S-Pankin Rahastopörssi: Rahastosäästäjällä oli alkuvuonna kissanpäivät

Tammi-maaliskuu oli juhlaa noin miljoonalle suomalaiselle rahastosäästäjälle, arvioi S-Pankin päästrategi Lippo Suominen. Heikon loppuvuoden jälkeen lähes kaikki omaisuuslajit nousivat alkuvuonna voimakkaasti aina osakkeista joukkolainoihin.

Suomalaisten yhdistelmärahastojen arvot kohosivat keskimäärin yli seitsemän prosenttia ja yli 6 000 suomalaista aloitti säästämisen yhdistelmärahastoon. Tieto käy ilmi S-Pankin neljä kertaa vuodessa ilmestyvästä Rahastopörssi-selvityksestä (PDF).

Suomessa on noin miljoona rahastosäästäjää, ja yhdistelmärahastot ovat Suomen suosituin rahastoluokka. Noin joka kolmas rahastosäästäjä säästää yhdistelmärahastoihin. Rahastopörssi kertoo, mitä tavallisen rahastosäästäjän sijoituksille kuuluu ja mitä tulevilta kuukausilta on lupa odottaa.

”Vuoden 2018 lopussa osakemarkkinoilla nähtiin kovin lasku vuosineljänneksessä tällä vuosikymmenellä. Jouluaaton markkinapohjien jälkeen suunta kuitenkin kääntyi ja vuoden alussa olemme nousseet poikkeuksellisen voimakkaasti”, kertoo päästrategi Lippo Suominen S-Pankista.

Maailman osakemarkkinat tuottivat lähes 15 prosenttia. Kyseessä on yksi kovimmista vuosineljänneksistä koko 2000-luvulla. Samaan aikaan korkojen lasku siivitti joukkolainojen tuottoa. Suomisen mukaan ”rahastosäästäjällä oli kissanpäivät”.

Mikä sitten aiheutti U-käännöksen markkinoilla? Päästrategi nostaa selittäväksi tekijäksi taantumapelkojen lieventymisen. Pelot taantumasta kasvoivat sekä Yhdysvalloissa että Kiinassa viime vuoden lopussa.

”Nyt näyttää kuitenkin siltä, että valtiot ja keskuspankit ovat auttamassa talouskasvua elvytystoimillaan myös jatkossa”, Suominen kertoo.

Esimerkiksi Kiinassa on jälleen otettu käyttöön kaikki talouden piristyskeinot veroalesta lisäinvestointeihin. Yhdysvalloissa keskuspankki Fed lopetti koronnostot ja lupasi laskea ohjauskorkoja, jos tarve vaatii. Korkotason ennakoidaankin nyt pysyvän matalana vielä odotettua pidempään, mikä tukee osaltaan taloutta.

Yhdistelmärahastoista erinomaisia tuottoja

Tavallisen suomalaisen säästäjän perustyökaluihin kuuluvat yhdistelmärahastot nauttivat markkinoiden vahvasta vireestä. Paljon korkosijoituksia sisältävät vähäisimmän riskin yhdistelmärahastot nousivat vuoden alussa noin viisi prosenttia. Osakkeita suosivat riskipitoisemmat rahastot tuottivat puolestaan kymmenen prosentin molemmin puolin.

Markkinatuottojen piristyminen sai myös säästäjät liikenteeseen. Vielä tammikuussa rahasto-omistajien määrä laski hieman, mutta helmi-maaliskuussa yhdistelmärahastoihin alkoi jälleen tulla uusia säästäjiä. Kasvuluvut pysyivät kuitenkin vaisuina, sillä yleinen epävarmuus ja tiedot talouskasvun heikkenemisestä pitivät säästäjät varovaisina. Ilmiö ei koske vain Suomea, vaan myös maailmalla rahastovirrat ovat jääneet vaisuiksi osakkeiden vahvasta noususta huolimatta.

”Nyt nähdyn voimakkaan kurssinousun jälkeen voi odottaa, että yhdistelmärahastojen tuotot tasaantuvat”, arvioi Lippo Suominen.

Päästrategi muistuttaa kuitenkin korkotason pysyvän näillä näkymin ”supermatalana” vielä pitkään.

”Tämä houkuttelee varmasti varoja rahastoihin jatkossakin, sillä pankkitilien tuotot pysynevät vaatimattomina vielä kauan.”

Kumpi on yleisin talousidoli Suomessa: äiti vai isä? S-Pankin uusi tutkimus paljastaa, miten suuri merkitys raha-asioilla on omaan hyvinvointiin19.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset kokevat raha-asiat yleisimmäksi stressin aiheuttajaksi. Oman taloustilanteen koetaan ylipäänsä vaikuttavan merkittävästi koko hyvinvointiin. Omien raha-asioiden hoitamiseen ollaan myös valmiita hankkimaan ulkopuolista apua: rahastosäästäminen kiinnostaa useampia kuin personal trainer. Muun muassa tämä kaikki selviää S-Pankin uudesta tutkimuksesta.

S-Asuntorahasto siirtyy vihreään sähköön ja kompensoi asukkaiden vuoden saunomisten hiilijalanjäljen7.10.2019 08:00:00 EESTTiedote

S-Pankki osallistuu valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon ja siirtyy käyttämään vihreää sähköä S-Asuntorahaston kiinteistöissä ympäri Suomen. Lisäksi rahasto kompensoi hiilidioksidipäästöt, jotka aiheutuvat sen omistamien asuntojen saunojen keskimääräisestä käytöstä vuoden aikana. Rahasto kannustaa omistamiensa asuntojen asukkaita pohtimaan omaa energiankäyttöään ja osallistumaan Energiansäästöviikkoon.

Mikrosäästäminen innostanut jo kymmeniätuhansia suomalaisia säästäjiksi5.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Yhä useampi suomalainen on valjastanut arjen pienet summat rahakkaamman tulevaisuuden rakennuspalikoiksi. Tästä kertoo mikrosäästämisen suosion nopea kasvu. Suomen ensimmäisellä mikrosäästämisen palvelulla Säästäjällä on jo yli 20 000 käyttäjää ja määrä kasvaa voimakkaasti. Säästäjän käyttäjät muodostavat ison osan kaikista uusista yhdistelmärahastojen säästäjistä viimeiseltä vuodelta.

Uusi vastuullinen vaihtoehto S-Pankin passiivisten rahastojen valikoimaan10.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Tänään markkinoille tuotavan FIM Passiivinen USA ESG -rahaston avulla on mahdollista tavoitella kustannustehokkaasti maailman suurimpien osakemarkkinoiden tuottoa. Tyypillinen indeksirahasto sijoittaa passiivisesti mutta ei huomioi sijoituskohteidensa vastuullisuutta. Myös uusi rahasto sijoittaa passiivisesti. Se ei ole kuitenkaan indeksirahasto, vaan noudattaa kattavasti vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vastuullisuuden huomioinnilla on vaikutusta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa suosittuihin osakeindekseihin mahtuu runsaasti yrityksiä, joiden vastuullisuudessa olisi parannettavaa.