SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja Terveystalo tarjoavat mielen hyvinvointia tukevan palvelun nuorille

S-ryhmä ja Terveystalo ovat kehittäneet osana S-ryhmän Nuori Mieli Työssä -ohjelmaa nuorten työntekijöiden mielenterveyden tukemiseen tähtäävän palvelun. Keskiössä on mielenterveyden ammattilaisten kanssa digitaalisesti, videovastaanotolla tapahtuva sparraus. Nopean tilannepurun saa chat-yhteydellä vuorokauden ympäri. Vastaavista työnantajan tarjoamista ennaltaehkäisevistä hyvinvointipalveluista on Suomessa vähän kokemusta.

− Kaupan ala työllistää valtavan määrän nuoria, yksin S-ryhmä noin 50 000 vuosittain. Käynnistimme Nuori Mieli Työssä -ohjelman kehittääksemme työelämää heidän näkökulmastaan. Tavoite on luoda käytännön työkaluja tämän päivän tarpeisiin. Tiedämme, että Suomessa mielenterveyden oireilu lisääntyy, mutta tuen piiriin pääsy on vaikeaa. Aloimme pohtia, miten voisimme työnantajana tarjota nuorille tukea mielenterveyttä kuormittavien asioiden käsittelyssä, kenties ensimmäisinä Suomessa, työhyvinvointijohtaja Sanna-Mari Myllynen SOK:lta taustoittaa.

Syrjäytymisen ennaltaehkäisyä

Yhteistyössä Terveystalon kanssa kehitetty Nuoren Mielen Olkapää -palvelu koostuu kolmesta osasta. Vuorokauden ympäri toimiva chat-palvelu on ensimmäinen tilaisuus purkaa mieltä. Sieltä varataan aika videovastaanotolla tapahtuvaan, mielen taitoja vahvistavaan sparriin. Tarpeen mukaan nuori ohjataan digikanavista työterveyteen ja hoidolliseen lyhytpsykoterapiaan.

− Halusimme palvelun nuoren käden ulottuville. Toivomme, että digitaalisuus madaltaa yhteydenoton kynnystä, jos nuorella on esimerkiksi tarve purkaa kuormittavaa tilannetta. Tavoitteena keskusteluissa on kehittää nuoren omia voimavaroja sekä elämän- ja stressinhallintataitoja. Jos mieli on ahdistunut, on myös tärkeää päästä vaikuttavan hoidon piiriin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, johtava psykologi Tuija Turunen Terveystalosta kuvailee.

S-ryhmä ryhtyy pilotoimaan palvelua Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagin alueella Uudellamaalla.  Palvelua pilotoidaan myös Terveystalon muiden asiakasyritysten kanssa.

− Nuoruus on aikaa, jolloin tapahtuu paljon uusia asioita, kuten opiskelujen aloittaminen. Työelämään siirtyminen on herkkä nivelvaihe, ja tutkitusti sillä on vaikutusta koko työuran onnistumiseen. Epäonnistumisella on yhteys jopa työkyvyttömyyteen ja syrjäytymiseen. Mielenterveyden varhaisen, ennaltaehkäisevän tuen merkitystä ei voi liikaa korostaa, Myllynen ja Turunen lisäävät.

Lisätiedot:

S-ryhmä, työhyvinvointijohtaja Sanna-Mari Myllynen (SOK), puh. 010 768 0312
Terveystalo, johtava psykologi Tuija Turunen, puh. 0400 903 594

Nuori Mieli Työssä

Nuori Mieli Työssä on S-ryhmän kolmivuotinen, hyvän työelämän kehittämisohjelma, jonka keskiössä ovat alle 25-vuotiaat nuoret. Tavoite on tuottaa tietoa ja työkaluja nuorten työkykyisyyden, työelämätaitojen ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. Hankkeen kummina S-ryhmässä toimii Osuuskauppa Hämeenmaan johtoryhmä. Yhteistyökumppaneita ovat työeläkeyhtiö Elo, Barona, LähiTapiola, PAM, SAKU ry, Suomen Mielenterveysseura, Terveystalo, Työelämä 2020 ja Työterveyslaitos.

Nuorten työelämäodotukset -selvitys

S-ryhmä toteutti osana Nuori Mieli Työssä -ohjelmaa työeläkeyhtiö Elon ja Työterveyslaitoksen kanssa tutkimuksen, jolla selvitettiin, mitä alle 25-vuotiaat s-ryhmäläiset odottavat työelämältä ja miten he kokevat työkykynsä. Elokuussa julkaistut tulokset kertovat, että 39 % vastanneista oli kokenut alakuloa tai masentuneisuutta viimeisen kuukauden aikana. Tulos on samansuuntainen monien nuorista tehtyjen tutkimusten kanssa. Sähköiseen kyselyyn osallistui 1457 s-ryhmäläistä. Vastaajien keski-ikä oli 22 vuotta. Tulosten analysointi ja tarkastelu jatkuvat loppuvuoden 2018.

Lisätiedot:

S-ryhmä, työhyvinvointijohtaja Sanna-Mari Myllynen (SOK), puh. 010 768 0312
Terveystalo, johtava psykologi Tuija Turunen, puh. 0400 903 594

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nyt kiinnostavat kestohevipussit – Muovikassin vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan15.3.2019 09:00:42 EETTiedote

Noin vuosi sitten S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoille tuotiin asiakkaille pikkupussien ja biohevipussien rinnalle vaihtoehdoksi uudelleenkäytettävät kestohevipussit. Ne ovat edesauttaneet pienten muovipussien käytön vähenemistä. Totuttelemista uudelleenkäytettäviin pusseihin tarvitaan kuitenkin lisää. Myös varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot osuvat asiakkaan käteen yhä useammin. Omia kassivalintojaan voi itse seurata Omat ostot -palvelussa.

Kutsu ystävät italialaiseen illallispöytään8.3.2019 07:50:00 EETTiedote

Rosson La Serata Romana tarjoaa monipuolisen makumatkan. Hurmaa ystäväsi italialaisella illallisella. Kutsu ystävät naistenpäivänä pizzan äärelle, kaverit pienille syntymäpäiville tai kokoa koko perhe yhteisen pöydän ääreen. Rosso-ravintoloiden La Serata Romana tarkoittaa iloista puheensorinaa sekä antipastoja ja roomalaista pizzaa niin paljon kuin seurue jaksaa syödä. Illallisen hinta on 25 euroa per henkilö.

Kevään kiinnostavin YouTube-sarja nähdään Janni Hussin kanavalla - Sarjassa hypätään Vällyihin ajankohtaisten vieraiden kanssa6.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Uusi YouTube-sarja Vällyissä haluaa nostaa yksilön ja yhteiskunnan hyvinvoinnin puheenai-heeksi positiivisella ja hauskalla tavalla sekä kertoa ajankohtaisista vieraista jotain, mitä ku-kaan ei ole aikaisemmin tiennyt. Sarjan tilaaja on Radisson Blu -hotelliketju, joka haluaa vies-tiä omasta työstään hyvinvoinnin edistäjänä ja näyttää samalla kiinnostavaa esimerkkiä tavas-ta tehdä arvopohjaista vaikuttajamarkkinointia.