S-Pankin talousennuste: Suomen taloudessa hyvä kasvuvaihe päällä

Työllisyys lisääntyy, vienti vetää ja talouden kasvu tulee laajalta rintamalta. Suomen taloudella menee nyt hyvin. Ensi vuonna bruttokansantuote ylittää ensimmäistä kertaa finanssikriisiä edeltäneen huipputasonsa, arvioi pääekonomisti Timo Hirvonen.

Uskaltaako nyt ostaa asunnon, pääekonomisti Timo Hirvonen?

Luonnossa kesä on jo taittunut syksyksi, mutta Suomen taloudessa näkymät ovat yhä aurinkoiset. Suurin piirtein näin voisi kiteyttää S-Pankin uuden talousennusteen keskeisen viestin.

”Suomen taloudessa on hyvä kasvujakso päällä”, arvioi pääekonomisti Timo Hirvonen FIMistä. Varainhoitaja ja yksityispankki FIM on osa S-Pankki-konsernia.

Mikäli kaikki palaset loksahtavat paikoilleen, Suomen talous kasvaa S-Pankin talousennusteen mukaan 3,0 prosenttia tänä vuonna. Ensi vuonna kasvu jatkuu 2,3 prosentin vauhtia.

”Tämä tarkoittaisi sitä, että Suomen bruttokansantuote ylittäisi vihdoin finanssikriisiä edeltäneen huippuvuotensa 2008 tason”, Hirvonen sanoo.

Asuntojen hinnat nousevat maltillisesti

Pääekonomisti Timo Hirvosen mukaan talouskasvu tulee laajalta rintamalta: sekä kotitalouksien kulutus, investoinnit että vienti kasvavat tänä vuonna. Myös työllisyys paranee.

”Uskomme, että työvoiman kysyntä lisääntyy useilla toimialoilla. Paikoitellen kuitenkin esiintyy pullonkauloja ja työpaikkoja on hankala täyttää”, Hirvonen kertoo.

Syksyn liittokierroksen mahdollisesti mukanaan tuomien palkankorotusten Hirvonen uskoo jäävän maltillisiksi. Tätä tukevat hallituksen kevennykset ansiotuloverotukseen.

”Kuluttajien vahva luottamus ja työllisyyden kasvu tukevat kotitalouksien kulutusta”, Hirvonen kertoo.

Asuntomarkkinoilla Hirvonen uskoo hyvän vireen jatkuvan myönteisten talousnäkymien, suomalaisten vahvan talousluottamuksen ja työllisyyden kasvun tukemana.

”Arvioimme asuntojen hintojen nousevan maltillisesti tänä ja ensi vuonna”, Hirvonen sanoo.

Miten Trump-show vaikuttaa?

Suomen ja maailman taloustilanne näyttää hyvältä, mutta näkymiin sisältyy myös tällä kertaa riskejä.

Epävarmuutta aiheuttaa muun muassa Yhdysvallat, jossa riskejä lisää Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin talouspolitiikka. Hirvosen mukaan Trumpin mainostamat taloustoimet ovat jääneet toistaiseksi vain puheiden tasolle ja se, pääsevätkö presidentti ja kongressi yhteysymmärrykseen taloustoimista, on epävarmaa.

”Kokonaisuudessaan maailmantalouden tilanne näyttää kuitenkin hyvältä. Ennakoivien tilastotietojen mukaan talouskasvu jatkuu vahvana myös vuoden loppupuoliskolla”, Hirvonen sanoo.

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 2,9 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä yli 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. Lisäksi asunnon rahoittamisessa apuna ovat ajanvarauksella palvelevat S-Pankkiirit. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK-yhtymä (37,5 %) ja S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat (37,5 %), LähiTapiola-ryhmä (23,5 %) ja Elo (1,5 %). S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus. www.s-pankki.fi

S-Pankin osuus koko alkuvuoden asuntolainakannan kasvusta 14,2 prosenttia3.8.2017 10:00Tiedote

S-Pankin palveluiden suosio kasvoi edelleen. Alkuvuoden aikana sekä kotitalouksien talletukset että lainat kasvoivat selvästi markkinoita nopeammin. Voimakkainta kasvu oli asuntolainoissa, jossa S-Pankin osuus Suomen koko asuntolainakannan kasvusta oli 14,2 prosenttia. Kotitalouksien talletukset puolestaan kasvoivat S-Pankissa alkuvuoden aikana 5,2 prosenttia, kun koko markkina kasvoi samaan aikaan 2,1 prosenttia.