SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä laskee maidon ja kahvin hintaa – suomalaisista 87 % sanoo KYLLÄ

Jaa
S-ryhmä laskee suosituimpien elintarvikkeiden hintoja tänään. Neljä vuotta jatkunut ruoan hinnan pitkäaikainen alentaminen jatkuu. Suomalaisten ruokakoreissa tullaan näkemään edullisempia arjen perustuotteita. Ostoskorien hinnat laskevat Prismoissa ja S-marketeissa.

Noin viidenkymmenen halpuutetun tuotteen listalla on suomalaisten eniten ostamia suosikkituotteita kuten maitoa, kahvia, jogurttia, jauhelihaa ja broileria. Näin halpuuttaminen saadaan tuntumaan mahdollisimman monen asiakkaan pussissa.

Kotimaista rasvaton maito maksaa nyt Prismassa 0,59 senttiä litralta, Atrian kevytjauheliha 400 g 2,75 euroa per paketti ja Pampers Mega Pack housu- ja teippivaipat 11,90. S-marketissa Kokkikartanon kiusaukset 700 g maksavat nyt 5,98 euroa ja Kotimaista kermajuusto 500 g 2,95 euroa.

Sekä Prismassa sekä S-marketissa Kulta Katriina maksaa nyt 2,79 per paketti ja Arlan maustetut litran jogurtit 1,29 euroa.

Tuore tutkimus: 87 prosenttia haluaa halvempaa ruokaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaista haluaa, että ruoka olisi halvempaa. Halpuuttamisen jatkoa kannatti 92 prosenttia vastaajista. Tutkimuksen toteutti Consumer Compass S-ryhmän toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi lähes 1 500 suomalaista.

– Suomalaisten viesti ei voisi olla kirkkaampi. Halpuuttamiselle on edelleen selkeä tilaus, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Julkisessa keskustelussa on viime aikoina puhuttu paljon vähävaraisuudesta. Sadoillatuhansilla suomalaisilla kuukauden ruokabudjetti jää pariin sataan euroon. Viime aikoina on uutisoitu myös siitä, että kouluruoan kulutus on suurimmillaan maanantaisin.

– Monissa perheissä joudutaan kiristämään kukkaron nyörejä ja viikonlopun ruokailut jäävät ohueksi. Kyse ei välttämättä ole suoraan tulotasosta. Esimerkiksi suurissa kaupungeissa ihan kohtuullisillakin ansioilla olevien perheiden asumiskulut voivat olla niin korkeat, että sitten ruokarahoista tingitään, Alarotu pohtii.

Kilpailu suomalaisessa ruokakaupassa on kovaa

– Kansainvälinen kilpailu jatkuu entistä kovempana. Markkinaosuutemme koko Euroopan markkinassa on alle 0,5 prosenttia. Samaan aikaan olemme 3,8 miljoonan vihreän kortin omistajan osuuskauppa, ja jos me emme laita kampoihin näille kansainvälisille jäteille, niin kuka sitten? Ilkka Alarotu kysyy.

Tiukasta hintakilpailusta kertovat myös tutkimukset. Loppuvuodesta 2018 julkistettiin Luonnonvarakeskus Luken ja Pellervon Taloudellisen Tutkimuslaitoksen PTT:n tutkimus ruoan kate-eurojen jakautumisesta ruokaketjun eri toimijoiden välillä. Tutkimus näytti toteen sen, että kauppa on tinkinyt omista katteistaan. Kaupan osuus kate-euroista on laskenut.

– Tulos ei yllätä, sillä omat lukumme kertovat samaa, Alarotu kiteyttää.

S-ryhmä aloitti määrätietoisen ruoan hinnan halpuuttamisen vuonna 2015. Rahat hintojen laskuun otetaan säästöistä, jotka syntyvät oman toiminnan tehostamisesta. Tästä yksi esimerkki on oma täysautomatisoitu logistiikkakeskus.

– Sipoon logistiikkakeskus otettiin kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2018 lopussa. Näissä hinnanalennuksissa näkyy esimerkki sen tuomasta tehokkuudesta, Alarotu summaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteenä excel hintamuutoksista median käyttöön.


Lisätietoa: Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 010 76 80634, ilkka.alarotu@sok.fi

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye