Ruusupuiston museoalueen kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu käynnistyy

Alvar Aalto -säätiön ja Jyväskylän kaupungin järjestämä avoin, kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu käynnistyy maanantaina 29.6.2015. Kilpailussa suunnitellaan Alvar Aalto -museon ja Keski-Suomen museon yhdistävä lisärakennus ja alueen ulkotila. Tavoitteena on kehittää kahdesta Aallon merkkiteoksesta vetovoimainen ja korkealaatuinen museokeskus.

Lisärakennuksen toteuttaminen nousi esiin vuonna 2011 valmistuneessa Jyväskylän kaupungin museoverkkoselvityksessä. Samoihin aikoihin vireillä olleessa Ruusupuiston alueen asemakaavamuutoksessa varauduttiin kaavallisesti nivelosan toteuttamiseen.

”Lähdimme Alvar Aalto -säätiön toimesta viemään asiaa eteenpäin toiveenamme kansainvälinen suunnittelukilpailu. On hienoa olla mukana toteuttamassa kilpailun kautta museorakennusten yhdistämistä, jota Alvar Aalto oli jo aikoinaan ideoinut”, kertoo Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindh.

Alvar Aalto -museon ja Keski-Suomen museon välille suunniteltavan nivelosan tarkoituksena on parantaa museoiden tilojen yhteiskäyttöä ja toimivuutta. Kilpailualueen puitteissa kilpailijoilta toivotaan ehdotuksia myös ulkotilojen jäsentelyjen kehittämiseksi niin, että museoiden edusta asettuisi nykyistä paremmin osaksi kokonaisuutta. Rakentaminen tulee tapahtumaan ainoastaan merkityllä rakennusalalla museoiden välissä.

Kilpailun palkintolautakunta painottaa arvosteluperusteissaan muun muassa arkkitehtonista kokonaisotetta, uuden nivelosan soveltuvuutta tasapainoisesti Alvar Aallon suunnittelemien rakennusten väliin sekä suunnitelman teknistä ja taloudellista toteutettavuutta.

”Kilpailusta odotetaan arkkitehtuurisesti korkeatasoista. Ennen kaikkea kriteereinä on, että voittajaehdotus sopii valtakunnallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäristöön ja siinä on löydetty luonteva yhteys Alvar Aallon arkkitehtuurin kanssa”, sanoo Lindh.

Palkintolautakunnan jäseninä toimivat Esko Eriksson (Jyväskylän Tilapalvelun kiinteistöjohtaja), Ari Karimäki (Jyväskylän kaupungin palvelujohtaja), Tommi Lindh (Alvar Aalto -säätiön johtaja, arkkitehti SAFA), Ulla Rannanheimo (Jyväskylän Tilapalvelun suunnittelupäällikkö, palkintolautakunnan pj), Leena Rossi (Jyväskylän kaupungin yleiskaavapäällikkö, arkkitehti SAFA), Leila Strömberg (Jyväskylän kaupungin kaupunginarkkitehti, arkkitehti SAFA) ja Heli-Maija Voutilainen (Keski-Suomen museon johtaja). Suomen arkkitehtiliitto on nimennyt palkintolautakuntaan Asmo Jaaksin (arkkitehti SAFA) ja Anu Puustisen (arkkitehti SAFA).

Alvar Aalto -museon ja Keski-Suomen museon nivelosan yleinen suunnittelukilpailu käynnistyy 29.6 ja päättyy 30.10.2015. Kilpailun voittaja julkistetaan Alvar Aallon syntymäpäivänä 3.2.2016. Kilpailuohjelma liitteineen on luettavissa Alvar Aalto -säätiön kotisivulta www.alvaraalto.fi/ruusupuisto.

Lisätietoja:
Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindh, tommi.lindh@alvaraalto.fi, puh. +358 44 562 1625

Tyyppitalojen kiehtovaa historiaa New Standards -näyttelyssä1.2.2024 11:42:17 EET | Tiedote

Aalto2:ssa avautuu 16. helmikuuta New Standards – Puutalo Oy 1940–55 -näyttely, joka tuo esiin ainutlaatuisen tarinan suomalaisten puuelementtitalojen maailmanvalloituksesta toisen maailmansodan jälkeen. Venetsian arkkitehtuuribiennaalin Suomen paviljongissa vuonna 2021 ensimmäistä kertaa nähty näyttelykokonaisuus on täydentynyt valokuvaaja Juuso Westerlundin uusilla valokuvilla Puutalo Oy:n taloista Oulussa ja Raahen Lampinsaaren kaivoskylässä.