S-Pankki paransi tulostaan alkuvuonna

S-Pankki-konserni teki kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla 15,4 miljoonan euron liiketuloksen, ja pankkikonsernin vakavaraisuusaste oli 15,1 prosenttia. Moni asiakasomistaja ryhtyi asunnonomistajaksi, ja erityisesti S-Asuntolainojen kysyntä oli vahvaa.

– Kodit kannattelevat nyt kotimaata. Näin voisi luonnehtia Suomen talouden tilannetta alkuvuonna, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

Ylihurulan mukaan S-Pankki onnistui tekemään kohtuullisen hyvän tuloksen tammi-kesäkuussa. Tulosta tukivat erityisesti asuntolainojen hyvä menekki sekä Visa Europen osakkeiden myynnistä saatu myyntivoitto.

S-Pankin liiketulos oli tammi-kesäkuussa 15,4 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli vastaavalla ajanjaksolla 12,2 miljoonaa euroa (+26 %). Kesäkuun lopussa S-Pankilla oli 2,9 miljoonaa asiakasta, ja heillä oli käytössään yli 1,8 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia. Talletuskanta nousi 4 483 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 4 088 miljoonasta (+10 %). Antolainaus kasvoi 3 156 miljoonaan euroon oltuaan vuotta aiemmin 2 718 miljoonaa euroa (+16 %).

Kodinostajat innostuivat asuntolainoista

S-Pankin asuntolainaus kasvoi alkuvuonna selvästi markkinoita nopeammin. Suomen Pankin tilastojen mukaan pankkien kotitalouksille myöntämien asuntolainojen yhteenlaskettu arvo kasvoi 1,2 prosenttia tammi-kesäkuussa. Samalla ajanjaksolla myönnettyjen S-Asuntolainojen yhteenlaskettu arvo kasvoi 5,4 prosenttia eli 4,2 prosenttiyksikköä markkinoita enemmän.

S-Pankin asuntolaina säilytti myös paikkansa yhtenä markkinoiden edullisimmista asuntolainoista. Kesäkuussa julkaistussa vertailussa* S-Asuntolainan todellinen kokonaiskorko oli markkinoiden toiseksi edullisin.

– Monen kuluttajan leuka on loksahtanut, kun he ovat huomanneet, miten paljon pankit veloittavat palveluistaan. On hienoa, että kuluttajat ovat yhä tietoisempia pankkipalveluiden hinnoista. Meille S-Pankissa on tärkeää, että palvelumme ovat asiakkaillemme halpoja ja helppoja, Ylihurula sanoo.

Suomalaisten kiinnostus asuntoihin näkyi myös S-Pankin varainhoidossa. S-Pankki osti kesäkuussa loput varainhoitoyhtiö FIMistä, jonka hallinnoima S-Asuntorahasto keräsi 26,9 miljoonan euron edestä nettomerkintöjä** vuoden kuutena ensimmäisenä kuukautena.

Mobiilipalvelut keräsivät palkintoja

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla suomalaisten into asioida pankkinsa kanssa matkapuhelimen välityksellä kasvoi entisestään. Palkittu S-mobiili-sovellus on ladattu lähes 800 000 puhelimeen tai tablet-tietokoneeseen. S-Pankissa muutos nähdään mahdollisuutena.

Alkuvuonna S-Pankki lanseerasi yhdessä ABC:n kanssa mobiilitankkauksen, jonka avulla autoilija voi maksaa tankkauksensa kännykällään tai älykellollaan. Kesäkuun loppuun mennessä palvelu oli lähes kahden miljoonan suomalaisen saatavilla.

Kyseessä on maailman ensimmäinen palvelu laatuaan, ja kesäkuussa se voitti kansainvälisen National Association of Convenience Stores (NACS) -järjestön teknologiapalkinnon.

– Tuomme tarjolle kokonaan uudenlaisia digitaalisia palveluita, joissa S-ryhmän kattavat palvelut yhdistyvät S-Pankin tarjoamaan helppoon tunnistautumiseen ja maksamiseen, Ylihurula sanoo.

S-Pankki numeroina 30.6.2016

2,9 miljoonaa asiakasta
1,8 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia
1,6 miljoonaa kappaletta verkkopankkitunnuksia