Ruusupuiston arkkitehtuurikilpailu on ratkennut

Ruusupuiston kansainvälisen suunnittelukilpailun voittajaksi on valittu nuorten suomalaisarkkitehtien ehdotus ”Silmu”. Kilpailussa etsittiin ratkaisuja arkkitehti Alvar Aallon merkkiteosten, Alvar Aalto -museon ja Keski-Suomen museon yhdistämiseksi ja Jyväskylän Ruusupuiston museoalueen kehittämiseksi.

Alvar Aalto -säätiön ja Jyväskylän kaupungin järjestämä yleinen arkkitehtuurikilpailu ohitti suosiollaan kaikki ennakkoarviot. Kilpailuun vastaanotettiin yhteensä 689 kilpailuehdotusta. Palkinnot jaettiin Arkkitehtuurin päivänä ja Alvar Aallon syntymäpäivänä 3.2.2016 Keski-Suomen museossa Jyväskylässä.

Voittajaehdotuksen takana on suomalainen työryhmä, tekijöinä Sini Rahikainen, Hannele Cederström, Inka Norros, Kirsti Paloheimo ja Maria Kleimola. Ensimmäisen palkinnon arvo on 14 000 euroa.

Arvostelupöytäkirjassa palkintolautakunta kutsuu Silmua hiomattomaksi timantiksi. Ehdotus saa erityisesti kiitosta herkästä mutta samaan aikaan voimakkaasta muotokielestään. Silmun arvostelussa korostuu myös uuden omaehtoisen arkkitehtuurin onnistunut yhdistäminen hienovaraisesti Aallon arkkitehtuurin kanssa.

”Kärkipää erottui muista selkeillä ja mieleenpainuvilla ideoilla ja muodonannolla. Silmun parasta antia olivat tunnelma ja herkkä muoto. Lisäksi sen katsottiin tuovan Alvar Aalto-museon ja Keski-Suomen museon väliin rauhallisen lisän, joka edistää myös ulkotilojen käytettävyyttä”, kertoo Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindh.

Toiseksi kilpailussa tuli suomalaisen työryhmän ehdotus ”Kannel” ja kolmanneksi australialais-espanjalaisen arkkitehtitoimisto SMAR Architecture Studion ehdotus ”The Ground and the Roof”. Palkitun kärkikolmikon lisäksi kilpailussa lunastettiin kaksi ehdotusta ja jaettiin kaksi kunniamainintaa.

Kilpailun palkintolautakunta painotti arvosteluperusteissaan arkkitehtonista kokonaisotetta, voittajaehdotuksen sopivuutta valtakunnallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäristöön ja luontevaa yhteyttä Alvar Aallon arkkitehtuurin kanssa. Näiden ohella korostettiin suunnitelman teknistä ja taloudellista toteutettavuutta.

”Uudelta nivelosalta edellytettiin, että sen valmistumisen myötä toteutuu luontevasti museoiden monipuolinen yhteiskäyttö muun muassa kahvilan, auditorion ja museoiden kokous-, verstas- ja opetustilojen osalta. Myös ulkotilojen luontevaa liittymistä Ruusupuiston aukioon edellytettiin, jotta lopullinen Ruusupuistokokonaisuus toteutuu aikanaan”, sanoo palkintolautakunnan puheenjohtaja ja Jyväskylän Tilapalvelun suunnittelupäällikkö Ulla Rannanheimo.

”Ehdotuksia oli niin paljon, ettei yleiskuvaa kilpailun sadosta ollut helppoa saada. Kilpailun tavoitteet kuitenkin toteutuivat ja paikan potentiaali tuli todella perusteellisesti selvitetyksi. Todella korkeatasoisia ehdotuksia oli sen verran vähän, että palkittujen löytäminen suuresta joukosta onnistui lopulta melko helposti”, jatkaa Lindh.

Palkintolautakunnan jäseninä toimivat Esko Eriksson (Jyväskylän kaupungin kiinteistöjohtaja), Ari Karimäki (Jyväskylän kaupungin palvelujohtaja, kulttuuri- ja liikuntapalvelut), Tommi Lindh (Alvar Aalto -säätiön johtaja, arkkitehti SAFA), Ulla Rannanheimo (Jyväskylän Tilapalvelun suunnittelupäällikkö, palkintolautakunnan pj), Leena Rossi (Jyväskylän kaupungin yleiskaavapäällikkö, arkkitehti SAFA), Leila Strömberg (Jyväskylän kaupungin kaupunginarkkitehti, arkkitehti SAFA) ja Heli-Maija Voutilainen (Keski-Suomen museon johtaja). Suomen arkkitehtiliiton nimeäminä jäseninä palkintolautakunnassa olivat Asmo Jaaksi (arkkitehti SAFA) ja Anu Puustinen (arkkitehti SAFA).

Alvar Aalto -museon ja Keski-Suomen museon nivelosan yleisen suunnittelukilpailun palkitut, lunastetut ja kunniamaininnan saaneet ehdotukset:

1. Palkinto (14 000€)
Nimimerkki: Silmu
Tekijät: Sini Rahikainen, Hannele Cederström, Inka Norros, Kirsti Paloheimo ja Maria Kleimola

2. Palkinto (7 000€)
Nimimerkki: Kannel
Tekijät: Tarmo Juhola, Essi Peltola ja Anna Juhola
Avustajat: Anna Hakamäki ja Minna-Maija Sillanpää

3. Palkinto (5 000€)
Nimimerkki: The Ground and the Roof
Tekijät: SMAR Architecture Studio. Fernando Jerez ja Belen Perez de Juan
Avustajat: Xinyi Wang, Kristen de Gregorio ja Alejandro Gil

1. Lunastus (2 000€)
Nimimerkki: A2A
Tekijät: Arkkitehtuurityöhuone BUENAVENTURA. Janne Ekman, Aapo Huotarinen, Teemu Paasiaho, Ville Reima ja Lassi Viitanen
Avustajat: Juuso Iivonen, Kasmir Jolma ja Tytti Turpeinen

2. Lunastus (2 000€)
Nimimerkki: Huone näkymällä
Tekijät: Antti Soini ja Leo Lindroos
Avustajat: Tuuli Kanerva ja Milla Tissari

1. Kunniamaininta
Nimimerkki: Between Spaces
Tekijät: Luis Fco. Romero Martinez ja Sandra Gomez Alba

2. Kunniamaininta
Nimimerkki: HELMA
Tekijät: Sami Vikström

Arvostelupöytäkirja:
Ruusupuiston arkkitehtuurikilpailun arvostelupöytäkirja löytyy 3.2.2016 eteenpäin osoitteesta www.alvaraalto.fi/ruusupuisto.

Lehdistökuvat:
www.aaltopress.wordpress.com/2016/02/02/press-material-ruusupuisto-architectural-competition-ruusupuiston-arkkitehtuurikilpailu

Lisätietoja:
Tommi Lindh, Alvar Aalto -säätiön johtaja, puh. +358 44 562 1625, tommi.lindh (at) alvaraalto.fi