SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja Terveystalo tarjoavat mielen hyvinvointia tukevan palvelun nuorille

Jaa
S-ryhmä ja Terveystalo ovat kehittäneet osana S-ryhmän Nuori Mieli Työssä -ohjelmaa nuorten työntekijöiden mielenterveyden tukemiseen tähtäävän palvelun. Keskiössä on mielenterveyden ammattilaisten kanssa digitaalisesti, videovastaanotolla tapahtuva sparraus. Nopean tilannepurun saa chat-yhteydellä vuorokauden ympäri. Vastaavista työnantajan tarjoamista ennaltaehkäisevistä hyvinvointipalveluista on Suomessa vähän kokemusta.

− Kaupan ala työllistää valtavan määrän nuoria, yksin S-ryhmä noin 50 000 vuosittain. Käynnistimme Nuori Mieli Työssä -ohjelman kehittääksemme työelämää heidän näkökulmastaan. Tavoite on luoda käytännön työkaluja tämän päivän tarpeisiin. Tiedämme, että Suomessa mielenterveyden oireilu lisääntyy, mutta tuen piiriin pääsy on vaikeaa. Aloimme pohtia, miten voisimme työnantajana tarjota nuorille tukea mielenterveyttä kuormittavien asioiden käsittelyssä, kenties ensimmäisinä Suomessa, työhyvinvointijohtaja Sanna-Mari Myllynen SOK:lta taustoittaa.

Syrjäytymisen ennaltaehkäisyä

Yhteistyössä Terveystalon kanssa kehitetty Nuoren Mielen Olkapää -palvelu koostuu kolmesta osasta. Vuorokauden ympäri toimiva chat-palvelu on ensimmäinen tilaisuus purkaa mieltä. Sieltä varataan aika videovastaanotolla tapahtuvaan, mielen taitoja vahvistavaan sparriin. Tarpeen mukaan nuori ohjataan digikanavista työterveyteen ja hoidolliseen lyhytpsykoterapiaan.

− Halusimme palvelun nuoren käden ulottuville. Toivomme, että digitaalisuus madaltaa yhteydenoton kynnystä, jos nuorella on esimerkiksi tarve purkaa kuormittavaa tilannetta. Tavoitteena keskusteluissa on kehittää nuoren omia voimavaroja sekä elämän- ja stressinhallintataitoja. Jos mieli on ahdistunut, on myös tärkeää päästä vaikuttavan hoidon piiriin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, johtava psykologi Tuija Turunen Terveystalosta kuvailee.

S-ryhmä ryhtyy pilotoimaan palvelua Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagin alueella Uudellamaalla.  Palvelua pilotoidaan myös Terveystalon muiden asiakasyritysten kanssa.

− Nuoruus on aikaa, jolloin tapahtuu paljon uusia asioita, kuten opiskelujen aloittaminen. Työelämään siirtyminen on herkkä nivelvaihe, ja tutkitusti sillä on vaikutusta koko työuran onnistumiseen. Epäonnistumisella on yhteys jopa työkyvyttömyyteen ja syrjäytymiseen. Mielenterveyden varhaisen, ennaltaehkäisevän tuen merkitystä ei voi liikaa korostaa, Myllynen ja Turunen lisäävät.

Lisätiedot:

S-ryhmä, työhyvinvointijohtaja Sanna-Mari Myllynen (SOK), puh. 010 768 0312
Terveystalo, johtava psykologi Tuija Turunen, puh. 0400 903 594

Nuori Mieli Työssä

Nuori Mieli Työssä on S-ryhmän kolmivuotinen, hyvän työelämän kehittämisohjelma, jonka keskiössä ovat alle 25-vuotiaat nuoret. Tavoite on tuottaa tietoa ja työkaluja nuorten työkykyisyyden, työelämätaitojen ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. Hankkeen kummina S-ryhmässä toimii Osuuskauppa Hämeenmaan johtoryhmä. Yhteistyökumppaneita ovat työeläkeyhtiö Elo, Barona, LähiTapiola, PAM, SAKU ry, Suomen Mielenterveysseura, Terveystalo, Työelämä 2020 ja Työterveyslaitos.

Nuorten työelämäodotukset -selvitys

S-ryhmä toteutti osana Nuori Mieli Työssä -ohjelmaa työeläkeyhtiö Elon ja Työterveyslaitoksen kanssa tutkimuksen, jolla selvitettiin, mitä alle 25-vuotiaat s-ryhmäläiset odottavat työelämältä ja miten he kokevat työkykynsä. Elokuussa julkaistut tulokset kertovat, että 39 % vastanneista oli kokenut alakuloa tai masentuneisuutta viimeisen kuukauden aikana. Tulos on samansuuntainen monien nuorista tehtyjen tutkimusten kanssa. Sähköiseen kyselyyn osallistui 1457 s-ryhmäläistä. Vastaajien keski-ikä oli 22 vuotta. Tulosten analysointi ja tarkastelu jatkuvat loppuvuoden 2018.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:


S-ryhmä, työhyvinvointijohtaja Sanna-Mari Myllynen (SOK), puh. 010 768 0312
Terveystalo, johtava psykologi Tuija Turunen, puh. 0400 903 594

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye