S-ryhmän metsäkatolinjaus rajaa pois ostot riskialueilta

S-ryhmä on laatinut luonnon monimuotoisuuden vahvistamista korostavan metsäkatolinjauksen. Linjaus ottaa kantaa metsäkatoa aiheuttaviin raaka-aineisiin, ja siinä rajataan pois esimerkiksi naudanlihan hankinta alueilta, jotka ovat metsäkadon osalta riskialueita. Tunnetuin tällainen on Amazonin alue Etelä-Amerikassa.

S-ryhmän metsäkatolinjaus pyrkii turvaamaan luonnon monimuotoisuuden. (kuva: SOK)

Heti voimaan astuvan metsäkatolinjauksen keskeinen periaate on, ettei S-ryhmä lisää metsäkatoa omalla toiminnallaan. Käytännössä linjaus merkitsee useiden riskiraaka-aineiden välttämistä ja alueellisten hankintarajausten käyttöönottoa.

- Naudanlihan kohdalla rajaamme pois hankinnan suurilta alueilta Australiasta ja Etelä-Amerikasta. Sieltä listalle on päätynyt esimerkiksi Brasilian, Kolumbian, Perun, Bolivian ja Venezuelan alueille ulottuva Amazonin sademetsäalue, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.

S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja omaa hankintaa kattava nautalinjaus määrittää päivittäistavarakaupan lisäksi myös ryhmän hotellien ja ravintoloiden hankintaa.

Kuluttajapakkausten ja puutavaran oltava sertifioitua

Naudanlihan hankintarajoitusten ohella metsäkatolinjaus asettaa uusia sertifiointivaatimuksia puu- ja kuitupohjaisille tuotteille.

- Vuoden 2023 loppuun mennessä on kaikkien omien merkkiemme päivittäistavaroiden kuluttajapakkausten oltava valmistettu joko kierrätyskuidusta tai sertifioidusta raaka-aineesta, tai sitten pakkauksilla pitää olla pohjoismainen Joutsenmerkki tai EU:n ympäristömerkki. Samat vaatimukset koskevat myös omien merkkiemme käyttötavaroita vuoden 2025 lopusta alkaen.

Uudet linjaukset ulottuvat myös S-ryhmän myymään rakentamisen puutavaraan. Valikoiman on jatkossa oltava täysin sertifioitua.

S-ryhmän hotelli- ja ravintolapuolella puu- ja kuitupohjaisten tuotteiden rajaukset ovat pitkälti samanlaiset kuin marketkaupassa. Ne koskevat vuoteen 2023 loppuun mennessä esimerkiksi mara-alalla kuitu- tai puupohjaisia take away -pakkauksia ja paperituotteitaJo nyt sertifiointivaatimukset tai vaatimukset ympäristömerkistä toteutuvat asiakkaiden wc-tiloissa käytettyjen käsi- ja wc-paperien kohdalla.

Raaka-ainelinjaukset kerätty yhteen

Puuraaka-ainetta koskevat uudet vaatimukset ulottuvat myös S-ryhmän asiakasviestinnän materiaaleihin. Esimerkiksi asiakaslehtien ja -kirjeiden sekä erillisten painettujen mainosten on oltava vuoden 2025 loppuun mennessä sertifioidusta raaka-aineesta tai niillä on oltava pohjoismainen tai EU:n ympäristömerkki.

Uusien hankintarajoitusten ohella linjaus yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi jo aiemmin käytössä olleet soijaa, kahvia, kaakaota ja palmuöljyä koskevat tiukat linjaukset. Kahvin, kaakaon ja palmuöljyn vastuullisuussertifiointiaste omien merkkien osalta nousi viime vuonna jo sataan prosenttiin. S-ryhmän tuotteissa raaka-aineena tai eläinperäisten tuotteiden tuotantoketjuissa rehuna käytetystä soijasta 70 prosenttia on puolestaan sertifioitua.

Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, SOK, 010 76 80803

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​