S-ryhmä vahvistaa nuorten työelämä- ja digitaitoja: ”Duuni- ja Harkkapassi tarjoavat poikkeusvuonna erityisen tarpeellista tukea”

S-ryhmä työllistää vuosittain tuhansia nuoria toimipaikoissaan kausiapulaisina ja harjoittelijoina. Duuni- ja Harkkapassi ovat uusia työkaluja, joiden avulla eri toimialoilla työskentelevät nuoret perehtyvät työelämätaitoihin, työturvallisuuteen ja esimerkiksi työhyvinvointiin. Itseopiskeltavalle työelämätiedolle on ollut COVID-19-koronaviruksen värittämänä poikkeusvuonna erityinen tilaus.

Kaupan ala on silta työelämään, ja osuuskaupoilla ja S-ryhmän muilla työnantajayrityksillä on kriittinen rooli työelämään kasvattajina.

− Haluamme ensimmäisten kokemusten olevan ensiluokkaisia, sillä niistä jää pysyvä muistijälki. Duunipassi on kausiapulaisillemme työpaikoilla tapahtuvan perehdytyksen tueksi yhdessä Työterveyslaitoksen kanssa luotu mobiili verkkokoulutus. Sen avulla nuori kertaa työelämän perustaitoja kuten turvallisuudesta ja hyvinvoinnistaan huolehtimista. Passi suoritetaan itseopiskellen, esimiehen tuella. Palautteiden perusteella oppimismuoto on nuorille hyvin luonteva, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta kuvailee.

Harkkapassi on puolestaan TET- sekä Tutustu ja tienaa -harjoittelijoille luotu perehdytysaineisto, joka löytyy S-ryhmän verkkosivuilta.

− Halusimme tuoda nuorimmille koululaisille tarkoitetun Harkkapassin ihan kaikkien tutustuttavaksi verkkosivuillemme. Nuorten työelämään kasvattaminen on yhteistyötä, ja me isot yritystoimijat voimme saada käytäntöjä ja oppeja vaihtamalla tässä paljon aikaiseksi, Susa Nikula sanoo.

COVID-19-koronavirustilanne on nostanut esiin tarvetta erityisesti panostaa laadukkaaseen perehdyttämiseen ja psykologisen turvallisuuden tunteen vahvistamiseen.

− Viime kesä oli koronavirustilanteen vuoksi erittäin poikkeuksellinen. Silti onnistuimme tarjoamaan kesätyötä yli 7600 nuorelle pitkin Suomea. Olen erityisen iloinen, että meillä oli juuri tänä kesänä pilottikäytössä nämä työkalut. Tavoite on kehittää mallia ja saada ihan jokainen kausiapulainen jatkossa passiemme piiriin.

Lisätiedot:

S-ryhmä, henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 044 992 9297

Harkkapassiin pääsee tutustumaan S-ryhmä.fi:stä: https://s-ryhma.fi/tyopaikat/koululaiset-ja-ammattiin-opiskelevat

Presso-kahviloissa on tavattu tuoreen pullan äärellä jo 20 vuotta9.10.2020 09:15:00 EESTTiedote

Kodikkaissa Presso-kahviloissa paistetaan tuoretta pullaa aamusta iltaan. Tuoksuva pulla ja vastakeitetty kahvi ovat houkutelleet suomalaisia kokoontumaan ja kahvittelemaan Pressoihin jo parikymmentä vuotta. Kahviloiden leivonnaistarjonnassa näkyy ja tuntuu Presso-paakarien kädenjälki sekä ylpeys omasta työstä. Juhlavuonna Pressot levittävät pullakahvien positiivista sanomaa laajemminkin ympärilleen. Lämpimistä leivonnaisista nautitaan muun muassa vanhustentaloissa.

Herkku Africa -kahvit edustavat uudenlaista toimintamallia: Paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa8.10.2020 08:25:00 EESTTiedote

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa ilman välikäsiä. S-ruokakauppojen valikoimiin lisätään nyt Herkku Africa -merkillä aromikkaita kahviuutuuksia, jotka on jalostettu ja pakattu paikan päällä Afrikassa.

Vastuullisuus on kasvava trendi viinien kysynnässä. S-ravintoloiden asiakasomistajaviinit ovat tarjonneet viinitietoutta jo 20 vuotta.6.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Asiantuntijoiden huolella valitsemia asiakasomistajaviinejä on myyty S-ryhmän ravintoloissa jo 20 vuotta. Voidaankin sanoa, että asiakasomistajaviinit ovat osaltaan opettaneet suomalaisia tutustumaan viineihin ja nauttimaan niitä aterian yhteydessä. Viinivalikoiman avulla halutaan myös tukea kestävää kehitystä, ja siksi tänäkin vuonna vastuullisuus oli tärkeä viinien valintakriteeri. Juhlavuoden viinit ovat sisilialaisia Barone Montalton viinejä, kaikki vegaanisia ja luomuviinejä. Asiakasomistajasamppanjana jatkaa Nicolas Feuillatte Brut.