SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä poistaa kertakäyttöaterimet omien merkkien valmisaterioiden pakkauksista

Jaa
Viimeisetkin muovihaarukat ja -lusikat poistuvat S-ryhmän ruokakauppojen omien merkkien valmisaterioista kesäkuun alkuun mennessä. Esimerkiksi kaikista maitotalousvälipalojen pakkauksista kertakäyttöaterimet on jo poistettu. Muutoksella tuotepakkauksista poistuu vuositasolla yli 400 000 muovikassin verran muovia.
Kuva: SOK
Kuva: SOK

S-ryhmä haluaa edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja materiaalitehokkuutta, minkä vuoksi muovin käyttöä omien merkkien tuotepakkauksissa on pyritty vähentämään pakkauksia uudistettaessa. S-ryhmän omia merkkejä ovat esimerkiksi Rainbow, Makula, Kotimaista ja Xtra. Muutoksen taustalla on myös tuleva EU-tason lainsäädäntö, joka kieltää muovisten kertakäyttöaterimien markkinoille asettamisen heinäkuusta 2021 eteenpäin.

Erikseen myytävät muovipillit ja -kertakäyttöaterimet poistuivat S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) valikoimista jo viime kesänä, ja niiden tilalle on tuotu uusiutuvista materiaaleista, kuten puusta tai puukuidusta tehtyjä vaihtoehtoja. Nyt valikoimista löytyy myös yksittäin myytäviä puukuituisia aterimia, joita voi ostaa tarvittaessa valmisruokien ja välipalojen yhteydestä.

S-ryhmä on selvittänyt kuluttajatutkimuksen avulla, että kuluttajat eivät näe kertakäyttöaterimia välttämättömiksi ateriapakkauksissa. Enemmistö kuluttajista myös toivoo, että kaikki ylimääräinen muovi poistetaan elintarvikepakkauksista.

”Kertakäyttöaterimet poistamalla saadaan vähennettyä turhaa kertakäyttötuotteiden kulutusta. Kaikki valmisaterioiden ostajat eivät kuitenkaan käytä mukana tulevia kertakäyttöaterimia, vaan nauttivat aterian tavallisilla aterimilla esimerkiksi kotona tai työpaikalla”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Muovisten kertakäyttöaterimien poistaminen tuotteista tukee myös S-ryhmän kiertotaloustavoitteita ja on konkreettinen ja näkyvä esimerkki siitä, miten kaupparyhmä vähentää luonnonvarojen turhaa käyttöä omassa toiminnassaan. S-ryhmässä pakkausuudistukset ovat jatkuvaa työtä, jossa kiinnitetään muovin määrän vähentämisen lisäksi huomiota myös lukuisiin muihin asioihin, kuten pakkausten kierrätettävyyteen sekä kierrätysmateriaalien käyttöön. S-ryhmä on myös ollut mukana Ellen MacArthur -säätiön ja YK:n käynnistämässä kansainvälisessä muovisitoumuksessa jo vuodesta 2018 lähtien. Sitoumuksen tavoitteena on turhan muovin käytön minimointi ja kiertotalouden edistäminen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi(at)sok.fi, puh. 010 76 80349

Kuvat

Kuva: SOK
Kuva: SOK
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye