S-ryhmän suurin tuuli-investointi pystytysvaiheessa Simossa

S-ryhmän suurimman tuulivoimainvestoinnin pystytysvaihe on alkanut Simon Sarvisuolla. Tuulipuiston 27 tuulivoimalan on määrä valmistua tuotantokuntoon kuluvan vuoden loppuun mennessä. Valmistuttuaan Sarvisuon tuulipuiston on yksi Suomen suurimmista ja sen vuotuinen tuotantomäärä kattaa arviolta puolet koko S-ryhmän vuosittaisesta sähköntarpeesta. Puiston rakentaminen maksaa yhteensä noin 150 miljoonaa euroa.

S-ryhmän tuulivoimaloita (kuva: Jarkko Finnilä)

- Näiden uusien voimaloiden käyttöönoton jälkeen olemme S-ryhmässä askeleen lähempänä omavaraisuutta käyttämämme sähkön suhteen. Samalla ne turvaavat sen, että kaikki käyttämämme sähkö on peräisin uusiutuvista energialähteistä, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen iloitsee.

Enventus V162 -voimaloiden kokonaiskorkeus on 247 metriä, niiden tornien korkeus on 166 metriä ja siipien pituus 81 metriä. Voimaloiden valmistaja ja pystytyksen pääurakoitsija on tanskalainen Vestas.

Vuonna 2020 käynnistynyt Sarvisuon hanke kuuluu valtion uusiutuvan sähkön preemiojärjestelmän piiriin, sillä se oli yksi vuonna 2018 järjestetyn tuotantokilpailutuksen voittajista. Kilpailutuksessa etsittiin yhteiskunnan kannalta edullisimpia tuotantotapoja.

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 tiukat ilmastotavoitteet, joiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

Toimitusjohtaja Mikko Halonen, S-Voima Oy, 050 440 4811 (S-ryhmän energiakokonaisuus ja -linjaukset)
Rakennusprojektin omistajainsinööri Jarkko Finnilä, Carelin Oy, 044 425 4351 (rakennusprojektin osalta)

S-ryhmän tuulivoimaloita (kuva: Jarkko Finnilä)

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Unilääkäri kehottaa huolehtimaan onnellisista unista myös poikkeusaikana.20.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Unilääkäri, dosentti Henri Tuomilehto kehottaa ihmisiä huolehtimaan hyvästä yöunesta myös poikkeusaikana. Tuomilehto suosittelee rytmittämään muuttuneen arjen uudelleen ja aloittamaan rauhoittumisen uneen hyvissä ajoin illalla. Näin taataan palauttavat yöunet. Sokos Hotellit laajentavat yhdessä Tuomilehdon kanssa tehtyä Onnellisia unia -konseptiaan tänä keväänä. Hotelliketjussa tiedetään, että uni on hotellivieraalle tärkein hyvään hotellikokemukseen vaikuttava asia.

ABC-liikennemyymälät palaavat 19.4. alkaen täyden palvelun taukopaikoiksi19.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Ravintolasulun päättyessä ABC-verkosto avaa koko palvelukirjonsa asiakkaiden käyttöön maanantaista 19.4. alkaen. Olennaisin muutos sulkuaikaan on ravintolasalien aukeamisen sallima ruokailu ja tauon viettäminen sisätiloissa. Alueelliset rajoitukset vaikuttavat osassa Suomea ravintoloiden asiakaspaikkojen määrään, mutta ne eivät säätele liikennemyymälöiden aukioloaikoja. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta huolehditaan edelleen monin tavoin.

Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.