S-ryhmä palkkaa ensi kesänä 12 000 nuorta: ”Tilannearvioissa on alueellista vaihtelua”

S-ryhmä työllistää kesällä 2021 ympäri Suomen noin 12 000 nuorta myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissään. Arvio on lähes sillä tasolla, jolla kausiapualaisia työllistettiin ennen koronakriisiä. Nuorille halutaan välittää toiveikkaita signaaleja ja katsoa kesään jo luottavaisesti. Koronatilanteen kehittymistä kuitenkin seurataan tiiviisti koko ajan.

Viime kesä oli COVID-19-koronavirustilanteen vuoksi poikkeuksellinen kesätyökesä. Ravintolat ja hotellit olivat osan sesongista suljettuina, ja marketeissa oli epätavallinen tilanne tehostetun hygienian ja muiden erikoisjärjestelyjen vuoksi.

− Tällä hetkellä osuuskauppojen ja muiden S-ryhmän yritysten arviot palkkausmääristä näyttävät rohkaisevilta. Nuorten työllistämismahdollisuutemme näyttävät palautuvan lähes kriisiä edeltäneelle tasolle. Liiketoiminnoissamme valmistaudutaan varsin myönteisesti kesään, mutta alueellista vaihtelua arvioissa kyllä on. Kesärekryjen tilannetta punnitaan luonnollisesti uudelleen, jos koronatilanteessa esimerkiksi uusien muunnosten vuoksi tapahtuu muutoksia, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta arvioi.

Kesätyö rakentaa luottamusta työelämään

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä on tuoreessa raportissaan todennut, että koronakriisin vaikutus nuoriin on ollut merkittävä. Huoli omasta tulevaisuudesta ja turvattomuus on lisääntynyt. Ikäluokan kokemusta on verrattu 90-luvun lamaan Suomessa.

− Kesätyö on kriittisen tärkeä nuorille. Ensimmäisillä kosketuksilla työelämään on tutkitusti vaikutusta ammatti-identiteetin syntyyn ja koko työuraan. Haluamme, että nuoret näkevät työelämän houkuttelevana ja tuntevat imua työssä oppimaan, Susa Nikula sanoo.

Noin 6700 S-ryhmään ensi kesäksi työllistettävistä nuorista on pidempiaikaisia kesätyöntekijöitä. Heidän lisäkseen työllistetään noin 5300 nuorempaa koululaista Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijoiksi.

− Järjestimme tällä viikolla hienosti sujuneen virtuaalitapahtuman, jossa S-ryhmästä kiinnostuneet saivat tietoa kesärekryistä ja kesätyöstä meillä. Virtuaaliset rekrytapahtumat ovat luonnollisesti tässä ajassa muodostumassa ilmiöksi, Susa Nikula lisää.

Lisätiedot: S-ryhmä, henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), puh. 044 992 9297

Vinkkejä työnhakuun ja avoimet kesätyöpaikat: S-ryhmän kesätyöpaikat - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia. S-ryhmä on yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääkumppaneista.

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.