S-ryhmä vahvistaa nuorten työelämä- ja digitaitoja: ”Duuni- ja Harkkapassi tarjoavat poikkeusvuonna erityisen tarpeellista tukea”

S-ryhmä työllistää vuosittain tuhansia nuoria toimipaikoissaan kausiapulaisina ja harjoittelijoina. Duuni- ja Harkkapassi ovat uusia työkaluja, joiden avulla eri toimialoilla työskentelevät nuoret perehtyvät työelämätaitoihin, työturvallisuuteen ja esimerkiksi työhyvinvointiin. Itseopiskeltavalle työelämätiedolle on ollut COVID-19-koronaviruksen värittämänä poikkeusvuonna erityinen tilaus.

Kaupan ala on silta työelämään, ja osuuskaupoilla ja S-ryhmän muilla työnantajayrityksillä on kriittinen rooli työelämään kasvattajina.

− Haluamme ensimmäisten kokemusten olevan ensiluokkaisia, sillä niistä jää pysyvä muistijälki. Duunipassi on kausiapulaisillemme työpaikoilla tapahtuvan perehdytyksen tueksi yhdessä Työterveyslaitoksen kanssa luotu mobiili verkkokoulutus. Sen avulla nuori kertaa työelämän perustaitoja kuten turvallisuudesta ja hyvinvoinnistaan huolehtimista. Passi suoritetaan itseopiskellen, esimiehen tuella. Palautteiden perusteella oppimismuoto on nuorille hyvin luonteva, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta kuvailee.

Harkkapassi on puolestaan TET- sekä Tutustu ja tienaa -harjoittelijoille luotu perehdytysaineisto, joka löytyy S-ryhmän verkkosivuilta.

− Halusimme tuoda nuorimmille koululaisille tarkoitetun Harkkapassin ihan kaikkien tutustuttavaksi verkkosivuillemme. Nuorten työelämään kasvattaminen on yhteistyötä, ja me isot yritystoimijat voimme saada käytäntöjä ja oppeja vaihtamalla tässä paljon aikaiseksi, Susa Nikula sanoo.

COVID-19-koronavirustilanne on nostanut esiin tarvetta erityisesti panostaa laadukkaaseen perehdyttämiseen ja psykologisen turvallisuuden tunteen vahvistamiseen.

− Viime kesä oli koronavirustilanteen vuoksi erittäin poikkeuksellinen. Silti onnistuimme tarjoamaan kesätyötä yli 7600 nuorelle pitkin Suomea. Olen erityisen iloinen, että meillä oli juuri tänä kesänä pilottikäytössä nämä työkalut. Tavoite on kehittää mallia ja saada ihan jokainen kausiapulainen jatkossa passiemme piiriin.

Lisätiedot:

S-ryhmä, henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 044 992 9297

Harkkapassiin pääsee tutustumaan S-ryhmä.fi:stä: https://s-ryhma.fi/tyopaikat/koululaiset-ja-ammattiin-opiskelevat

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Valmisruoat lisäävät osuuttaan suomalaisten joulupöydässä30.11.2021 08:30:00 EET | Tiedote

Suomalaiset viettävät jälleen joulua hyvinkin perinteisin ruokamenoin, ja joulupöydissä korostuvat vuosi toisensa jälkeen tutut joulun herkut. Muun muassa kinkun paistaminen itse on monille tärkeä osa joulun viettoa. Kaikki S-ryhmän myymät joulukinkut ovat kotimaisia. Kauppojen myymät valmiit vaihtoehdot ovat kuitenkin ottaneet jalansijaa ruoan itse valmistamiselta. Esimerkiksi vaihtoehdot perinteisille joululaatikoille ovat tehneet tuloaan jo useamman vuoden ajan, ja nyt niitä löytyy jo monesta joulupöydästä.

Broileri ohittaa ensimmäistä kertaa possun, kasvisvalmisruuissa huikea kasvu – S-ryhmän tilastot paljastavat 10 ruokakaupan ilmiötä, jotka näkyvät nyt suomalaisten ruokakoreissa18.11.2021 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen kattavan tilastokatsauksen mukaan tällä hetkellä valtakunnallisesti isoina trendeinä korostuvat ruoan elämyksellisyys ja kotona syöminen, kasvis- ja kalaruokailmiö, ruoan ostamisen helppous ja yksilöllisyys sekä hyvinvoiva elämäntapa. Tuore katsaus nostaa esiin 10 ajankohtaista ruokailmiötä, jotka havainnollistavat vallitsevia ruokakaupan trendejä sekä suomalaisten tämän hetken ruokamieltymyksiä.