S-Pankin tilinpäätöstiedote: Asuntolainoissa kasvu liki kahdeksankertaista markkinoihin verrattuna

S-Pankin asuntolainakanta kasvoi lähes kahdeksan kertaa markkinoita nopeammin ja talletusten määrä nousi selvästi. Varallisuudenhoidon hallinnoimien varojen määrä nousi kymmenen prosenttia ja korttiostosten kappalemäärä lähes viidenneksen. Vertailukelpoinen liiketulos laski vuotta aiemmasta.

S-Pankki-konsernin keskeisten tuotteiden, kuten lainojen, maksukorttien ja varallisuudenhoidon palveluiden, suosio kasvoi selvästi viime vuonna. Suosion kasvu varmisti, että pankkiliiketoiminnan tuottoa kuvaava korkokate ja nettopalkkiotuotot kasvoivat vuodentakaisesta.

Tulosta painoivat kuitenkin viime vuoden kuluihin kirjatut kertaerät. Kertaerät liittyvät S-Pankin tekemään valintaan keskittyä mobiilimaksamisessa MobilePay-sovellukseen sekä päätökseen luopua välitys- ja analyysitoiminnoista. Vertailukelpoinen liiketulos oli 13,2 miljoonaa euroa (14,4).

”Meidän mielestämme omien rahojen käytöstä ei pidä joutua maksamaan. Siksi tili, kortti ja pankkitunnukset ovat asiakasomistajille maksuttomia. Laskelmiemme mukaan tyypillinen asiakasomistaja hyötyy yli 100 euroa vuodessa saadessaan nämä maksuttomat palvelut käyttöönsä. Jotta tämä on mahdollista, teimme viime vuonna useita valintoja siitä, mihin keskitymme”, S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula sanoo.

Lisäksi S-Pankissa tehtiin viime vuonna uudistuksia, jotka tähtäävät prosessien automatisointiin ja niiden muuttamiseen paperittomiksi. S-Pankissa vastatattiin myös toimialan kiristyneeseen sääntelyyn ja kehitettiin uutta versiota S-mobiili-sovelluksesta. Uusi versio julkaistaan alkuvuonna.

S-Pankin asuntolainakanta kasvoi 15,2 %, kun kotimaiset asuntolainamarkkinat yleisesti kasvoivat noin kahden prosentin vauhtia. Kaikkiaan henkilöasiakkaille myönnettyjen lainojen yhteissumma nousi 14,7 %.

”Olen iloinen ja ylpeä, että näin moni suomalainen kääntyi puoleemme laina-asioissa. Tämä osoittaa, että olemme pystyneet syventämään asiakassuhteitamme merkittävästi”, Ylihurula sanoo.

Myös S-Etukortti Visan suosio jatkoi kasvamistaan. Karkeasti arvioituna joka kymmenes suomalaisella pankki- tai luottokortilla maksettava ostos maksetaan nykyään S-Pankin kortilla. Viime vuonna S-Pankin korteilla tehtyjen ostosten kappalemäärä kasvoi 18 %.

Konsernin organisaatio uusittiin syyskuussa. Liiketoiminta jakautuu nyt kahteen alueeseen: pankkiliiketoimintaan ja varallisuudenhoitoliiketoimintaan, joka sai uuden johdon ja strategian.

Vaikka arvopaperimarkkinat kehittyivät loppuvuonna erittäin haastavasti, S-Pankin hallinnoimat varat kasvoivat 9,9 %. Myös S-Pankin varallisuudenhoidon hallinnoimien rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi 19 000:lla – huomattavasti rahastomarkkinoita vauhdikkaammin. Lisäksi syksyllä esitelty mikrosäästämisen palvelu Säästäjä on saanut innostuneen vastaanoton. Palvelulla on jo tuhansia käyttäjiä.

”Olemme ylpeitä, että yli 30 % palvelun käyttäjistä säästää nyt ensimmäistä kertaa elämässään”, Ylihurula sanoo.

S-Pankki odottaa kannattavuutensa parantuvan merkittävästi vuonna 2019. Tämän taustalla ovat viime vuonna käynnistetyt toimenpiteet tuottojen kasvattamiseksi ja toiminnan tehokkuuden parantamiseksi.

S-Pankin tunnuslukuja 1–12/2018 1–12/2017 Muutos, %
talletukset, mrd. € 5,8 5,0 16,5
luottokanta, mrd. € 4,2 3,7 12,4
hallinnoitavat varat, mrd. € 7,6 6,9 9,9

nettotuotot, M€ 153,7 154,3 -0,3
    korkokate 74,0 73,3 1,0
    nettopalkkiotuotot 61,0 59,2 3,0
liiketulos, M€ 11,6 16,0 -27,5
vertailukelpoinen liiketulos, M€* 13,2 14,4 -8,3
oman pääoman tuotto 1,6 % 3,1 % -48,4

vakavaraisuussuhde 16,8 % 16,7 % 0,5
* Tunnusluvussa on huomioitu vuoden 2018 kuluihin kirjatut kertaerät ja edellisen vuoden tulokseen sisältyneet tuotot pk-yritys- ja maatilaliiketoiminnan myynnistä.

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3,1 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

Joka viides viettäisi viikon vankilassa tuhannesta eurosta – S-Pankin asiantuntija vinkkaa vaihtoehtoisesta tavasta tienata tonni23.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Yllättävän moni suomalainen on valmis dramaattisiinkin tekoihin, kuten viettämään viikon vankilassa tai tekemään benji-hypyn, jos saisi tästä hyvästä tuhat euroa. Tämä selvisi S-Pankin uudesta kyselytutkimuksesta. S-Pankin asiantuntijan mukaan tuhat euroa ylimääräistä on kuitenkin mahdollista saada kasaan arjen pienistä puroista melkein kuin itsestään.

S-Pankin Rahastopörssi: Matalina pysyvät korot houkuttelevat yhdistelmärahastoihin23.7.2019 13:30:00 EESTTiedote

Yhdistelmärahastot keräsivät vuoden toisella neljänneksellä lähes 20 000 uutta sijoittajaa, eli eniten sitten vuoden 2017 lopun. Vaikka talousuutiset ovat olleet heikohkoja, sekä osakkeet että joukkolainat ovat tuottaneet erinomaisesti tänä vuonna. Tämä on tukenut yhdistelmärahastojen tuottoja. Korkojen odotetaan yleisesti pysyvän vielä odotettuakin pidempään nollissa, jolloin sijoitusraha hakee rahastoista tilejä parempaa tuottoa.