S-ryhmän metsäkatolinjaus rajaa pois ostot riskialueilta

S-ryhmä on laatinut luonnon monimuotoisuuden vahvistamista korostavan metsäkatolinjauksen. Linjaus ottaa kantaa metsäkatoa aiheuttaviin raaka-aineisiin, ja siinä rajataan pois esimerkiksi naudanlihan hankinta alueilta, jotka ovat metsäkadon osalta riskialueita. Tunnetuin tällainen on Amazonin alue Etelä-Amerikassa.
S-ryhmän metsäkatolinjaus pyrkii turvaamaan luonnon monimuotoisuuden. (kuva: SOK)

Heti voimaan astuvan metsäkatolinjauksen keskeinen periaate on, ettei S-ryhmä lisää metsäkatoa omalla toiminnallaan. Käytännössä linjaus merkitsee useiden riskiraaka-aineiden välttämistä ja alueellisten hankintarajausten käyttöönottoa.

- Naudanlihan kohdalla rajaamme pois hankinnan suurilta alueilta Australiasta ja Etelä-Amerikasta. Sieltä listalle on päätynyt esimerkiksi Brasilian, Kolumbian, Perun, Bolivian ja Venezuelan alueille ulottuva Amazonin sademetsäalue, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.

S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja omaa hankintaa kattava nautalinjaus määrittää päivittäistavarakaupan lisäksi myös ryhmän hotellien ja ravintoloiden hankintaa.

Kuluttajapakkausten ja puutavaran oltava sertifioitua

Naudanlihan hankintarajoitusten ohella metsäkatolinjaus asettaa uusia sertifiointivaatimuksia puu- ja kuitupohjaisille tuotteille.

- Vuoden 2023 loppuun mennessä on kaikkien omien merkkiemme päivittäistavaroiden kuluttajapakkausten oltava valmistettu joko kierrätyskuidusta tai sertifioidusta raaka-aineesta, tai sitten pakkauksilla pitää olla pohjoismainen Joutsenmerkki tai EU:n ympäristömerkki. Samat vaatimukset koskevat myös omien merkkiemme käyttötavaroita vuoden 2025 lopusta alkaen.

Uudet linjaukset ulottuvat myös S-ryhmän myymään rakentamisen puutavaraan. Valikoiman on jatkossa oltava täysin sertifioitua.

S-ryhmän hotelli- ja ravintolapuolella puu- ja kuitupohjaisten tuotteiden rajaukset ovat pitkälti samanlaiset kuin marketkaupassa. Ne koskevat vuoteen 2023 loppuun mennessä esimerkiksi mara-alalla kuitu- tai puupohjaisia take away -pakkauksia ja paperituotteitaJo nyt sertifiointivaatimukset tai vaatimukset ympäristömerkistä toteutuvat asiakkaiden wc-tiloissa käytettyjen käsi- ja wc-paperien kohdalla.

Raaka-ainelinjaukset kerätty yhteen

Puuraaka-ainetta koskevat uudet vaatimukset ulottuvat myös S-ryhmän asiakasviestinnän materiaaleihin. Esimerkiksi asiakaslehtien ja -kirjeiden sekä erillisten painettujen mainosten on oltava vuoden 2025 loppuun mennessä sertifioidusta raaka-aineesta tai niillä on oltava pohjoismainen tai EU:n ympäristömerkki.

Uusien hankintarajoitusten ohella linjaus yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi jo aiemmin käytössä olleet soijaa, kahvia, kaakaota ja palmuöljyä koskevat tiukat linjaukset. Kahvin, kaakaon ja palmuöljyn vastuullisuussertifiointiaste omien merkkien osalta nousi viime vuonna jo sataan prosenttiin. S-ryhmän tuotteissa raaka-aineena tai eläinperäisten tuotteiden tuotantoketjuissa rehuna käytetystä soijasta 70 prosenttia on puolestaan sertifioitua.

Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, SOK, 010 76 80803

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.