S-ryhmän asiakastutkimus: yli kolmannes joutuu tinkimään lahjaostoksista tänä jouluna, mutta lahjoja halutaan silti ostaa – tällainen on lahjoihin käytettävä summa nyt

S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa myös suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Tyypillisimmin joululahjoihin aiotaan käyttää tänä vuonna 100–300 euroa. Jouluruoan ostamiseen taloustilanteella on hieman vähemmän vaikutusta kuin lahjojen hankintaan.

Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista. Kuva: Osuuskauppa Hämeenmaa / Antti Haataja

Yli puolet S-ryhmän tutkimukseen vastanneista suomalaisista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostostensa hintaan, ja reilu kolmannes sanoo joutuvansa tinkimään lahjaostoksista. Kaksi kolmesta puolestaan joutuu miettimään joululahjoihin kuluvaa rahasummaa tänä vuonna ainakin jonkin verran.

Täysin joululahjoista ei kuitenkaan haluta tinkiä, vaan tyypillisimmin niihin käytetään S-ryhmän tutkimuksen mukaan 100–300 euroa (41 % vastaajista). Keskimäärin käytettävä summa oli tutkimuksessa 313 euroa. 26 % vastaajista arvioi käyttävänsä lahjoihin tänä vuonna vähemmän rahaa kuin viime vuonna, ja vain 10 % aikoo käyttää rahaa viime vuotta enemmän. Ainoastaan yksi prosentti vastaajista ei aio käyttää lainkaan rahaa joululahjoihin.

Useimmiten joululahjoiksi ostetaan tänä jouluna tavaroita (46 % vastaajista), syötäviä lahjoja (40 %) sekä lahjakortteja (38 %). Tavaroiden osalta suosituimpia hankintoja pukinkonttiin ovat lelut, vaatteet, kirjat sekä kosmetiikka. Hinnan lisäksi tärkein kriteeri joululahjaostoksilla on kestävyys. Kotimaisuus korostuu valintakriteerinä vanhemmissa ikäryhmissä. Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat tutkimuksen mukaan hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista.

”Kiinnostavaa oli myös, että jouluun valmistaudutaan tutkimuksemme mukaan hyvissä ajoin, ja lahjahankinnat aloitetaan tyypillisimmin jo kuukautta tai puoltatoista ennen joulua. Moni hyödyntää lahjaostoksissa erilaisia alennuskampanjoita – esimerkiksi Black Fridaysta joululahjoja suunnittelee hankkivansa 28 % vastaajista. Tässä taloustilanteessa mahdollisuus tehdä haluamansa lahjaostokset edullisempaan hintaan onkin varmasti monille erityisen tärkeää”, sanoo myyntijohtaja Päivi Hole S-ryhmän marketkaupasta.

Saman tutkimuksen mukaan jouluruoan ostamiseen taloudellisella tilanteella on vähemmän vaikutusta kuin joululahjojen ostamiseen. Tutkimukseen vastanneista suomalaisista hieman yli puolet arvioi voivansa valita jouluruokaostokset vapaasti tai melko vapaasti.

*Tutkimus joululahjojen ostamisesta jouluna 2022 toteutettiin 22.-29.9.2022 ja siihen vastasi yli 3000 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

Päivi Hole, käyttötavarakaupan myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 010 7680711

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Kolille kesällä 2023 avautuvan Break Sokos Hotel Koli Kylän huoneet ovat nyt varattavissa. Polar Adventures toteuttaa ohjelmapalveluja ja välinevuokrausta.25.1.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Juhannukseksi 2023 avautuvan lämminhenkisen Break Sokos Hotel Koli Kylän huoneet ovat nyt varattavissa Sokos Hotellien varauskanavien kautta. Hotellin tiloissa aloittava Polar Adventures tarjoaa vieraille valmiita retkiä ja välinevuokrausta. Break Sokos Hotel Koli Kylä sijaitsee Kolin elämänmakuisen kylän keskellä, kansallispuiston luonnon äärellä. Retkeilypolut alkavat aivan hotellin pihapiiristä.

Kasvisten osuus ostoskoreissa laskee – Prismoista ja S-marketeista hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla9.1.2023 09:00:07 EET | Tiedote

Kasvisten osuus suomalaisten ostoskorissa on vähentynyt viime syksynä inflaation aiheuttamien kustannusten nousun vuoksi. S-ryhmässä halutaan kannustaa ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta arkiruokailussa ja edistää ravitsemussuositusten mukaista syömistä. Tätä tukemaan Prismoissa ja S-marketeissa nostetaan sydäntalven ajan esille alle euron hedelmiä, vihanneksia ja juureksia.