S-Pankin asuntolainoilla kysyntää: loma-asuntolainoja haettiin toukokuussa tuplasti viime vuoteen verrattuna

Koronakriisin hellittäminen näkyy asuntokaupan vilkastumisena. S-Pankista otettiin toukokuussa asuntolainaa jo enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Loma-asuntolainoja haettiin jopa tuplasti edellisvuoden toukokuuhun verrattuna. Monissa kodeissa taloudellinen tilanne on kuitenkin edelleen epävarma, joten S-Pankki jatkaa maksuttomien lyhennysvapaiden tarjoamista kesäkuun loppuun.

Arjen normalisoituminen hiljalleen pahimman koronakriisin jälkeen näkyy pankin palveluiden käytössä. S-Pankin viime viikolla julkaisemien korttitilastojen perusteella suomalaiset ovat alkaneet käydä ostoksilla lähes tavalliseen tapaan ja liikkua aiempaa enemmän.

Asuntolainojen myynti notkahti hetkellisesti huhtikuussa vahvan alkuvuoden jälkeen, mutta toukokuussa S-Pankki myönsi asuntolainaa jo enemmän kuin vuoden 2019 toukokuussa. Myös hakemusmäärissä nähtiin reipasta nousua, erityisesti vapaa-ajan asuntojen osalta.

”Koronatilanne on selvästi lisännyt kiinnostusta vapaa-ajan asuntoihin. Toukokuussa meille tuli tuplasti enemmän lainahakemuksia loma-asuntoihin kuin edellisvuoden toukokuussa. Huhtikuussakin hakemusmäärä oli puolitoistakertainen viime vuoden huhtikuuhun verrattuna”, toteaa S-Pankin pankkiliiketoiminnasta vastaava johtaja Aki Gynther.

”Vuonna 2019 vilkkain kuukausi loma-asuntojen lainahakemuksissa oli heinäkuu, joten on mielenkiintoista nähdä, kasvaako kysyntä edelleen. Poikkeuksellinen kevät on saanut monet haaveilemaan omasta lomapaikasta”, Gynther jatkaa.

Kevään aikana S-Pankki on muiden pankkien tavoin tarjonnut asiakkailleen erilaisia helpotuksia, kuten maksutonta lyhennysvapaata, taloudellisten vaikeuksien selättämiseksi.

”Asuntokaupan piristymisestä huolimatta koronakriisin aiheuttama epävarmuus ei kuitenkaan ole vielä ohi, vaan monessa kodissa on edelleen taloudellisesti tiukkaa. Haluamme pitää huolta asiakkaistamme ja jatkamme maksuttoman asuntolainan lyhennysvapaan tarjoamista”, Gynther sanoo.

S-Pankin asiakkaat voivat hakea jopa 12 kuukautta maksutonta lyhennysvapaata asuntolainaansa kesäkuun loppuun saakka. Lyhennysvapaa myönnetään maksutta myös kaikkiin jo tällä hetkellä käsittelyssä oleviin lyhennysvapaahakemuksiin.

Kolmasosa asuntolaina-asiakkaista hakenut lyhennysvapaata

S-Pankki teetti toukokuussa Kantarilla Arjen raha-asiat ja korona -kyselyn, jossa 29 prosenttia kaikista asuntolainaa ottaneista suomalaisista kertoi käyttäneensä pankkinsa tarjoamaa lyhennysvapaata.

Lyhennysvapaata hyödynnettiin melko tasaisesti eri puolilla Suomea. Innokkaimmin mahdollisuuteen tartuttiin Etelä-Suomessa pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jossa noin 30 prosenttia vastaajista oli ottanut asuntolainaansa lyhennysvapaata. Vähiten tarvetta oli pääkaupunkisedulla, jossa 26 prosenttia asuntolainan lyhentäjistä oli ottanut lyhennysvapaata. Innokkaimpia lyhennysvapaiden hyödyntäjiä ovat johtavassa asemassa työskentelevät, joista 37 prosenttia on tarttunut mahdollisuuteen.

Myös S-Pankin asuntolaina-asiakkaista jo noin kolmannes on hakenut lyhennysvapaata.

Kantar TNS toteutti S-Pankin toimeksiannosta tutkimuksen suomalaisten arjen raha-asioista koronan aikaan. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 30.4.–6.5.2020. Tutkimukseen vastasi 1 110 täysi-ikäistä suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 18–74-vuotiaita suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen. Virhemarginaali korkeintaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa koko vastaajajoukossa.

Aki Gynther, johtaja, Pankkiliiketoiminta, S-Pankki, p. 050 388 3141, aki.gynther@s-pankki.fi

Monella on jemmarahaa, josta he eivät tiedä – jopa 350 miljoonaa euroa käyttämätöntä rahaa S-Pankissa asiakasomistajien tileillä5.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

S-Etukortti löytyy jo lähes neljältä miljoonalta suomalaiselta ja vuonna 2019 niillä kerättyä Bonusta ja muita etuja maksettiin asiakasomistajille keskimäärin 160 euroa. Osa jemmaa Bonuksensa tietoisesti tulevaa varten, mutta moni ei vielä edes tiedä bonuspottiaan: S-Pankin tileillä on koskemattomana asiakasomistajien rahoja jopa 350 miljoonaa euroa.

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut20.5.2020 09:15:00 EESTTiedote

S-Pankki kasvattaa varallisuudenhoitoaan yrityskaupalla ja nousee samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista. Fennialta siirtyvät toiminnot saavat voimakkaasti kasvavan kotimaisen omistajan, jolle varallisuudenhoito on toinen tukijalka. Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja tähtää tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisimmäksi toimijaksi.