S-ryhmän tulos kasvoi alkuvuoden aikana
– S-ryhmän tulos niin SOK-yhtymässä kuin alueosuuskaupoissa kasvoi edellisvuodesta. Toimialoista erityisesti matkailu- ja ravitsemiskauppa piti yllä hyvää kasvuvauhtiaan, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
Melko sääsidonnainen käyttötavarakauppa vaikuttaa hyötyneen alkukesän hyvistä säistä, ja alennusmyyntien aikaan osuneet vaihtelevat kelit kasvattivat nekin kaupankäyntiä. Ruokakaupassa kuluvaa vuotta leimaa jatkuvasti kiristyvä kilpailu.
− Suomalainen päivittäistavarakauppa kehittyy nyt vauhdilla. Se on kuluttajan kannalta erinomainen asia. Meillä on edessä muun muassa S-market-ketjun konseptiuudistus. Tavoitteena on tehdä Suomen suurimmasta ketjusta entistä kiinnostavampi, Heikkilä korostaa.
Erityisesti pääkaupunkiseudulla uutta kasvua kaupankäyntiin tuovat myös uudet Prismat. Helsingin Pasilan uuteen kauppakeskus Triplaan avautuu Prisma syksyllä 2019, kun taas Herttoniemen merkittävästi laajentuva palvelukeskus Hertsi saa Prisman vuonna 2020. Pasilan yksikkö on uuden konseptin mukainen Prisma, jossa neliömäärä on hieman totuttua pienempi. Tämä mahdollistaa Prisma-verkoston laajentumisen tulevaisuudessa uusille alueille. Myös lähialueilla, Pietarissa ja Tallinnassa, investoinnit ottavat uutta vauhtia hiljaisemman jakson jälkeen.
Bonusta maksettiin alueosuuskauppojen asiakasomistajille noin 164 miljoonaa euroa, joka oli kaksi prosenttia edellisvuoden alkuvuotta enemmän.
Tunnustettu vastuullisuustyö jatkuu laajalla rintamalla
Viime aikoina erilaiset vastuullisuusteemat ympäristöasioista ihmisoikeuksiin ovat puhuttaneet koko maailmassa enemmän kuin ehkä koskaan aiemmin. S-ryhmän jo vuosia jatkunutta, laaja-alaista vastuullisuustyötä kuvastavat muun muassa kahdeksan kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta, jotka koskevat esimerkiksi energiatehokkuutta, uusiutuvaa energiaa ja ravitsemusta. Näiden johdosta Suomen Kestävän kehityksen toimikunta palkitsi S-ryhmän toukokuussa vaikuttavimpana kestävän kehityksen toimijana Suomessa, minkä ohella vastuullisuustyö on saanut myös kansainvälistä tunnustusta.
Vastuullisuustyö jatkuu yhdessä myös S-ryhmän asiakasomistajien kanssa nivoutuneena tiukasti asiakkaita palvelevaan digikehittämiseen. Syyskuussa S-ryhmä julkaisee osana Omat ostot -palveluaan ilmastotyökalun, joka erittelee ruokatuoteryhmien ilmastovaikutuksia ja havainnollistaa niiden eroja.
− Omat ostot -palvelu kehittyy muutenkin jatkuvasti käyttäjien toiveiden perusteella. Yksi odotettu, tulossa oleva uusi toiminnallisuus on ostojen kotimaisuuden seuranta. Suomen suurimpana kotimaisen ruoan myyjänä tämä on meille hyvin luontevaa. Esimerkiksi ruokakaupoissamme myydystä tuoreesta lihasta yli 95 prosenttia on kotimaista ja ABC-ketjun ravintoloissa vastaava kotimaisuusprosentti on täydet 100, Taavi Heikkilä painottaa.
S-ryhmän ja SOK-yhtymän keskeiset luvut 1–6/2019
S-ryhmä kokonaisuudessaan (osuuskaupat + SOK-yhtymä) 1–6/2019:
- Veroton vähittäismyynti oli 5 665 miljoonaa euroa (ed. v. 5 610 milj. euroa).
- Vähittäismyynti kasvoi 1,0 prosenttia.
- Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 147 miljoonaa euroa (ed. v. 140 milj. euroa).*
- Operatiivinen tulos oli 154 miljoonaa euroa (ed. v. 133 milj. euroa).
