S-ryhmän tulos luo vakaan pohjan uudelle strategialle

S-ryhmän tulos jatkoi hyvää kehitystään vuonna 2019. Kasvanut tulos antaa vakaan kivijalan uudellestrategialle, jossa S-ryhmän missio kuuluu ”teemme yhdessä paremman paikan elää”. Merkittävä etappi tällä matkalla ovat uudet, Suomen kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet.

S-ryhmän vuoden 2019 operatiivinen tulos oli 409 miljoonaa euroa sen ollessa edellisenä vuonna 355 miljoonaa euroa. SOK-yhtymän operatiivinen tulos taas nousi 71 miljoonaan euroon edellisvuoden 59 miljoonasta.

– Hyvä tulos antaa mahdollisuuden missiomme täysimääräiseen toteuttamiseen. Parempaa paikkaa rakennetaan osuustoiminnan hengen mukaisesti yhteistyössä asiakasomistajien, kumppaneiden ja kaikkien s-ryhmäläisten kanssa ja se vaatii meiltä vahvoja resursseja. Kun me pärjäämme hyvin, koko yhteisö pärjää paremmin, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä painottaa.

Osuustoimintaa ja asiakasomistajuutta konkretisoidaan ja sen merkityksellisyyttä lisätään aitojen tekojen kautta. Keskeinen osa tätä ovat muun muassa laadukkaat kauppapalvelut ja niiden jatkuva kehittäminen, josta esimerkkinä on kahden seuraavan vuoden aikana tapahtuva lähes kaikkien 440 S-marketin uudistaminen.

Hyvien palveluiden ja etujen lisäksi asiakasomistajille tarjotaan yhä enemmän tietoa ja valinnanmahdollisuuksia vaikuttaa omaan ja koko yhteisönsä elämään. Tämän ytimessä on S-mobiilin Omat ostot -palvelu, joka kehittyi harppauksin vuonna 2019 ja jatkaa samaa kehityspolkua tänä vuonna.

S-ryhmä hiilinegatiiviseksi vuonna 2025

S-ryhmä on asettanut uudet, Suomen kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet.

– Tavoitteenamme on nyt pienentää ilmastopäästöjämme 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Aiempi vähennystavoite vastaavalle ajalle oli 60 prosenttia. Samalla haluamme ensimmäisenä suomalaisena yritysryhmänä olla hiilinegatiivinen jo vuonna 2025, Heikkilä linjaa.

Jo tähän mennessä S-ryhmä on edennyt ilmastotyössään suunnitelmiaan selvästi nopeammin muun muassa energiatehokkuuden parantamisen ja tuulivoiman lisääntyneen tuotannon ansiosta. Tuulivoiman lisäksi vahva panostuksemme aurinkovoimaan on nostanut S-ryhmän lyhyessä ajassa Suomen suurimmaksi aurinkovoiman tuottajaksi. Aurinkopaneeleita oli toimipaikoissamme vuoden 2020 alussa 50 212 kappaletta. Tämän vuoden lopussa aurinkopaneelien määrän odotetaan kasvavan yli 70 000:een.

100 prosenttia S-ryhmän käyttämästä sähköstä on päästötöntä ja vähintään 60 prosenttia tästä omaa uusiutuvaa energiaa. Uusiutuvalla energialla on merkittävä rooli S-ryhmän ilmastotyössä ja jatkamme toimenpiteitä sen osuuden kasvattamiseksi.

Tunnustuksena ilmastotyöstä S-ryhmä saavutti kansainvälisessä CDP-arvioinnissa parhaan Leadership-tason arvosanalla A- ainoana kaupan alan toimijana Suomessa.Carbon Disclosure Project (CDP) on kansalaisjärjestöjen vuonna 2000 perustama riippumaton maailmanlaajuinen järjestö. Se arvioi yhtenäisin kriteerein vuosittain tuhansien yritysten ympäristötyötä.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa huippukunnossa

S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden nousujohteinen tuloskehitys on jatkunut vahvana jo vuodesta 2014 ja vuonna 2019 tulos jatkoi edelleen kehittymistään. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla hotelleja operoiva SOK:n tytäryhtiö Sokotel Oy on valmiina jatkuvasti tiukentuvaan hotellikilpailuun, kun se on uudistanut tai uudistamassa lähes kaikki hotellinsa ja uutena hotellina avattiin tammikuussa Original Sokos Hotel Tripla.

Tuloksen kehityksen kannalta hyvää työtä tehtiin myös S-ryhmän käyttötavarakaupassa, johon kuuluu muun muassa Prismojen ja Sokosten pukeutumisen ja kodin tarjonta. Kokonaisuus on vuosien varrella noussut tappiolta voitolliseksi, mikä on kireässä, kansainvälisessä verkko- ja kivijalkakaupan kilpailussa merkittävä suoritus.

S-ryhmän ja SOK-yhtymän keskeiset luvut 1–12/2019

S-ryhmä kokonaisuudessaan (osuuskaupat + SOK-yhtymä) 1–12/2019):

• Veroton vähittäismyynti oli 11 713 miljoonaa euroa (ed. v. 11 523 milj. euroa).
  • Operatiivinen tulos oli 409 miljoonaa euroa (ed. v. 355 milj. euroa).
  • Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 367 miljoonaa euroa (ed. v. 346 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 496 miljoonaa euroa (ed. v. 598 milj. euroa).
  • Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 2 425 167 (ed. v. 2 398 295).
  • Osuuskaupat maksoivat jäsenilleen Bonusta yhteensä 341 miljoonaa euroa.
  • Rahaa asiakasomistajatalouksille maksettiin keskimäärin 165 euroa vuodessa, kun mukaan lasketaan bonusten lisäksi maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko.
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 37 764 (ed. v. 37 931). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.
  • S-ryhmä työllistää kuluvana vuonna yhteensä noin 14 000 kesätyöntekijää.
  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli vuoden lopussa 1 854 (ed. v. 1 841).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–12/2019:

• Liikevaihto (IFRS) oli 7 497 miljoonaa euroa (ed. v. 7 304 milj. euroa).
  • Operatiivinen tulos (FAS) oli 71 miljoonaa euroa (ed. v. 59 milj. euroa).
  • Tulos ennen veroja (IFRS) oli 67 miljoonaa euroa (ed. v. 55 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 73 miljoonaa euroa (ed. v. 113 milj. euroa).
  • Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 7 095 henkilöä (ed. v. 6 885 henkilöä). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.

SOK-yhtymän tilinpäätöstiedote 1–12/2019 julkaistaan S-ryhmä.fi:ssä 10.2.2020. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus sekä SOK-yhtymän tilinpäätös 2019 liitetietoineen julkaistaan maaliskuussa 2020.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK Talous ja hallinto, p. 010 76 80608

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.