SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän asiakastutkimus: yli kolmannes joutuu tinkimään lahjaostoksista tänä jouluna, mutta lahjoja halutaan silti ostaa – tällainen on lahjoihin käytettävä summa nyt

Jaa
S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa myös suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Tyypillisimmin joululahjoihin aiotaan käyttää tänä vuonna 100–300 euroa. Jouluruoan ostamiseen taloustilanteella on hieman vähemmän vaikutusta kuin lahjojen hankintaan.
Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista. Kuva: Osuuskauppa Hämeenmaa / Antti Haataja
Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista. Kuva: Osuuskauppa Hämeenmaa / Antti Haataja

Yli puolet S-ryhmän tutkimukseen vastanneista suomalaisista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostostensa hintaan, ja reilu kolmannes sanoo joutuvansa tinkimään lahjaostoksista. Kaksi kolmesta puolestaan joutuu miettimään joululahjoihin kuluvaa rahasummaa tänä vuonna ainakin jonkin verran.

Täysin joululahjoista ei kuitenkaan haluta tinkiä, vaan tyypillisimmin niihin käytetään S-ryhmän tutkimuksen mukaan 100–300 euroa (41 % vastaajista). Keskimäärin käytettävä summa oli tutkimuksessa 313 euroa. 26 % vastaajista arvioi käyttävänsä lahjoihin tänä vuonna vähemmän rahaa kuin viime vuonna, ja vain 10 % aikoo käyttää rahaa viime vuotta enemmän. Ainoastaan yksi prosentti vastaajista ei aio käyttää lainkaan rahaa joululahjoihin.

Useimmiten joululahjoiksi ostetaan tänä jouluna tavaroita (46 % vastaajista), syötäviä lahjoja (40 %) sekä lahjakortteja (38 %). Tavaroiden osalta suosituimpia hankintoja pukinkonttiin ovat lelut, vaatteet, kirjat sekä kosmetiikka. Hinnan lisäksi tärkein kriteeri joululahjaostoksilla on kestävyys. Kotimaisuus korostuu valintakriteerinä vanhemmissa ikäryhmissä. Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat tutkimuksen mukaan hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista.

”Kiinnostavaa oli myös, että jouluun valmistaudutaan tutkimuksemme mukaan hyvissä ajoin, ja lahjahankinnat aloitetaan tyypillisimmin jo kuukautta tai puoltatoista ennen joulua. Moni hyödyntää lahjaostoksissa erilaisia alennuskampanjoita – esimerkiksi Black Fridaysta joululahjoja suunnittelee hankkivansa 28 % vastaajista. Tässä taloustilanteessa mahdollisuus tehdä haluamansa lahjaostokset edullisempaan hintaan onkin varmasti monille erityisen tärkeää”, sanoo myyntijohtaja Päivi Hole S-ryhmän marketkaupasta.

Saman tutkimuksen mukaan jouluruoan ostamiseen taloudellisella tilanteella on vähemmän vaikutusta kuin joululahjojen ostamiseen. Tutkimukseen vastanneista suomalaisista hieman yli puolet arvioi voivansa valita jouluruokaostokset vapaasti tai melko vapaasti.

*Tutkimus joululahjojen ostamisesta jouluna 2022 toteutettiin 22.-29.9.2022 ja siihen vastasi yli 3000 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Päivi Hole, käyttötavarakaupan myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 010 7680711

Kuvat

Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista. Kuva: Osuuskauppa Hämeenmaa / Antti Haataja
Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista. Kuva: Osuuskauppa Hämeenmaa / Antti Haataja
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye