S-Asuntorahasto siirtyy vihreään sähköön ja kompensoi asukkaiden vuoden saunomisten hiilijalanjäljen

S-Pankki osallistuu valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon ja siirtyy käyttämään vihreää sähköä S-Asuntorahaston kiinteistöissä ympäri Suomen. Lisäksi rahasto kompensoi hiilidioksidipäästöt, jotka aiheutuvat sen omistamien asuntojen saunojen keskimääräisestä käytöstä vuoden aikana. Rahasto kannustaa omistamiensa asuntojen asukkaita pohtimaan omaa energiankäyttöään ja osallistumaan Energiansäästöviikkoon.

Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimpia haasteita, ja tieteellisen tutkimuksen mukaan ilmaston lämpenemisellä tulee olemaan valtava taloudellinen merkitys yrityksille, yksilöille ja valtioille. Tässä valossa on ymmärrettävää, että energiankäyttö ja keinot tehostaa energiankulutusta puhuttavat myös suomalaisia.

S-Pankissa vastuullisuus on kaiken toiminnan ytimessä. Siksi pankki osallistuu valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon 7.–13.10.2019 ja kannustaa asuntorahastonsa vuokra-asukkaita pohtimaan omaa energiankäyttöään. Energiansäästöviikko on Motivan valtakunnallinen kampanja, joka pyrkii edistämään energiansäästöä ja kestävää kulutusta.

S-Asuntorahastolla on noin 2 000 vuokra-asuntoa, joista osa on vielä rakenteilla. Kannustamme kaikkia asuntojemme vuokralaisia osallistumaan Energiansäästöviikoille”, S-Pankki-konserniin kuuluvan FIMin kiinteistösijoituksista vastaava johtaja Petri Jokinen kertoo.

S-Asuntorahasto on erikoissijoitusrahasto, joka sijoittaa kasvukeskusten pieniin vuokra-asuntoihin Suomen kasvukeskuksissa tai niiden lähettyvillä työssäkäynti- ja opiskelualueilla. Rahastoa myydään S-Asuntorahasto- ja FIM Asuntotuotto -nimillä.

Jokisen mukaan rahasto kantaa omalta osaltaan vastuuta ilmastonmuutoksen hillitsemisestä siirtymällä käyttämään vihreää sähköä. Heinäkuusta 2019 lähtien rahaston 100-prosenttisesti omistamien kohteiden sähkö on tuotettu täysimääräisesti uusiutuvilla energianlähteillä ja ilman suoria hiilidioksidipäästöjä. Siirtymä vähentää rahaston kiinteistöjen vuotuisia hiilidioksidipäästöjä noin 240 tonnilla, mikä vastaa noin 109 henkilöauton vuotuisia hiilidioksidipäästöjä. Sähkön alkuperätakuiden hankinnasta vastaa VENI Energia -konserni.

Vihreään sähköön siirtymisen lisäksi rahasto on päättänyt kompensoida kaikkien vuokra-asuntojensa saunojen keskimääräiset vuotuiset hiilidioksidipäästöt, noin 36 tonnia. Kompensointi toteutetaan yhdessä päästövähennysten välitysyhtiö Ilmastoavun kanssa. Käytännössä kompensointi tapahtuu ottamalla talteen metaania Kiinassa. Talteenottohankkeiden tavoitteena on estää kaatopaikoilla syntyvän metaanin pääsy ilmakehään ja hyödyntää talteen otettu metaani polttoaineena energiantuotannossa.

Suomalaiset ovat äänestäneet S-Pankin jo seitsemänä vuonna peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi pankiksi Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa, Sustainable Brand Indexissä.

Lisätietoja:
Petri Jokinen, kiinteistösijoituksista vastaava johtaja, p. 040 751 081, petri.jokinen@fim.com

Kumpi on yleisin talousidoli Suomessa: äiti vai isä? S-Pankin uusi tutkimus paljastaa, miten suuri merkitys raha-asioilla on omaan hyvinvointiin19.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset kokevat raha-asiat yleisimmäksi stressin aiheuttajaksi. Oman taloustilanteen koetaan ylipäänsä vaikuttavan merkittävästi koko hyvinvointiin. Omien raha-asioiden hoitamiseen ollaan myös valmiita hankkimaan ulkopuolista apua: rahastosäästäminen kiinnostaa useampia kuin personal trainer. Muun muassa tämä kaikki selviää S-Pankin uudesta tutkimuksesta.

Mikrosäästäminen innostanut jo kymmeniätuhansia suomalaisia säästäjiksi5.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Yhä useampi suomalainen on valjastanut arjen pienet summat rahakkaamman tulevaisuuden rakennuspalikoiksi. Tästä kertoo mikrosäästämisen suosion nopea kasvu. Suomen ensimmäisellä mikrosäästämisen palvelulla Säästäjällä on jo yli 20 000 käyttäjää ja määrä kasvaa voimakkaasti. Säästäjän käyttäjät muodostavat ison osan kaikista uusista yhdistelmärahastojen säästäjistä viimeiseltä vuodelta.

Uusi vastuullinen vaihtoehto S-Pankin passiivisten rahastojen valikoimaan10.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Tänään markkinoille tuotavan FIM Passiivinen USA ESG -rahaston avulla on mahdollista tavoitella kustannustehokkaasti maailman suurimpien osakemarkkinoiden tuottoa. Tyypillinen indeksirahasto sijoittaa passiivisesti mutta ei huomioi sijoituskohteidensa vastuullisuutta. Myös uusi rahasto sijoittaa passiivisesti. Se ei ole kuitenkaan indeksirahasto, vaan noudattaa kattavasti vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vastuullisuuden huomioinnilla on vaikutusta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa suosittuihin osakeindekseihin mahtuu runsaasti yrityksiä, joiden vastuullisuudessa olisi parannettavaa.