S-Pankki mukaan finanssialan yhteiseen edunvalvontapöytään

Finanssiala ry:n (FA) hallitus on yksimielisesti hyväksynyt perjantaina 15.9.2017 S-Pankin FA:n jäseneksi. S-Pankki on osallistunut tähän asti FA:n maksuliikealueen yhteistyöhön. S-Pankin tytäryhtiö FIM varainhoito on ennestään FA:n jäsen. S-Pankin täysjäsenyys FA:ssa alkaa välittömästi.

FA:n vt. toimitusjohtaja Esko Kivisaari toivottaa S-Pankin tervetulleeksi mukaan uudistuvan finanssialan edunvalvontatyöhön. ”S-Pankki vahvistaa FA:n roolia koko finanssialan yhteisen äänen esiintuonnissa.”

”Pankkien, vakuutusyhtiöiden, työeläkeyhtiöiden, arvopaperivälittäjien, rahastoyhtiöiden ja rahoitusyhtiöiden sekä niiden asiakkaiden etu on, että ala tunnistaa yhdessä ennakoivasti, millaisia vaikutuksia digitalisaatiolla ja uudella sääntelyllä on finanssialaan ja sen asiakkaisiin. Se on vastuullista työtä yhteisessä edunvalvonnan pöydässä”, Kivisaari painottaa.

Edunvalvontatyö on Kivisaaren mukaan tärkeä osa demokratiaa ja alan yhteisellä näkemyksellä on suuri arvo myös päätöksentekijöiden silmissä. ”Finanssiala on strategiansa mukaisesti vahva ja vastuullinen hyvinvoinnin rakentaja. Tämä yhdistää finanssialan yrityksiä riippumatta siitä, ovatko ne osakeyhtiöitä, osuustoiminnallisia yrityksiä, keskinäisiä vakuutusyhtiöitä tai säästöpankkeja, Kivisaari sanoo.

Finanssiala ry on uudistuvan finanssialan toimialajärjestö, jolla on 184 jäsenyhteisöä ja niiden palveluksessa työskentelee reilut 26 000 työntekijää.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.