SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ennustaa: tänä vuonna tiedossa kaikkien aikojen leivontajoulu

Jaa

Moni haluaa tänä vuonna panostaa itse tehtyihin jouluherkkuihin, koska jouluun valmistautumiseen on tavallista enemmän aikaa. Koronavuosi on tuonut mukanaan leivontabuumin: esimerkiksi jauhojen myynti kasvoi S-ruokakaupoissa maalis-lokakuussa 24 %. Tänä vuonna nähtäneenkin esimerkiksi piparkakkutalojen kilpavarustelua sosiaalisessa mediassa. Myös mausteisista joululeivistä ennustetaan hittiä.

Yhteishyvä.fi:n suosituimpien joulun leivontareseptien joukosta löytyy muun muassa tämä herkullinen luumujuustokakku. Kuva: Panu Pälviä/Yhteishyvä
Yhteishyvä.fi:n suosituimpien joulun leivontareseptien joukosta löytyy muun muassa tämä herkullinen luumujuustokakku. Kuva: Panu Pälviä/Yhteishyvä

Joulua vietettäneen tänä vuonna tavallista pienemmällä porukalla koronatilanteen vuoksi. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtajan Antti Oksan mukaan tämä saattaa johtaa kahteen suuntaan: oman perheen kesken saatetaan kantaa pöytään aiempaa enemmän valmiina ostettuja jouluruokia, mutta toisaalta lisääntynyt kotona olo on innostanut monia kokkailemaan, leipomaan ja panostamaan itse tehtyihin herkkuihin, mikä näkyy myös jouluvalmisteluissa. Esimerkiksi etätöitä tehdessä on oiva tilaisuus laittaa joululaatikot uuniin palaverien välissä ja odotella niiden kypsymistä kotikonttorilla.

Myös S-ryhmän myyntidata maalis-lokakuulta tukee jälkimmäistä väitettä, jonka mukaan jouluruokien valmistamiseen itse ryhdytään tänä vuonna aiempaa hanakammin. Useimpien tuoreiden elintarvikkeiden myynnissä on nähty korona-aikana kasvua, mutta valmisruoan myynti ei ole kasvanut aivan samaan tahtiin.

Koronakevät toi leivontabuumin, joka vahvistuu joulua kohden

Leivontaan käytettävien raaka-aineiden myynti lähti S-ruokakaupoissa kovaan kasvuun maaliskuussa alkaneen leivontabuumin ja kotona pysymisen seurauksena. Leivontaan käytettävien tuotteiden menekit kehittyivät parhaimmillaan kymmeniä prosentteja maalis-lokakuussa edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Esimerkiksi kasviöljyjen myynti kasvoi 20 %, kohotusaineiden (esim. leivinjauhe, kuivahiiva) 29 % ja leivontamausteiden (esim. kaneli ja kardemumma) 24 % edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Jauhojen myynti puolestaan kasvoi maalis-lokakuussa 24 %. Erilaisten jauholaatujen myyntivolyymien kehitystä tarkemmin tarkastellessa käy ilmi, että erityisesti pizzajauhot (+76%), erikoisvehnäjauhot (+40%), kaurajauhot (+74%), sämpyläjauhot (+57%) ja hiivaleipäjauhot (+59%) ovat olleet erittäin suosittuja. Leivonnan tuoteryhmien myynti tulee olemaan vilkasta myös joulun tienoilla.

Erityisesti suolainen leivonta on ollut keväästä asti pinnalla – esimerkiksi pizzoja, sämpylöitä ja juurileipää on leivottu suomalaiskodeissa runsaasti. Myös makeat leivonnaiset, kuten perinteiset pullat ja piirakat pitävät edelleen pintansa. Myös joululeivonnassa tullaan suosimaan perinteisiä klassikoita ja hittejä, kuten pipareita, joulutorttuja ja jouluisia kahvikakkuja.

”Piparileivonnassa tullaan näkemään taas loisteliaita ja värikkäitä koristeluita ja piparkakkutalorakennelmia. Erilaiset värikkäät leivontakoristelutuotteet, leivontasuklaat ja pähkinät ovatkin joululeivonnassa tärkeässä roolissa. Jouluna leivotaan myös erilaisia maustettuja leipiä, kuten saaristolaisleipää ja limppuja, ja tämän joulun hitiksi saattaakin nousta erilaiset maustetut joululeivät. Luvassa onkin kaikkien aikojen leivontajoulu”, Oksa sanoo.

Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä alusta alkaen itse. S-ryhmän myyntitilastoista käy ilmi, että myös pakastetaikinoiden myynti on ollut hienoisessa kasvussa koronavuoden aikana.

Perinteet näkyvät joulupöydissä, mutta tarjonta monipuolistuu

Joulua on Suomessa vietetty tyypillisesti hyvin perinteisin menoin. Kinkun osuus joulupöydässä on kuitenkin viime vuosien aikana laskenut ja kalan osuus puolestaan noussut. Kinkunsyönnin vähenemisen taustalla on trendien lisäksi myös perhekokojen pieneneminen ja se, ettei joulukinkun viimeisiä rippeitä enää nykyään käytetä loppiaisen hernekeittoon.

Koronavuoden aikana lihan myynti on kuitenkin ollut kasvussa. Vaikka suurin osa kasvusta on tullut jauhelihan tyyppisistä, arkiruokaan sopivista tuotteista, myös pitkään laskussa olleen porsaanlihan myynti on kääntynyt hienoiseen, noin kolmen prosentin kasvuun maalis-lokakuun aikana.

”Tässä valossa näyttää siltä, että joulun kinkkukaupasta tulee edellisvuosia vahvempi. Toisaalta myös tuoreen kalan myynti on kasvanut tänä vuonna huomattavasti, joten myös erilaisia kalaruokia nähtäneen joulupöydissä runsaasti. Yksi tämän vuoden näkyvimmistä ruokatrendeistä on ollut sushi, jonka myynti S-ruokakaupoissa on kasvanut 10-kertaisesti. Voisiko suosiotaan kasvattanut sushia sopia myös joulupöytään uudistamaan tarjontaa”, Antti Oksa pohtii.

Kalatrendin ennustetaan jatkuvan myös vuodenvaihteessa ja kevättä kohden mentäessä, kun hyvinvointi ja terveelliset elämäntavat ottavat vallan.

Näitä Suomi leipoo – Yhteishyvä.fi:n suosituimmat joulun leivontareseptit

1. Saaristolaisleipä

2. Piparkakku-vaniljakierteet

3. Pehmeä piparkakku

4. Pipari-suklaakääretorttu

5. Luumukääretorttu

6. Suklainen jouluhalko

7. Piparkakkujoulutortut

8. Valkosuklaamutakakku

9. Luumujuustokakku

10. Suklaarusinakakku

11. Luumumoussetortut

12. Hedelmäkakku

Linkki resepteihin https://yhteishyva.fi/joulun-leivonnaiset

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, antti.oksa@sok.fi, puhelin 010 768 0699

Kuvat

Yhteishyvä.fi:n suosituimpien joulun leivontareseptien joukosta löytyy muun muassa tämä herkullinen luumujuustokakku. Kuva: Panu Pälviä/Yhteishyvä
Yhteishyvä.fi:n suosituimpien joulun leivontareseptien joukosta löytyy muun muassa tämä herkullinen luumujuustokakku. Kuva: Panu Pälviä/Yhteishyvä
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.

Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia5.1.2021 10:34:59 EETTiedote

Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme