Ruutitynnyrin vartijat -kirja paljastaa rauhanturvaajan karun arjen

Ruutitynnyrin vartijat on Olli Nurmen omakohtainen teos rauhanturvaajien arjesta keskellä Lähi-idän tulenpalavaa kriisiä vuosien 2012 ja 2013 aikana. Teos perustuu palvelusvuosien aikana kirjoitettuun päiväkirjaan, sekä niiden jälkeisen ajan kypsyttämään ymmärrykseen tilanteesta.

Kansi: Ruutitynnyrin vartijat, Olli Nurmi

Ruutitynnyrin vartijat kertoo rauhanturvaajien sotilaselämästä. Se on kertomus kokemuksesta, jonka yksittäiset ihmiset saavat palvellessaan osana suurta koneistoa keskellä järjettömiltä vaikuttavia konflikteja. Kohtalon arpapelin seurauksena tämä kokemus vie joskus keskelle jäätyneen konfliktin hiljaisuutta ja joskus keskelle kuuman sodan tappamista. Vuosina 2012–2013 suomalaiset kokivat Lähi-idässä molemmat näistä.

“Haluan kertoa siitä, miten koin työni ruohonjuuritasolla, maailmanpolitiikan kuraportaassa, osana järjettömän suureksi, pitkäksi ja monimutkaiseksi paisunutta Lähi-idän konfliktia. Haluan samalla purkaa rauhanturvaamisen ympärillä vallitsevaa ja suurelta osin turhaa salaperäisyyttä”, kertoo Nurmi kirjastaan.

Lähi-idän kostonkierre on jatkunut jo vuosikymmeniä. Libanon on ollut jatkuvana konfliktien näyttämönä jo 1970-luvun lopulta lähtien ja 2010-luvulla myös Syyria vajosi sisällissodan kurimukseen. Suomalaiset rauhanturvaajat ja sotilastarkkailijat ovat tuoneet YK:n kautta oman panoksensa tilanteen rauhoittamiseksi – hekin jo toisessa sukupolvessa.

“Otan kantaa siihen, miten koin ja näin monia asioita. Monet ongelmista olivat sellaisia, jotka useimmat näkivät. Vain keskustelemalla niistä suoraan ja rehellisesti voidaan niihin joskus puuttua. Samoin tuon esiin kaunistelematta useita elämiseemme ja olemiseemme liittyneitä asioita, jotka on ymmärrettävä omasta sisäpiirinäkökulmastaan.”

Nurmi täydentää kirjassaan omaa rauhanturvaajan kokemustaan Syyriassa sotilastarkkailijana palvelleen Raine Pölösen palveluspäiväkirjan merkinnöillä ja kuvilla.

“Tämän kirjan näkökulman laajentamiseksi, sain Rainen aineiston käytettäväkseni. Vastaavanlaisia suomalaiskuvauksia Syyrian kriisin alkuvaiheista ei ole aiemmin julkaistu”, kiittää Nurmi.

Olli Nurmi on valtiotieteiden maisteri poliittisesta historiasta. Rauhanturvaajakokemuksensa jälkeen hän on työskennellyt diplomaattina Berliinissä, Kabulissa ja Brysselissä.

Teos: Ruutitynnyrin vartijat
Kirjoittaja: Olli Nurmi
Kustantaja: Avain
Sivuja: 299
Julkaisupäivä: 15.5.2020

vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Kansi: Ruutitynnyrin vartijat, Olli Nurmi
VTM Olli Nurmi on työskennellyt diplomaattina Berliinissä, Kabulissa ja Brysselissä. Hänen omakohtaisiin rauhanturvaajakokemuksiinsa pohjautuva kirja Ruutitynnyrin vartijat ilmestyy 15.5.2020.

Avaimen kirjat syksyllä 202025.3.2020 12:47:51 EETTiedote

Avaimen syksyn kustannusohjelma tarjoaa lukijoille monipuolista ja virkistävää luettavaa. Syksyllä ilmestyvät muun muassa Kirsikka Myllyrinteen teos suomalaisarjesta Kyproksella, Ismo Loivamaan herkullinen musikaalihistoriikki, Tomi Kontion opas Suomen kansallispuistojen lumoon ja Jarno Alastalon kirja outoakin oudoimmista tyypeistä. Krista Launosen teoksessa Hymyn salaisuus etsitään elämäniloa taidehistoriasta. Lapsille julkaistaan opas vegeruoanlaittoon, tietoa villieläimistä sekä huumorilla höystetty salapoliisiseikkailu Helsingissä. Kaunokirjallisuuden klassikoita ja ajankohtaisia nuortenromaaneja julkaistaan selkomukautettuna.