S-ryhmä aurinkosähkön ykkönen – suurtuotanto jo selvittelyssä

S-ryhmä on selvästi aurinkosähkön suurin tuottaja ja kuluttaja Suomessa. Nyt ryhmälle sähköä tuottaa jo 83 000 aurinkopaneelia ja vuoden lopussa määrä lähenee 100 000 paneelia. Maaliskuussa valmistuivat kahden aurinkovoimalan 4 000 paneelia Sipoon logistiikkakeskuksissa. Selvittelyssä on jo aurinkosähkön suurimittainen tuottaminen kehitteillä olevissa tuulipuistoissa.

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja. (Kuva Anssi Vuohelainen/SOK)

Aurinkosähkön tuotanto on noussut S-ryhmässä nopeasti. Kun keväällä 2019 ryhmän kiinteistöihin sähköä tuotti 37 000 aurinkopaneelia, niin nyt luku on pitkälti yli kaksinkertainen ja pian liki kolminkertainen.

Viime kuussa Sipooseen S-ryhmän logistiikkakeskuksien yhteyteen valmistuneet kaksi aurinkovoimalaa ovat S-ryhmän ensimmäinen kohde, jossa voimaloiden aurinkopaneelit on sijoitettu kiinteistöjen kattojen sijasta maahan. Voimala-alueiden koko on yli kaksi hehtaaria ja paneelien pinta-ala puolestaan noin 8 500 neliömetriä.

Kummassakin voimalassa on noin 2 000 aurinkopaneelia, ja niiden yhteenlaskettu tuotanto on 1 600 megawattituntia vuodessa.

- Sipoon voimaloiden vuosituotanto riittäisi sadan sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuiseen lämmittämiseen tai kymmenen miljoonan kilometrin ajeluun sähköautolla, Kiinteistö Oy Sipoon Logistiikkakeskuksen toimitusjohtaja Petri Pitkänen havainnollistaa.

Pitkäsen mukaan aurinkosähkö sopii varsin hyvin logistiikkakiinteistöjen energiantuotantopalettiin. Voimalat tuottavat sähköä hyvin juuri silloin, kun logistiikkakiinteistöjen suurimmat energiankuluttajat - kylmäkoneet - kuluttavat eniten sähköä.

Verokohtelu suitsii aurinkosähkön määrää

Kokonaisuudessaan Sipoon aurinkovoimalat kattavat vain pienen osan logistiikkakeskusten sähköntarpeesta. Suurempaankin tuotantoon olisi ollut toiveita.

- Olisimme olleet valmiita rakentamaan paljon isommatkin aurinkovoimalat, mutta se ei olisi ollut verotuksen kannalta mielekästä. Rakensimme kuitenkin jo valmiudet voimaloiden laajentamiseen, mikäli maa-asenteisten aurinkosähkövoimaloiden verovapaan tuotannon määrää nostettaisiin tulevaisuudessa tai tekniikka muuttuu selvästi halvemmaksi, Pitkänen kertoo.

Aiemmin Suomessa on toteutettu vain muutamia maa-asenteisia aurinkovoimaloita, mikä teki rakentamisesta tavanomaista vaativampaa. Myös kallioinen maaperä asetti omat haasteensa, ja siksi asentamisessa jouduttiin käyttämään harvinaisempaa kelluvaa maatelinettä.

Aurinkosähkövoimalat tuovat yhden energian tuotantomuodon lisää Sipoon logistiikkakeskuksiin. Jo alun perin hyvin energiatehokkaiksi suunnitellut keskukset ovat hyödyntäneet lämmityksessään geotermistä energiaa, jota alueella tuottaa 300 maalämpökaivoa 300 metrin syvyydestä. Kiinteistöjen hiilineutraalisuusuustavoitetta tukee myös led-valaistuksen käyttöönotto.

Teollisen mittakaavan aurinkovoimaa tuulipuistoissa?

Tällä hetkellä S-ryhmä tuottaa aurinkosähköä paikalliseen käyttöön: sähkö siis tuotetaan ja kulutetaan samoissa toimipaikoissa. S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen arvioi, että jatkossa tilanne voi muuttua.

- Selvitämme paraikaa, olisiko taloudellisesti ja teknisesti mahdollista tuottaa aurinkosähkö myös omien, kehitteillä olevien tuulipuistojemme yhteydessä ja siirtää sitä verkon kautta muualle käytettäväksi. Toteutuessaan tällainen tuotanto olisi aivan eri mittaluokkaa kuin nykyinen tuotantomme ja puhuisimme jo aurinkosähkön teollisesta tuotannosta.

Aurinkovoiman tuotannon kasvattaminen toteuttaa osaltaan S-ryhmän keväällä 2020 julkistamia tiukkoja ilmastotavoitteita. Niiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

Toimitusjohtaja Petri Pitkänen, Kiinteistö Oy Sipoon Logistiikkakeskus, 050 328 3005
Toimitusjohtaja Mikko Halonen, S-Voima Oy, 050 440 4811

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja. (Kuva Anssi Vuohelainen/SOK)
Sipoon logistiikkakeskukset ovat  S-ryhmän suurin yksittäinen aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä. Kuva Anssi Vuohelainen/SOK)
Sipoon logistiikkakeskukset ovat S-ryhmän suurin yksittäinen aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä. Kuva Anssi Vuohelainen/SOK)

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Joensuun Vaakunan uusittu ravintolasali kabinetteineen tarjoaa raikkaan näyttämön aamiaistapaamisille ja kokouksille.26.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Työyhteisöissä, yhdistyksissä ja harrastusporukoissa kaivataan nyt yhteisiä kokoontumisia. Toimiva kokoustekniikka, fläppitaululle piirtäminen sekä kokouskahvit ja -hedelmät ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. Hyvinvointi lisääntyy yhteisen aterian äärellä ja esityslista etenee luovemmin, kun ollaan samassa tilassa. Joensuun Original Sokos Hotel Vaakunan raikkaiksi uusituissa tiloissa, kaupungin keskustassa, on helppoa ja viihtyisää kokoontua.