Ruusukaali parhaimmillaan

Kotimaisen ruusukaalin satoa alettiin korjata syyskuun lopulla. Kausi jatkuu aina vuoden vaihteeseen saakka. Ruusukaalin nykylajikkeet ovat jo vuosikymmeniä maistuneet herkullisilta, joten mahdolliset ennakkoluulot ruusukaalin maun voimakkuudesta, jopa kitkeryydestä, on nyt syytä täysin unohtaa. Suloisten ruusukaalin kerien valmistaminen ruoaksi on nopeaa ja helppoa.

Kuva: Pirjo Toikkanen

Kotimaisten ruusukaalien puhtauden ja laadun salaisuus on se, että ruusukaalit viljellään pientuotantona, ne kerätään pelloilta käsityönä ja ne lajitellaan käsin. Ruusukaalit pakataan 300 tai 400 gramman rasioihin, jolloin ne säilyvät kolhiintumattomina. Lähellä tuotetun ruusukaalin sesonki jää helposti huomaamatta. Se kestää loka-, marras- ja joulukuun.

Suosio hienoisessa kasvussa

Kuten muutkin avomaan kasvikset, myös ruusukaali joutui tänä vuonna sinnittelemään kuivuuden ja kuumuuden kanssa, mutta kastelujärjestelmät tiloilla toimivat ja sato on valmistunut. Ruusukaalia viljellään Suomessa vain noin 30 hehtaarin alalla. Ruusukaalia ei vielä osata riittävästi arvostaa. Kotimaisen ruusukaalin kulutus on viimeisen 10 vuoden aikana lisääntynyt hyvin vähän.

Hyvä ravintoarvo

Ruusukaali on energiapitoisuudeltaan yhtä kevyttä kuin kukkakaali, mutta se sisältää monipuolisesti kivennäis- ja hivenaineita, muun muassa kaliumia. Kuitua ruusukaalista saa hyvin, samoin C- ja K-vitamiineja sekä B-ryhmän vitamiineista varsinkin folaattia. Muiden kaalikasvien tavoin myös ruusukaalissa on ihmisen terveydelle hyödyllisiä, elimistöä suojaavia yhdisteitä.

Käytä syyskauden ruokiin

Ruusukaali sopii hyvin syyskauden lammasruokien, riistan, poron ja paistien seuraan. Hirvi-, peura- ja sorsaruokien lisäkkeenä ruusukaalilla on totuttu herkuttelemaan. Maukas kasvisruoka ruusukaalista valmistuu niin, että ruusukaalit paahdetaan kevyesti öljyttyinä uunissa, lisätään pähkinöitä tai siemeniä ja kuivattuja karpaloita. Jos haluaa, tämän ruoan voi makeuttaa kevyesti hunajalla ja lisätä pintaan mozzarellajuustoa.

Helppo valmistaa

Ruusukaaleista leikataan pois kannat ja kantaosaan voi tehdä ristiviillon ennen kypsentämistä. Jos kaaleissa on kokoeroja, isoimmat kaalinnuput kannattaa halkaista, jotta kaikki kypsyvät samassa ajassa. Uunissa paahtaminen, pannussa paistaminen tai höyrykypsennys sopivat ruusukaalille. Tarjolle tuotaessa voi irrotella kaalien uloimpia lehtiä, jotka näyttävät houkuttavilta ja kauniilta.

Ruusukaalille on nimetty viikko 41 (8. – 14.10.2018)

Lisätiedot: Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544728

Kokeillut ruokaohjeet:

Ruusukaali-pekoniherkku
Ruusukaalia ja sitruunakastike

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kuva: Pirjo Toikkanen

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).