S-Pankki mukaan hillitsemään isoimpia saastuttajia

S-Pankin varallisuudenhoito liittyy jäseneksi Climate Action 100+ -hankkeeseen. Kyseessä on projekti, jossa sijoittajat ympäri maailman vaikuttavat järjestelmällisesti planeettamme suurimpiin saastuttajiin. Vaikuttamisen kohteena olevat runsaat sata yhtiötä ovat maailman merkittävimpiä kasvihuonepäästöjen aiheuttajia. Siksi niiden päätökset vaikuttavat keskeisesti siihen, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet saavutetaan.

”Climate Action 100+ on paras ja järjestelmällisin sijoittajien hanke, joka tähtää ilmastonmuutoksen hillitsemiseen”, vastuullisen sijoittamisen johtaja Mika Leskinen S-Pankin varallisuudenhoidosta kertoo.

S-Pankki palvelee säästämisen ja sijoittamisen alueella kahdella brändillä ja haluaa tarjota asiakkaille lompakon paksuudesta riippumatta hyviä sijoitustuottoja, jotka on tuotettu vastuullisesti. S-Pankki tarjoaa koko kansan varallisuudenhoitoa. Viime viikolla S-Pankki julkisti Suomen ensimmäisen mikrosäästämisen palvelun, Säästäjän, jonka avulla kuka tahansa voi aloittaa säästämisen. FIM taas palvelee varakkaita yksityisasiakkaita sekä instituutioita.

Pankilla on kovat odotukset viisivuotiselle Climate Action 100+ -hankkeelle, joka käynnistyi viime vuonna. Mika Leskinen kertoo uskovansa vakaasti siihen, että hanke saa aikaan konkreettisia toimenpiteitä, jotka vähentävät suurimpien saastuttajien päästöjä ja parantavat yhtiöiden riskienhallintaa. Samalla toimenpiteet edesauttavat Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamisessa.

”Näen, että meillä on velvollisuus huomioida ilmastonmuutos ja vaikuttaa sijoituskohteisiimme. Tämänhetkisen tiedon valossa ilmastonmuutoksella tulee olemaan valtava taloudellinen merkitys yrityksille, yksilöille ja valtioille. Jotta voimme minimoida ilmastonmuutoksen aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden, toimenpiteillä on kiire”, Leskinen sanoo.

S-Pankin ja FIMin asiakkaille liittyminen Climate Action 100+:aan näkyy välillisesti. Tavoitteena on saada vaikuttamisen kohteena olevat yritykset ottamaan käyttöön hallintomalli, jossa yhtiöiden hallitus on vastuussa ilmastonmuutokseen liittyvien yrityskohtaisten riskien ja mahdollisuuksien huomioimisesta sekä seurannasta. Yhtiöitä vaaditaan myös vähentämään omien päästöjen lisäksi koko arvoketjunsa päästöjä. Lisäksi yritysten tulee tuottaa suositusten mukaista tietoa ilmastonmuutoksen vaikutuksista niiden toimintaan, jotta sijoittajat voivat punnita riskejä ja mahdollisuuksia riittävän perusteellisesti.

Vaikuttavuudella on iso rooli pankin varallisuudenhoidossa. Tämä näkyy paitsi siinä, miten S-Pankki ja FIM ovat olleet tuomassa vaikuttavuussijoittamista Suomeen, myös siinä, millaisiin hankkeisiin pankki lähtee mukaan.

Vastuullisuus on keskeinen osa S-Pankin yrityskulttuuria ja jokapäiväistä päätöksentekoa. Tuore tunnustus tästä saatiin huhtikuussa, kun suomalaiset valitsivat pankin kuudennen kerran peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi pankiksi vuosittaisessa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa.

Climate Action 100+ -hankkeessa on mukana 296 sijoittajaa eri puolilta maailmaa. Hankkeeseen osallistuvat sijoittajat huolehtivat yhteensä lähes 27 000 miljardin euron varallisuudesta.

Mika Leskinen, vastuullisen sijoittamisen johtaja, S-Pankki & FIM, p. 050 327 6985, mika.leskinen@fim.com

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3,1 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

S-Pankki tarjoaa uudet asuntolainat ilman toimitusmaksua maaliskuun loppuun asti19.10.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

S-Pankki tarjoaa uudet asuntolainat ilman toimitusmaksua 19. lokakuuta alkaen maaliskuun 2024 loppuun asti. Muutos koskettaa niitä, jotka ottavat uuden asuntolainan omaan käyttöön hankittavan asunnon rahoittamiseen, asunnonvaihtajista ensiasunnon ostajiin. Tämä kattaa myös aiemmin tarjotut ja toistaiseksi toteutumattomat uudet asuntolainat. Vapaa-ajan asuntojen, korjaus- ja sijoitusasuntolainojen osalta kaikki jatkuu tutulla tavalla. Toimitusmaksujen poisto toteutetaan S-Pankissa asuntomarkkinoiden vauhdittamiseksi ja asiakkaiden rahakkaamman huomisen mahdollistamiseksi.