S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan mainio vire jatkui vuonna 2019

S-ryhmän vuoden 2019 veroton vähittäismyynti oli 11 713 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen verrattuna 1,7 prosenttia.

S-ryhmän suurin toimiala, päivittäistavarakauppa, kasvoi Suomessa 1,8 prosenttia ja oli 7 383 miljoonaa euroa.

− Saimme vuoden aikana käyntiin suunnitellut laatu- ja valikoimahankkeet, mikä näkyi selvästi positiivisena myynnin kehityksenä loppuvuoden aikana. Odotamme hyvän vireen jatkuvan tänä vuonna käynnistyneen S-market-ketjun konseptiuudistuksen myötä. Suomen lähes kaikki, noin 440 S-marketia, uudistetaan tämän ja ensi vuoden aikana, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Eniten myyntiään kasvatti vuonna 2019 S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskauppa, jonka 842 miljoonan euron myynti kasvoi 3,1 prosenttia.

– Myös matkailu- ja ravitsemiskaupassa on laaja uudistamisohjelma. Se jatkuu edelleen mutta tuottaa jo samalla hyvin hedelmää jatkuvana myynnin kasvuna. Helsingin Pasilan uunituore Original Sokos Hotel Tripla on lähtenyt erinomaisesti liikkeelle ja tulee vahvistamaan tätä kehitystä.

S-ryhmän koko marketkaupan myynti käyttötavarakauppa ja lähialueet mukaan lukien oli 8 249 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 1,9 prosenttia. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa myynti pieneni 0,5 prosenttia ja oli 1 721 miljoonaa euroa. Tavaratalo- ja erikoistavarakauppa myynti päätyi hieman miinukselle, kun 290 miljoonan euron myynti oli 1,4 prosenttia edellisvuotta pienempi.

Muut liiketoiminta-alueet kokosivat yhteensä 612 miljoonan euron myynnin. Suurin osa tästä myynnistä tulee alueosuuskauppojen itsenäisesti harjoittamasta autokaupasta, joka kasvoi viime vuonna 7,3 prosenttia.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–12/2019

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen
1–12/2018 (%)

Marketkauppa*

8 249,0

1,9

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

1 720,6

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

3,1

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

Muut

4,4

S-ryhmä yhteensä

11 713,5

1,7

*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä.

S-ryhmän vuoden 2019 tulos julkaistaan 10.2.2020.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK Talous ja hallinto, p. 010 76 80608

Suomeen kansainvälinen palkinto hotelli- ja matkailualan kannattavuuden kehittämisestä19.2.2020 10:05:06 EETTiedote

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan Revenue management johtaja, restonomi Nina Nieminen on saanut kansainvälisen Revenue Optimization Professional -palkinnon tunnustuksena matkailualan kannattavan kasvun kehittämisestä. Tunnustuksen myönsi hotellialan ammattilaisista koostuva järjestö HSMAI (Hospitality Sales and Marketing Association International) ja se julkistettiin tammikuun lopulla Lontoossa pidetyssä alan konferenssissa.

S-ryhmä ei kysy työnhakijoilta ikää: ”Tiedostamattomasti tapahtuvaa ikäsyrjintää kitkettävä”31.1.2020 10:07:43 EETTiedote

S-ryhmässä ei kysy enää työnhakijoilta työhakemuksissa syntymävuotta tai ikää. SOK:n asiantuntijarekrytoinneista kysymys jäi pois viime vuonna, ja tämän vuoden alusta käytäntö on ulotettu koko S-ryhmään myymälöiden, ravintoloiden ja esimerkiksi ABC-liikennemyymälöiden rekrytointeihin. Tavoitteena on, että asenteet eivät pääse vaikuttamaan työhaastattelukutsun saavien joukkoon – edes tiedostamattomasti.