- Investoinnit olivat 226 miljoonaa euroa (ed. v. 280 milj. euroa).
- Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa 2 407 987 (ed. v. 2 372 034).
- Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 42 524 (ed. v. 41 935). S-ryhmä työllistää kesällä 2019 ympäri Suomen ennätysmäärän eli noin 14 000 nuorta.
- Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 1 841 (ed. v. vertailukelpoinen 1 836).
SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2019:
- Liikevaihto (IFRS) oli 3 645 miljoonaa euroa (ed. v. 3 581 milj. euroa).
- Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja (IFRS) oli 24 miljoonaa euroa (ed. v. 14 milj. euroa).*
- Operatiivinen tulos (FAS) oli 29 miljoonaa euroa (ed. v. 20 milj. euroa).
- Investoinnit olivat 29 miljoonaa euroa (ed. v. 71 milj. euroa).
- Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 669 henkilöä (ed. v. 6 511 henkilöä).
* SOK-yhtymän 2019 luku sisältää IFRS16-vaikutukset, vertailuvuotta ei oikaista
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608
SOK-yhtymän osavuosikatsaus 1–6/2019 julkaistaan kokonaisuudessaan S-ryhmä.fi:ssä 22.8.2019.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomen korkein hotelli täyttää 10 vuotta – luvassa yllätyksiä ja ennätyksiä7.3.2024 08:08:00 EET | Tiedote
Tampereen tunnettu maamerkki Solo Sokos Hotel Torni Tampere täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Koko vuodelle luvassa on kilpailuja, haasteita ja uusia ennätyksiä.
Kodin turvatuotteiden kysyntä kasvussa – Prisman myyntidata paljastaa murto- ja valvontakameroiden suosion4.3.2024 08:41:00 EET | Tiedote
Kodin turvatuotteet tekevät arjesta sujuvampaa, ja niitä ostetaankin suomalaisten keskuudessa aiempaa enemmän. Tämä on nähtävissä Prisman myyntidatassa, joka kertoo turvatuotteiden myynnin kasvaneen viime vuonna kokonaisuudessaan 14 prosenttia. Suosituimpia kodin turvatuotteita olivat murto- ja valvontakamerat, joiden myynti lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Myös kodin palo- ja vesiturvallisuudesta huolehditaan aktiivisesti. Tammikuussa voimaan astunut pelastuslain muutos näkyy jo muutoksena palovaroittimien kysynnässä.
Bomban matkailualueen palvelutarjonta laajenee – kesäksi uusia elämys- ja hemmottelupalveluita1.3.2024 07:50:00 EET | Tiedote
Bomban matkailualueen palvelut laajenevat entisestään, kun Pohjois-Karjalan Osuuskauppa avaa alueelle oman, monipuolisia aktiviteetteja ja välinevuokrausta tarjoavan elämyspalveluyrityksen kesällä 2024. Tiedossa on alueen ainutlaatuisessa luonnossa tapahtuvia laadukkaita ohjelmia Pielisen kanoottiretkistä moottorikelkkailuun metsäisillä reiteillä sekä runsas valikoima vuokrattavia välineitä sähköpyöristä kalastusvälineisiin. Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen avautuu lisäksi oma kauneushoitola ja S-parturi-kampaamo. Uudistusten tavoitteena on lisätä Bomban vetovoimaisuutta monipuolisena matkailukohteena.
Uima-allas katolla, 342 aurinkopaneelia ja värikäs sisustus: vaasalaishotelli Royalin uudistunut torniosa avautuu 26.2.26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Väriä, valoa, iloa ja energiaa, sitä on tiedossa, kun Vaasan ytimessä sijaitsevan Original Sokos Hotel Royalin tornirakennuksen ovet avautuvat 26.2.2024 vuoden mittaisten uudistustöiden jälkeen. Torniosasta löytyy 139 värikkäästi sisustettua huonetta, huipun trooppisen lämmin sauna- ja allasosasto, kolme uutta ravintolaa sekä kattavat tapahtumatilat. Kyseessä on hotellin omistavan Osuuskauppa KPO:n historian suurin yksittäinen matkailu- ja ravitsemistoimialan investointi koskaan.
Vegempi vuodenaloitus näkyi ruokakauppojen myynneissä20.2.2024 08:42:00 EET | Tiedote
Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme