S-Asuntorahasto siirtyy vihreään sähköön ja kompensoi asukkaiden vuoden saunomisten hiilijalanjäljen

S-Pankki osallistuu valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon ja siirtyy käyttämään vihreää sähköä S-Asuntorahaston kiinteistöissä ympäri Suomen. Lisäksi rahasto kompensoi hiilidioksidipäästöt, jotka aiheutuvat sen omistamien asuntojen saunojen keskimääräisestä käytöstä vuoden aikana. Rahasto kannustaa omistamiensa asuntojen asukkaita pohtimaan omaa energiankäyttöään ja osallistumaan Energiansäästöviikkoon.

Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimpia haasteita, ja tieteellisen tutkimuksen mukaan ilmaston lämpenemisellä tulee olemaan valtava taloudellinen merkitys yrityksille, yksilöille ja valtioille. Tässä valossa on ymmärrettävää, että energiankäyttö ja keinot tehostaa energiankulutusta puhuttavat myös suomalaisia.

S-Pankissa vastuullisuus on kaiken toiminnan ytimessä. Siksi pankki osallistuu valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon 7.–13.10.2019 ja kannustaa asuntorahastonsa vuokra-asukkaita pohtimaan omaa energiankäyttöään. Energiansäästöviikko on Motivan valtakunnallinen kampanja, joka pyrkii edistämään energiansäästöä ja kestävää kulutusta.

S-Asuntorahastolla on noin 2 000 vuokra-asuntoa, joista osa on vielä rakenteilla. Kannustamme kaikkia asuntojemme vuokralaisia osallistumaan Energiansäästöviikoille”, S-Pankki-konserniin kuuluvan FIMin kiinteistösijoituksista vastaava johtaja Petri Jokinen kertoo.

S-Asuntorahasto on erikoissijoitusrahasto, joka sijoittaa kasvukeskusten pieniin vuokra-asuntoihin Suomen kasvukeskuksissa tai niiden lähettyvillä työssäkäynti- ja opiskelualueilla. Rahastoa myydään S-Asuntorahasto- ja FIM Asuntotuotto -nimillä.

Jokisen mukaan rahasto kantaa omalta osaltaan vastuuta ilmastonmuutoksen hillitsemisestä siirtymällä käyttämään vihreää sähköä. Heinäkuusta 2019 lähtien rahaston 100-prosenttisesti omistamien kohteiden sähkö on tuotettu täysimääräisesti uusiutuvilla energianlähteillä ja ilman suoria hiilidioksidipäästöjä. Siirtymä vähentää rahaston kiinteistöjen vuotuisia hiilidioksidipäästöjä noin 240 tonnilla, mikä vastaa noin 109 henkilöauton vuotuisia hiilidioksidipäästöjä. Sähkön alkuperätakuiden hankinnasta vastaa VENI Energia -konserni.

Vihreään sähköön siirtymisen lisäksi rahasto on päättänyt kompensoida kaikkien vuokra-asuntojensa saunojen keskimääräiset vuotuiset hiilidioksidipäästöt, noin 36 tonnia. Kompensointi toteutetaan yhdessä päästövähennysten välitysyhtiö Ilmastoavun kanssa. Käytännössä kompensointi tapahtuu ottamalla talteen metaania Kiinassa. Talteenottohankkeiden tavoitteena on estää kaatopaikoilla syntyvän metaanin pääsy ilmakehään ja hyödyntää talteen otettu metaani polttoaineena energiantuotannossa.

Suomalaiset ovat äänestäneet S-Pankin jo seitsemänä vuonna peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi pankiksi Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa, Sustainable Brand Indexissä.

Lisätietoja:
Petri Jokinen, kiinteistösijoituksista vastaava johtaja, p. 040 751 081, petri.jokinen@fim.com

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut20.5.2020 09:15:00 EESTTiedote

S-Pankki kasvattaa varallisuudenhoitoaan yrityskaupalla ja nousee samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista. Fennialta siirtyvät toiminnot saavat voimakkaasti kasvavan kotimaisen omistajan, jolle varallisuudenhoito on toinen tukijalka. Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja tähtää tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisimmäksi toimijaksi.

Suomen markkinoille fossiilisista polttoaineista vapaa rahasto – S-Pankki ja FIM kiihdyttävät ilmastotyötään19.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimmista haasteista. Samalla se on riski, joka jokaisen säästäjän on syytä huomioida omissa sijoituksissaan. Tavallisen rahastosäästäjän on kuitenkin ollut vaikea välttää sijoituksia fossiilisiin polttoaineisiin, sillä erilaiset energiayhtiöt ovat kuuluneet tyypillisesti laajasti hajautettujen rahastojen sijoituskohteisiin.

Suomalaiset paljastavat S-Pankin kyselyssä: Näitä asioita ostetaan, kun koronarajoitukset hellittävät15.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on saanut joka kolmannen suomalaisen miettimään aiempaa tarkemmin omaa rahankäyttöään. Lähes viidenneksellä on kuitenkin kriisin takia aiempaa enemmän rahaa käytössään. Kun yhteiskunta palaa takaisin normaalitilaan, aikovat suomalaiset suunnata ravintoloihin, kotimaan matkalle, kulttuuritapahtumiin ja kampaajalle. Tiedot selviävät S-Pankin Kantarilla teettämästä tutkimuksesta.