S-Pankin Rahastopörssi: Rahastosäästäjällä oli alkuvuonna kissanpäivät

Tammi-maaliskuu oli juhlaa noin miljoonalle suomalaiselle rahastosäästäjälle, arvioi S-Pankin päästrategi Lippo Suominen. Heikon loppuvuoden jälkeen lähes kaikki omaisuuslajit nousivat alkuvuonna voimakkaasti aina osakkeista joukkolainoihin.

Suomalaisten yhdistelmärahastojen arvot kohosivat keskimäärin yli seitsemän prosenttia ja yli 6 000 suomalaista aloitti säästämisen yhdistelmärahastoon. Tieto käy ilmi S-Pankin neljä kertaa vuodessa ilmestyvästä Rahastopörssi-selvityksestä (PDF).

Suomessa on noin miljoona rahastosäästäjää, ja yhdistelmärahastot ovat Suomen suosituin rahastoluokka. Noin joka kolmas rahastosäästäjä säästää yhdistelmärahastoihin. Rahastopörssi kertoo, mitä tavallisen rahastosäästäjän sijoituksille kuuluu ja mitä tulevilta kuukausilta on lupa odottaa.

”Vuoden 2018 lopussa osakemarkkinoilla nähtiin kovin lasku vuosineljänneksessä tällä vuosikymmenellä. Jouluaaton markkinapohjien jälkeen suunta kuitenkin kääntyi ja vuoden alussa olemme nousseet poikkeuksellisen voimakkaasti”, kertoo päästrategi Lippo Suominen S-Pankista.

Maailman osakemarkkinat tuottivat lähes 15 prosenttia. Kyseessä on yksi kovimmista vuosineljänneksistä koko 2000-luvulla. Samaan aikaan korkojen lasku siivitti joukkolainojen tuottoa. Suomisen mukaan ”rahastosäästäjällä oli kissanpäivät”.

Mikä sitten aiheutti U-käännöksen markkinoilla? Päästrategi nostaa selittäväksi tekijäksi taantumapelkojen lieventymisen. Pelot taantumasta kasvoivat sekä Yhdysvalloissa että Kiinassa viime vuoden lopussa.

”Nyt näyttää kuitenkin siltä, että valtiot ja keskuspankit ovat auttamassa talouskasvua elvytystoimillaan myös jatkossa”, Suominen kertoo.

Esimerkiksi Kiinassa on jälleen otettu käyttöön kaikki talouden piristyskeinot veroalesta lisäinvestointeihin. Yhdysvalloissa keskuspankki Fed lopetti koronnostot ja lupasi laskea ohjauskorkoja, jos tarve vaatii. Korkotason ennakoidaankin nyt pysyvän matalana vielä odotettua pidempään, mikä tukee osaltaan taloutta.

Yhdistelmärahastoista erinomaisia tuottoja

Tavallisen suomalaisen säästäjän perustyökaluihin kuuluvat yhdistelmärahastot nauttivat markkinoiden vahvasta vireestä. Paljon korkosijoituksia sisältävät vähäisimmän riskin yhdistelmärahastot nousivat vuoden alussa noin viisi prosenttia. Osakkeita suosivat riskipitoisemmat rahastot tuottivat puolestaan kymmenen prosentin molemmin puolin.

Markkinatuottojen piristyminen sai myös säästäjät liikenteeseen. Vielä tammikuussa rahasto-omistajien määrä laski hieman, mutta helmi-maaliskuussa yhdistelmärahastoihin alkoi jälleen tulla uusia säästäjiä. Kasvuluvut pysyivät kuitenkin vaisuina, sillä yleinen epävarmuus ja tiedot talouskasvun heikkenemisestä pitivät säästäjät varovaisina. Ilmiö ei koske vain Suomea, vaan myös maailmalla rahastovirrat ovat jääneet vaisuiksi osakkeiden vahvasta noususta huolimatta.

”Nyt nähdyn voimakkaan kurssinousun jälkeen voi odottaa, että yhdistelmärahastojen tuotot tasaantuvat”, arvioi Lippo Suominen.

Päästrategi muistuttaa kuitenkin korkotason pysyvän näillä näkymin ”supermatalana” vielä pitkään.

”Tämä houkuttelee varmasti varoja rahastoihin jatkossakin, sillä pankkitilien tuotot pysynevät vaatimattomina vielä kauan.”

S-Pankin Rahastopörssi: Matalina pysyvät korot houkuttelevat yhdistelmärahastoihin23.7.2019 13:30:00 EESTTiedote

Yhdistelmärahastot keräsivät vuoden toisella neljänneksellä lähes 20 000 uutta sijoittajaa, eli eniten sitten vuoden 2017 lopun. Vaikka talousuutiset ovat olleet heikohkoja, sekä osakkeet että joukkolainat ovat tuottaneet erinomaisesti tänä vuonna. Tämä on tukenut yhdistelmärahastojen tuottoja. Korkojen odotetaan yleisesti pysyvän vielä odotettuakin pidempään nollissa, jolloin sijoitusraha hakee rahastoista tilejä parempaa tuottoa.