S-Pankin viestit tietoturva-aukosta hämärsivät tilanteen vakavuuden
Viestinnän eettiset ohjeet korostavat sitä, että viestinnän ammattilainen tuo aktiivisesti ja ennakoivasti saataville sidosryhmille tarpeellisen tiedon. Sidosryhmien monimuotoisuuden huomioimisen periaate taas alleviivaa saavutettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Neuvottelukunnan arvion mukaan S-Pankin toiminnassa on ollut ristiriitaa näiden periaatteiden kanssa.
S-Pankin tietoturva-aukon seurauksena rahalliset menetykset olivat poliisin alustavan arvion mukaan 1,2 miljoonaa euroa. Tietoihin pääsy altisti noin 200 tilinhaltijaa riskeille ja 70 tapausta oli sellaisia, joihin liittyi taloudellisia väärinkäytöksiä. Tapaus on erityisen kiinnostava, koska tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvät riskit ovat nousussa.
Ymmärrettävyys edellyttää, että viestinnän kärjet pohditaan huolella. Osa pankin asiakkailleen suuntaamista kirjallisista viesteistä saattoi jäädä lukematta verhoilluista muotoiluista johtuen. Esimerkiksi otsikko ”Tärkeää tietoa asiakastiedoistasi S-Pankin verkkopankissa” hämärsi tilanteen vakavuuden. Sama tyyli jatkui myös 13.9.2022 pankin tiedotteessa: ”S-Pankin tunnistautumisessa järjestelmähäiriö kesällä”.
S-Pankki päätti olla kertomatta julkisuuteen tietoturva-aukosta, kun se havaittiin 5.8.2022. Pankki kertoi vasta reilun kuukauden päästä julkisesti tietoturva-aukon aiheuttamista ongelmista, koska halusi välttää ”laajaa sekaannusta”. Pankki keskittyi tunnistamaan ja suoraan kontaktoimaan tietomurron uhreja. Näin linjatessaan S-Pankki kuitenkin otti riskin, että vaikeneminen julkisuudessa näyttää viivyttelyltä ja asian peittelyltä, VEN arvioi.
VEN korostaa tapauskohtaista harkintaa, koska aina ei ole helppoa arvioida, millaisissa tilanteissa tietomurroista kannattaa viestiä julkisuudessa ja milloin tukeutua ainoastaan henkilökohtaiseen täsmäviestintään. ”Tästä toivommekin keskustelua viestinnän ammattilaisten piirissä”, sanoo neuvottelukunnan puheenjohtaja Päivi Sihvola.
Neuvottelukunnan ei ole mahdollista ottaa kantaa siihen, miksi tietoturva-aukon tunnistamiseen meni kuukausia. Nopea tilannekuvan muodostaminen ei yleensä ole ensisijaisesti viestinnän ammattilaisista kiinni, vaan edellyttää valppautta liiketoiminnan keskeisissä prosesseissa. Organisaatioiden viestintäyksiköt voivat kuitenkin osaltaan edistää kulttuuria, jossa heikotkin signaalit tulevat asianmukaisesti arvioitaviksi. Avoin ja sidosryhmiä kuunteleva viestintäkulttuuri on koko organisaation ominaisuus, ei ainoastaan viestintäfunktion tehtävä. Tässä korostuu organisaation johdon vastuu.
Kannanotto: VEN 2023/2 S-Pankin viestintä liittyen tietoturva-aukkoon
Lisätietoja: Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Päivi Sihvola, 040 7574992
Viestinnän eettisen neuvottelukunnan taustayhteisöjä ovat viestinnän ammattilaisia edustavat ProCom ry, Viesti ry ja julkisen alan viestijöiden JAT ry sekä markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto Marketing Finland. Neuvottelukunnan tehtävänä on ottaa kantaa viestinnän eettisiin kysymyksiin ja ylläpitää viestinnän eettisiä ohjeita. Lisätietoja ven.fi
Tietoja julkaisijasta

Kasarmikatu 23 A 5, 2. krs.
00130 HELSINKI
+358 (0)9 135 7775http://www.procom.fi
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry (per. 1947) on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 3 000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Viestinnän eettiset ohjeet ovat uudistuneet20.4.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Viestinnän ammattilaisten työtä tukevat eettiset ohjeet ovat uudistuneet. Päivitetyt ohjeet korostavat avointa viestintäkulttuuria.
Toimitukselle olisi pitänyt kertoa selvästi mielipidekirjoituksen toimeksiantaja31.3.2023 10:40:15 EEST | Tiedote
Viestinnän ammattilaisten tulee tuoda selvästi esille sidonnaisuutensa, toimeksiantajansa ja vaikuttimensa. Näin linjaa Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* kannanotossa, joka koskee Helsingin Sanomissa 23.11.2022 ilmestynyttä, Doven viestintäkampanjaan kytkeytynyttä mielipidekirjoitusta.
Kotimaisema-lehti ja Vaisalan vuosikertomus palkittiin vuoden parhaina medioina – organisaatioiden sisällöissä korostuvat nyt journalistiset piirteet25.11.2022 13:00:00 EET | Tiedote
Organisaatiomedioiden Oma Media 2022 -arvion parhaina medioina palkittiin Asuntosäätiön Kotimaisema-lehti ja Vaisalan vuosikertomus. Laadukkaat omat mediat tarjoavat kiinnostavia ja selkeitä sisältöjä. Oma Media -arvion järjestää ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry.
Maria Mroue jatkaa ProComin puheenjohtajana24.11.2022 07:59:50 EET | Tiedote
Suomen suurimman viestinnän alan järjestön ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n hallituksen puheenjohtajana jatkaa toista vuotta DEN Groupin markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maria Mroue. Vuosikokouksessaan 23.11. ProCom valitsi hallitukseensa uudeksi opiskelijajäseneksi Jenna Laineen, joka opiskelee kolmatta vuotta Vaasan yliopiston Viestintätieteiden laitoksella.
Asiantuntijalle olisi pitänyt kirkastaa, että kyse on mainonnasta22.9.2022 12:06:59 EEST | Tiedote
Journalistisia muotoja jäljittelevän mainonnan käyttö on voimakkaasti yleistynyt. Yksi esimerkki ovat natiiviartikkeleiksikin kutsutut jutut. Kun niihin haastatellaan ihmisiä, heille pitää kirkastaa, että kyse on mainonnasta, eikä journalistisesta sisällöstä. Kaikkien haastateltavien pitää myös markkinointiviestinnän yhteydessä voida luottaa siihen, ettei heidän sanomisiaan muuteta tavalla, jota he eivät hyväksy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme