Ruttovuosi -kirja kurkistaa kirjallisuuden tautitarinoihin

Teos alkaa 1300-luvulta ja hyppii ja poukkoilee kuin tauti konsanaan vuosisatojen lävitse aina nykypäivään asti.

Pekka Vartiainen : Ruttovuosi. Kansi: Jussi Jääskeläinen.

Pekka Vartiaisen Ruttovuosi : Kirjoituksia kaunokirjallisuuden epidemiakuvauksista kulkee läpi ajan, mantereiden, aatteiden ja merkitysten.

Kaunokirjallisuudessa epidemiat ovat ravintoa tarinoille. Rutto, punainen surma, kolera, polio, superflunssa – kirjallisuudessa ihmiskuntaa kurittavia todellisia ja kuviteltuja pandemioita löytyy antiikista ja keskiajalta alkaen aina modernin ajan kynnykseltä meidän päiviimme asti.

Teokseen sisältyvissä kirjoituksissa tutustutaan kaunokirjallisuuden lukuisiin klassisiin epidemiakuvauksiin. Pelkoa, mutta myös toivoa sisältävät tautitarinat alkavat Boccaccion Decameronesta ja tästä edelleen Daniel Defoen, Mary Shelleyn ja Edgar Allan Poen saattamina kertomuksiin, joita ovat laatineet monet aikamme tunnetuimmat kirjailijat Albert Camus’ta Gabríel Garcia Márqueziin, Stephen Kingistä Philip Rothiin.

Pekka Vartiainen on yleisen kirjallisuustieteen dosentti Helsingin yliopistossa. Hänen tuotannostaan löytyy niin kirjallisuudentutkimukseen ja -historiaan kuin kulttuurintutkimukseen ja -tuotantoon perehtyneitä teoksia.

Teos: Ruttovuosi : Kirjoituksia kaunokirjallisuuden epidemiakuvauksista
Kirjoittaja: Pekka Vartiainen
Kansi: Jussi Jääskeläinen
Kustantaja: Avain
Julkaisupäivä: 29.4.2021

Lisätiedot:

vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet: info@avain.net

Pekka Vartiainen : Ruttovuosi. Kansi: Jussi Jääskeläinen.