S-ryhmä poistaa kertakäyttöaterimet omien merkkien valmisaterioiden pakkauksista
S-ryhmä haluaa edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja materiaalitehokkuutta, minkä vuoksi muovin käyttöä omien merkkien tuotepakkauksissa on pyritty vähentämään pakkauksia uudistettaessa. S-ryhmän omia merkkejä ovat esimerkiksi Rainbow, Makula, Kotimaista ja Xtra. Muutoksen taustalla on myös tuleva EU-tason lainsäädäntö, joka kieltää muovisten kertakäyttöaterimien markkinoille asettamisen heinäkuusta 2021 eteenpäin.
Erikseen myytävät muovipillit ja -kertakäyttöaterimet poistuivat S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) valikoimista jo viime kesänä, ja niiden tilalle on tuotu uusiutuvista materiaaleista, kuten puusta tai puukuidusta tehtyjä vaihtoehtoja. Nyt valikoimista löytyy myös yksittäin myytäviä puukuituisia aterimia, joita voi ostaa tarvittaessa valmisruokien ja välipalojen yhteydestä.
S-ryhmä on selvittänyt kuluttajatutkimuksen avulla, että kuluttajat eivät näe kertakäyttöaterimia välttämättömiksi ateriapakkauksissa. Enemmistö kuluttajista myös toivoo, että kaikki ylimääräinen muovi poistetaan elintarvikepakkauksista.
”Kertakäyttöaterimet poistamalla saadaan vähennettyä turhaa kertakäyttötuotteiden kulutusta. Kaikki valmisaterioiden ostajat eivät kuitenkaan käytä mukana tulevia kertakäyttöaterimia, vaan nauttivat aterian tavallisilla aterimilla esimerkiksi kotona tai työpaikalla”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Muovisten kertakäyttöaterimien poistaminen tuotteista tukee myös S-ryhmän kiertotaloustavoitteita ja on konkreettinen ja näkyvä esimerkki siitä, miten kaupparyhmä vähentää luonnonvarojen turhaa käyttöä omassa toiminnassaan. S-ryhmässä pakkausuudistukset ovat jatkuvaa työtä, jossa kiinnitetään muovin määrän vähentämisen lisäksi huomiota myös lukuisiin muihin asioihin, kuten pakkausten kierrätettävyyteen sekä kierrätysmateriaalien käyttöön. S-ryhmä on myös ollut mukana Ellen MacArthur -säätiön ja YK:n käynnistämässä kansainvälisessä muovisitoumuksessa jo vuodesta 2018 lähtien. Sitoumuksen tavoitteena on turhan muovin käytön minimointi ja kiertotalouden edistäminen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi(at)sok.fi, puh. 010 76 80349
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Kampin kansainvälinen huippuhotelli Radisson Blu Royal uudistuu – tavoitteena Helsingin halutuin tapahtumahotelli10.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Helsingin Kampissa sijaitseva Radisson Blu Royal Hotel uudistuu. Uudistusten tavoitteena on tehdä Radisson Blu Royalista Helsingin keskustan halutuin tapahtumahotelli. Hotelli sulkeutuu uudistustöiden ajaksi toukokuun alussa ja avautuu uudistettuna syksyllä 2025.
Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.
Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.
S-ryhmä ja Foodora pilotoivat ruokakaupan pikatoimituksia Kuopiossa ja Oulussa8.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Salen valikoiman kotiinkuljetuksia testataan Osuuskauppa Peeässässä ja Osuuskauppa Arinassa kevään ja kesän ajan. Tarkoituksena on testata palvelua avoimin mielin ja nähdä, miten asiakkaat uuteen kotiinkuljetuspalveluun suhtautuvat ja millaista kysyntää palvelulla on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme