S-Pankin Rahastopörssi: Rahastosäästäjällä oli alkuvuonna kissanpäivät

Tammi-maaliskuu oli juhlaa noin miljoonalle suomalaiselle rahastosäästäjälle, arvioi S-Pankin päästrategi Lippo Suominen. Heikon loppuvuoden jälkeen lähes kaikki omaisuuslajit nousivat alkuvuonna voimakkaasti aina osakkeista joukkolainoihin.

Suomalaisten yhdistelmärahastojen arvot kohosivat keskimäärin yli seitsemän prosenttia ja yli 6 000 suomalaista aloitti säästämisen yhdistelmärahastoon. Tieto käy ilmi S-Pankin neljä kertaa vuodessa ilmestyvästä Rahastopörssi-selvityksestä (PDF).

Suomessa on noin miljoona rahastosäästäjää, ja yhdistelmärahastot ovat Suomen suosituin rahastoluokka. Noin joka kolmas rahastosäästäjä säästää yhdistelmärahastoihin. Rahastopörssi kertoo, mitä tavallisen rahastosäästäjän sijoituksille kuuluu ja mitä tulevilta kuukausilta on lupa odottaa.

”Vuoden 2018 lopussa osakemarkkinoilla nähtiin kovin lasku vuosineljänneksessä tällä vuosikymmenellä. Jouluaaton markkinapohjien jälkeen suunta kuitenkin kääntyi ja vuoden alussa olemme nousseet poikkeuksellisen voimakkaasti”, kertoo päästrategi Lippo Suominen S-Pankista.

Maailman osakemarkkinat tuottivat lähes 15 prosenttia. Kyseessä on yksi kovimmista vuosineljänneksistä koko 2000-luvulla. Samaan aikaan korkojen lasku siivitti joukkolainojen tuottoa. Suomisen mukaan ”rahastosäästäjällä oli kissanpäivät”.

Mikä sitten aiheutti U-käännöksen markkinoilla? Päästrategi nostaa selittäväksi tekijäksi taantumapelkojen lieventymisen. Pelot taantumasta kasvoivat sekä Yhdysvalloissa että Kiinassa viime vuoden lopussa.

”Nyt näyttää kuitenkin siltä, että valtiot ja keskuspankit ovat auttamassa talouskasvua elvytystoimillaan myös jatkossa”, Suominen kertoo.

Esimerkiksi Kiinassa on jälleen otettu käyttöön kaikki talouden piristyskeinot veroalesta lisäinvestointeihin. Yhdysvalloissa keskuspankki Fed lopetti koronnostot ja lupasi laskea ohjauskorkoja, jos tarve vaatii. Korkotason ennakoidaankin nyt pysyvän matalana vielä odotettua pidempään, mikä tukee osaltaan taloutta.

Yhdistelmärahastoista erinomaisia tuottoja

Tavallisen suomalaisen säästäjän perustyökaluihin kuuluvat yhdistelmärahastot nauttivat markkinoiden vahvasta vireestä. Paljon korkosijoituksia sisältävät vähäisimmän riskin yhdistelmärahastot nousivat vuoden alussa noin viisi prosenttia. Osakkeita suosivat riskipitoisemmat rahastot tuottivat puolestaan kymmenen prosentin molemmin puolin.

Markkinatuottojen piristyminen sai myös säästäjät liikenteeseen. Vielä tammikuussa rahasto-omistajien määrä laski hieman, mutta helmi-maaliskuussa yhdistelmärahastoihin alkoi jälleen tulla uusia säästäjiä. Kasvuluvut pysyivät kuitenkin vaisuina, sillä yleinen epävarmuus ja tiedot talouskasvun heikkenemisestä pitivät säästäjät varovaisina. Ilmiö ei koske vain Suomea, vaan myös maailmalla rahastovirrat ovat jääneet vaisuiksi osakkeiden vahvasta noususta huolimatta.

”Nyt nähdyn voimakkaan kurssinousun jälkeen voi odottaa, että yhdistelmärahastojen tuotot tasaantuvat”, arvioi Lippo Suominen.

Päästrategi muistuttaa kuitenkin korkotason pysyvän näillä näkymin ”supermatalana” vielä pitkään.

”Tämä houkuttelee varmasti varoja rahastoihin jatkossakin, sillä pankkitilien tuotot pysynevät vaatimattomina vielä kauan.”

S-Pankin asuntolainoilla kysyntää: loma-asuntolainoja haettiin toukokuussa tuplasti viime vuoteen verrattuna9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Koronakriisin hellittäminen näkyy asuntokaupan vilkastumisena. S-Pankista otettiin toukokuussa asuntolainaa jo enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Loma-asuntolainoja haettiin jopa tuplasti edellisvuoden toukokuuhun verrattuna. Monissa kodeissa taloudellinen tilanne on kuitenkin edelleen epävarma, joten S-Pankki jatkaa maksuttomien lyhennysvapaiden tarjoamista kesäkuun loppuun.

Monella on jemmarahaa, josta he eivät tiedä – jopa 350 miljoonaa euroa käyttämätöntä rahaa S-Pankissa asiakasomistajien tileillä5.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

S-Etukortti löytyy jo lähes neljältä miljoonalta suomalaiselta ja vuonna 2019 niillä kerättyä Bonusta ja muita etuja maksettiin asiakasomistajille keskimäärin 160 euroa. Osa jemmaa Bonuksensa tietoisesti tulevaa varten, mutta moni ei vielä edes tiedä bonuspottiaan: S-Pankin tileillä on koskemattomana asiakasomistajien rahoja jopa 350 miljoonaa euroa.