S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.

Kuva: Lari Lappalainen

Eri puolilla Suomea toteutettu S-marketin uudistus ei ole jäänyt asiakkailta huomaamatta. Raikas uusi ilme, kunkin myymälän paikallisesti toivomia palveluita ja pientä arjen luksusta. Yhä useammasta S-marketista löytyy nyt esimerkiksi salaattibaari, Mehustamo tuorepuristettuine mehuineen, paikan päällä tuoretta sushia valmistava Itsudemon tai Sushi Dailyn sushikioski, Beijing8-dumplingeja, Fazerin jauholeipomo tai ruokatorin uusina elementteinä tapakset tai paistovalmiit pitsat.

- 440 myymälän S-market on myynniltään Suomen suurin ruokakauppaketju ja meidän mielestämme S-market on myös Suomen paras ruokakauppa vastaten myös paikallisiin asiakastarpeisiin. Olemme kuunnelleet asiakkaita ja tuoneet kuhunkin myymälään juuri sillä alueella kaivattuja uudistuksia. S-marketeihin investoitiin viime vuonna lähes 200 miljoonaa euroa. Olemme iloisia siitä, että pystymme myymäläuudistustenkin kautta luomaan paikallisesti työtä ja pitämään yllä palveluita ympäri Suomen myös taloudellisesti haastavina aikoina, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Uudistetut myymälät saavat kiitosta palveluistaan ja näkyypä kohentunut asiakaskokemus myös kasvaneina myynteinä. Osuuskaupoista ensimmäisenä kaikki S-markettinsa sai uudistettua Etelä-Karjalan osuuskauppa.

- Pääsimme pilotoimaan uudistuksen elementtejä jo kesällä 2019 kun avasimme uuden Joutsenon S-marketin. Vuoden 2020 alussa jatkoimme remontteja ja maaliskuun alussa avasimme uudistetun S-market Myllykeskuksen Lappeenrannassa. Nyt maaliskuussa 2021 viimeisenä uudistui S-market Rajapatsas Imatralla. Myllykeskukseen tuli uusina elementteinä mm. Mehustamo tuorepuristettuine mehuineen, Itsudemon sushit sekä itämaisten makujen Beijing8-dumplingsit. Ruokatorille toimme lisää tuoretta kala- ja lihavalikoimaa. Asiakkaiden lisäksi oma henkilökuntamme on uudistuksesta innoissaan: myymälä on entistä toimivampi ja tarjontamme aidosti vastaa kaikkien tarpeisiin perustuotteista arkea piristäviin erikoistuotteisiin, iloitsee marketkaupan johtaja Olli Kurppa Etelä-Karjalan osuuskaupasta.

Eniten S-market-myymälöitä on pääkaupunkiseudulla toimivalla HOK-Elannolla. Nykyisistä 60 myymälästä HOK-Elanto on uudistanut jo puolet. Lisäksi pääkaupunkiseudulla avautuu kokonaan uusia S-marketeja, kuten huhtikuun puolessa välissä S-market Pukinmäki Helsingissä.

Jäätelöaltaasta lämpöä myymälään

Uudistukset ovat vaikuttaneet myös myymälöiden energiatehokkuuteen. Kylmäkaappien asianmukaisten ovien ja led-valojen lisäksi yhä useampi myymälä lämpenee kylmälaitteista syntyneen hukkalämmön avulla. S-ryhmä on myös Suomen suurin aurinkovoiman tuottaja - sen toimipaikkojen yhteydessä on yli 70 000 aurinkopaneelia. Kokonaisuudessaan S-ryhmän energiankulutus on laskenut 15 % vuoden 2015 tasosta.

Energiatehokkuuden parantaminen ja panostaminen uusiutuvaan sähköön ovat S-ryhmän ilmastotyön keskiössä. Ryhmän tavoitteena on pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, sampo.paallysaho@sok.fi, 010 768 0665

Kuva: Lari Lappalainen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Unilääkäri kehottaa huolehtimaan onnellisista unista myös poikkeusaikana.20.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Unilääkäri, dosentti Henri Tuomilehto kehottaa ihmisiä huolehtimaan hyvästä yöunesta myös poikkeusaikana. Tuomilehto suosittelee rytmittämään muuttuneen arjen uudelleen ja aloittamaan rauhoittumisen uneen hyvissä ajoin illalla. Näin taataan palauttavat yöunet. Sokos Hotellit laajentavat yhdessä Tuomilehdon kanssa tehtyä Onnellisia unia -konseptiaan tänä keväänä. Hotelliketjussa tiedetään, että uni on hotellivieraalle tärkein hyvään hotellikokemukseen vaikuttava asia.

ABC-liikennemyymälät palaavat 19.4. alkaen täyden palvelun taukopaikoiksi19.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Ravintolasulun päättyessä ABC-verkosto avaa koko palvelukirjonsa asiakkaiden käyttöön maanantaista 19.4. alkaen. Olennaisin muutos sulkuaikaan on ravintolasalien aukeamisen sallima ruokailu ja tauon viettäminen sisätiloissa. Alueelliset rajoitukset vaikuttavat osassa Suomea ravintoloiden asiakaspaikkojen määrään, mutta ne eivät säätele liikennemyymälöiden aukioloaikoja. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta huolehditaan edelleen monin tavoin.

Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.