Ruotsin Stephen Kingiksi tituleerattu Mats Strandberg Helsingin kirjamessuille

Ruotsalainen kirjailija ja toimittaja Mats Strandberg esiintyy Helsingin kirjamessuilla perjantaina 25.10.

Strandberg on tunnettu hyytävistä romaaneistaan Risteily (2016) ja Hoivakoti (2017), jotka ovat olleet myynti- ja arvostelumenestyksiä ympäri maailmaa.

Kesäkuussa Strandbergilta ilmestyi Loppu, joka kysyy, miltä tuntuisi olla vasta 17-vuotias ja saada tietää, että maailma tuhoutuu kolmen kuukauden kuluttua. Juuri ennen kesäloman alkua tutkijat paljastavat, että syyskuussa maapalloon osuu valtava asteroidi. Törmäys tulee tuhoamaan kaiken, toivoa ei ole.

Loppu ottaa kantaa ekokriisin väistämättömyyteen konkretisoiden sen uhan, jonka alla nykynuoret elävät. Se herättää pohtimaan, voiko kokonaisen elämän elää yhdessä kesässä. Mitä sinä tekisit?

Strandberg on haastateltavissa Helsingissä torstaina 24.10.2019.

Loppu-romaanin arvosteluja:

"Mats Strandbergin romaani on intensiivistä luettavaa. Lähestyvä maailmanloppu tuo esiin ihmiskunnan pahimmat ja parhaat piirteet. Ja kaikkea tätä tarkastellaan nuorten näkökulmasta." –Helsingin Sanomat.

”Pakollista luettavaa kaikille, jotka haluavat käsitellä ympäristöahdistustaan.” –Sydsvenska Dagbladet

”Ansaitsee nousta syksyn luetuimmaksi ja puhutuimmaksi kirjaksi.” –Dagens Industri

Hoivakoti-romaanin arvosteluja:

"Strandbergilla on kärsivällisyyttä kehitellä juonta ja hän on tehnyt vankan pohjatyön tutkiessaan dementiapotilaiden käytöstä." –Savon Sanomat

"Hoivakoti on täysverinen kauhuromaani, joka asettuu ymmärtäen heikoimpien puolelle. Vanhusten asemaa ja dementoituneen mielen kauhuja lähestytään kunnioittavasti." Rakkaudesta kirjoihin -blogi

Risteily-romaanin arvosteluja:

"Risteily hyrähtää käyntiin lupaavasti kuin valtamerialuksen moottorit. Kirjasta saisi kaikkien aikojen splatterleffan potenssiin sata." – Savon Sanomat

"Risteily tarjoilee täyden kattauksen tehokkaasti kiristyvää jännitystä."  –Keskisuomalainen

”Harva vaalii kauhun mestarin Stephen Kingin perintöä näin hyvin.” –Aftonbladet

Jenni Heiti