S-ryhmän pt-logistiikkakeskus on vuoden 2021 energianerokas

Sipoossa sijaitseva S-ryhmän päivittäistavarakaupan logistiikkakeskus on palkittu yhtenä kolmesta hankkeesta Vuoden Energianerokas 2021 -kilpailussa. Logistiikkakeskus osallistui kisaan hankkeella, joka nimenä oli ”S-ryhmän päivittäistavaran logistiikkakeskuksen kokonaisvaltainen energianhallinta”.

S-ryhmän Sipoon logistiikkakeskusten aurinkovoimaloiden paneeleja. (Kuva: Anssi Vuohelainen/SOK)

Työ- ja elinkeinoministeriö, Energiavirasto ja valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva myönsivät tänä vuonna tunnustuksen kolmelle vastuullisuusteolle, jotka ovat esimerkkejä energiankäyttöä tehostavista ja hukkaenergiaa hyötykäyttöön kierrättävistä ratkaisuista.

Kilpailun tuomaristo painotti palkinnon perusteluissa S-ryhmän päivittäistavarakaupan logistiikkakeskuksessa tehtyä pitkäjänteistä ja monipuolista työtä energiatehokkuuden parantamiseksi: ”Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa yhdistellyt energiatehokkaat ratkaisut ovat hyvä esimerkki, kuinka energian tarkoituksenmukaista käyttöä voi viedä kokonaisvaltaisesti askelittain eteenpäin”, tuomaristo toteaa.

Myös energiamanageri Miika Kakko SOK Kiinteistöässästä korostaa, että pt-logistiikkakeskuksen energianhallinta on kokonaisvaltaista ja energiankulutusta on siellä vähennetty monin eri keinoin.

- Esimerkiksi lämmityksen osalta olemme nostaneet energiankierrätyksen osuuden yli 50 prosenttiin, mikä on vähentänyt polttamalla tuotetun lämpöenergian tarvetta. Olemme myös rakentaneet yhdet Suomen suurimmista aurinkovoimaloista ja sähköakuista.

Aurinkovoimaloiden ja sähköakkujen lisäksi logistiikkakeskuksessa on tehty useita muita energiankulutusta ja päästöjä vähentäviä investointeja.

- Vuonna 2020 keskukseen asennettiin yhden megawatin tehoinen korkean lämpötilan lämpöpumppu, jonka lämmönlähteenä toimii kylmäkoneiden lauhdelämpö. Sen ansiosta olemme vähentäneet puupelletin ja varaenergiana olleen polttoöljyn käyttöä 5 000-6 000 megawattituntia vuodessa, Kakko kertoo.

Samana vuonna käyttöön otettiin myös sääennusteeseen perustuva lumensulatus, joka auttaa säätämään lastauslaiturien edustojen lämmitystä juuri kuhunkin tarpeeseen sopivaksi ja vähentää ylläpitolämmityksen tarvetta. Uudistus vähentää lämmönkulutusta sääoloista riippuen 500-1 000 megawattituntia vuodessa.

Paraikaa pt-logistiikkakeskuksessa on menossa valaistusremontti, jossa logistiikkakeskuksen ensimmäisissä rakennusvaiheissa asennetut perinteiset valaisimet korvataan led-valaisimilla. Valaistusremontti sekä pienentää valaistuksen sähkönkulutusta että vähentää valaistuksen aiheuttamaa jäähdytystarvetta. Näin vuotuinen sähkön kulutus pienenee 3 500-4 000 megawattituntia.

Toimiessaan normaalisti pt-logistiikkakeskus on jo päästötön. Esimerkiksi vuonna 2020 päästöllisten energianlähteiden osuus oli enää vain alle promillen suuruinen. Kakko korostaakin, että kehitys Sipoossa on hyvin linjassa S-ryhmän hyväksymän tavoitteen kanssa olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

Vuoden 2021 energianerokas -tunnustukset julkistettiin torstaina 9. joulukuuta Helsingissä pidetyssä Uutta Energiatehokkuuteen 2022 -tilaisuudessa.

Energiamanageri Miika Kakko, SOK Kiinteistöässä, 010 76 80156

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmässä palkataan ennätykselliset 15 000 kesätyöntekijää27.1.2022 06:55:00 EET | Tiedote

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät tämänhetkisen arvion mukaan kesällä 2022 ympäri Suomen noin 15 000 nuorta. Korona-ajan jo kaksi vuotta jatkuneesta epävarmuudesta kärsineille nuorille halutaan välittää toiveikas viesti – vaikka koronatilanteen kehittymistä seurataan toki tiiviisti. Ilahduttava signaali on, että S-ryhmän työyhteisötutkimuksen mukaan nuorimmat työntekijät ovat arvostaneet koronan aiheuttaman tilanteen hoitamista ja käytäntöjä työpaikoilla ja työskentely on tuntunut turvalliselta.

S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten ostavan nyt pääosin FFP2-hengityssuojaimia – kahdeksan rahtikoneellista turvaamaan kasvomaskien saatavuutta14.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmä täydentää nyt marketkaupan myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Kodin Terra) sekä ABC-liikenneasemille nyt toden teolla FFP2-hengityssuojaimia, joiden kysyntä on hurjassa kasvussa. Saatavuus on hyvä ja varastoja täydennetään etupainotteisesti. Tämän vuoden puolella S-ryhmän varastolle on Finnairin koneilla lennätetty noin 20 miljoonaa FFF2-suojainta ja myös kirurgisia suu-nenäsuojaimia on täydennetty 10 miljoonalla kappaleella.

Neljässä kuukaudessa jo puoli miljoonaa Falleroa myyty – Suomalainen menestysresepti -kilpailu on ruoka-alan hittitehdas11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Järjestyksessään kolmas Suomalainen menestysresepti -voittaja, turkulaisen ravintolan tuotekehityksestä S-ryhmän kauppojen hyllyille ponnistanut härkäpapufalafel Fallero, on ollut huikea menestys. Myös edellisten kausien voittajat Boltsi ja Rostis ovat jääneet suomalaisten kestosuosikeiksi. Kilpailusta on muodostunut merkittävä ponnahduslauta kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten uusille tuotteille. Nyt etsitään seuraavaa menestysreseptiä.