EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Bryk och Tapio Wirkkala visas på två samtidiga soloutställningar utomlands

Bryks keramikkonst visas på en stor vandringsutställning i Japan samtidigt som Wirkkalas glaskonst ställs ut på Murano glasmuseum i Venedig. EMMA förbereder konstnärsparets verk för de internationella soloutställningarna.
Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Photo: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) var en av den finska keramikkonstens förnyare. Hennes konstnärliga arbete under sex årtionden ska nu presenteras på en bred vandringsutställning i Japan. Utställningen, som kurateras av EMMA tillsammans med de japanska samarbetsmuseerna, visar till största del Bryks keramiska verk, men också skisser, grafik och textiler.

Vandringsutställningen i Japan öppnas på Tokyo Station Gallery den 27 april. Därefter visas den ända till våren 2020 på följande museer: Tokyo Station Gallery 27.4.–16.6.2019, Itami City Museum of Art 7.9.–20.10.2019, Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.–5.7. 2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Utställningen är en samproduktion av EMMA, Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk och det japanska bolaget Blue Sheep.

EMMA har tillsammans med Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk producerat dokumentärfilmen Rut Bryk: En fjärils beröring, som visas på vandringsutställningen i Japan. Dokumentären som delvis filmats i Lappland är ett varmt och intimt personporträtt av Rut Bryk som kände sig hemmastadd lika väl i världens metropoler som i Lapplands vildmark. I filmen intervjuas Pirjo Honkasalo, Harri Kalha, Tinni Torikka och Petra Wirkkala. Dokumentärfilmen visas på EMMA i visningslagret Bryk & Wirkkala 3.4–5.5.2019.

Förutom dokumentären visar EMMA bildkonstnären Maaria Wirkkalas nya verk Sinnets mosaik (2019). Verket utgår från grundenheten i Rut Bryks tänkande och konst, den keramiska modulen. Sinnets mosaik kan ses på EMMA till den 14 april, varefter verket skickas till Japan och införlivas i vandringsutställningen.

Stor utställning av Wirkkala på Murano glasmuseum i Venedig

Tapio Wirkkalas (1915–1985) utställning visar främst hans glasverk, men också några av hans kändaste verk av annat material. I Finland samarbetade Wirkkala med Iittala under fyra decennier. Hans nära förhållande till Italien började på tidigt 1960-tal då han inledde sitt mångåriga samarbete med glastillverkaren Venini. Med hjälp av Wirkkalas verk bygger utställningens kuratorer, designern Harri Koskinen och arkitekten Marco Romanelli, en dialog mellan italiensk och finsk glasdesign och tradition.

Utställningen visas på Murano glasmuseum 7.5–29.9.2019 parallellt med Venedigbiennalen. Utställningen är en samproduktion av EMMA, Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk och Murano glasmuseum.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Photo: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Offentliggörande: I Japan ses för första gången en omfattande separatutställning av Tapio Wirkkala. Utställningen turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tapio Wirkkalas första separatutställning i Japan, The Sculptor of Ultima Thule, turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–2026. Utställningen erbjuder en bred översikt över Wirkkalas ikoniska produktion, unika designprocess och landskapen i Lappland och Venedig som inspirerade honom.

Announcement: First major solo exhibition of Tapio Wirkkala set to tour in Japan in 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Press release

Tapio Wirkkala: The Sculptor of Ultima Thule exhibition will be seen in several venues in Japan during 2025–2026, marking the first major solo exhibition of Wirkkala in Japan. The exhibition will present a complete picture of the iconic Finnish designer, centring on Wirkkala’s unique creative process, with a special focus on his creative mind and the environments that inspired him.