakennamme nyt ehkä kymmenen prosenttia puusta, mutta osuus voisi olla jopa 20-30 prosenttia, kuten Smålandin Växjössä jo on. Meillä on puurakentamisen erityisosaamista ja rahoitusta. Sen ansiosta Ruotsissa on meneillään nopea teollisen puurakentamisen kehitys ja kasvu.”

Ministeri Sven Erik Bucht

+358 50 2589http://www.markkulaukkanen.fi

VTT:n Jussi Manninen: Metsäsektorin jalostuksen arvo voitaisiin kaksinkertaistaa uusilla biotalouden tuotteilla - Metsäpohjainen biotalous tärkeä työkalu ilmastopolitiikassa20.10.2018 10:00Tiedote

Metsäsektorin jalostuksen arvo voitaisiin VTT:n luonnonvara- ja ympäristöratkaisut liiketoiminnan johtajan Jussi Mannisen mukaan kaksinkertaistaa uusilla biotalouden tuotteilla. – Uusilla biotalouden tuotteilla ja innovaatioilla on maailmalla suuret markkinat ja saavuttaa niillä merkittäviä kansantaloudellisia hyötyjä. Tässä asiassa kaikkien EU:n metsämaiden tulisi tehdä yhteistyötä ja luoda markkinat uusille metsäpohjaisille tuotteille. Metsäpohjainen biotalous on myös merkittävä työkalu EU:n ilmastopolitiikassa.

Puurakentamisen odotetaan kaksinkertaistuvan lähivuosina - Rakennusliikkeiden kiinnostus puuratkaisuja kohtaan kasvussa24.9.2018 15:06Tiedote

Rakennusliikkeiden kasvava kiinnostus puun käyttöä kohtaan, tuoteosatoimittajien ja rakentajien kumppanuus sekä puurakentamisen tekninen valmius ja sääsuojaus nousivat pääteemoiksi Koskisen Oy:n taloteollisuuden järjestämässä puurakentamisen ajankohtaisseminaarissa. Puurakentamisen kohteiden koon kasvaessa, Koskisen Oy:n taloteollisuus on ottanut ison askeleen tuoteosatoimittajasta kohti kokonaisvaltaista toimitusta projektinjohdosta suunnitteluun ja asennuksiin.

Kierrätysliiketoiminnan uranuurtaja - Hyötypaperi Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu9.8.2018 12:00Tiedote

Syyskuun alussa Hyötypaperi Oy:n toimitusjohtajan tehtävät jättävä Risto Kauppila, kokee kuuluvansa sukupolveen, jolla on ollut töitä ja luonnollista vetoa yrittäjyyteen. Valkealan Kääpälän kylässä syntynyt Risto Kauppila kasvoi 4-lapsisen perheen nuorimpana ja menetti isänsä kolmivuotiaana. – Äiti pyöritti tilaa ja sai tilapäisapua kiireisinä aikoina, mutta vastuuta tilan töistä oli tarjolla heti kun kynnelle kykeni. Ei vaadittu mitään, kun ei ollut mitään jakovaraa. Elämä oli kuitenkin antoisaa, vaikka rahaa ei ollutkaan. Tämä elämänvaihe oli liikkeellepaneva voima yrittämiseen ja työhön.

Euroopan metsäinstituutin Marc Palahí: EU tarvitsee kunnianhimoista ja strategista lähestymistapaa metsäpolitiikkaan15.6.2018 09:32Tiedote

Euroopan metsäinstituutin (EFI) johtaja Marc Palahí pitää ymmärryksen puutetta suurena haasteena eurooppalaisia metsiä koskevassa strategisessa keskustelussa. - EU:ssa ei ole metsäpolitiikan osaamista eikä komissiossa siksi myöskään ole kykyä käsitellä metsäpolitiikkaa tai kehittää strategiaa siitä, mitä metsät merkitsevät ilmastonmuutoksen kaltaisten haasteiden ratkaisemisessa tai millaisia mahdollisuuksia ne tarjoavat kierto- tai biotaloudessa.