Saaristo houkuttaa kesävieraita. Nauvon Alkon myynnistä 50 prosenttia tehdään kesällä.

Kesään haetaan raikkaita ja keveitä juomia. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen Alkojen myynnissä.

Keveyttä, helppoutta ja vastuullisia valintoja. Siinä kesän trendit, jotka näkyvät Alkon kesäasiakkaiden ostoskorissa. Varsinais-Suomessa Alkon myymälöiden kesän* litramyynti kasvaa 22 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia.

Varsinais-Suomen Alkoissa tehdään kesällä 29 prosenttia koko vuoden myynnistä. Kesällä myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+260 %), longdrinkit (+71 %) ja siiderit (+61 %). Vaikka roseeta nautitaan yhä enemmän läpi vuoden, myydään kesän aikana Varsinais-Suomesssa noin 55 prosenttia koko vuoden roseeviinimyynnistä.

Alkoholittomien juomien kulutus nousee koko ajan. Kesällä kaivataan monipuolisia virkistäjiä myös alkoholittomana, oli kyse sitten mocktaileista tai trendikkäästä alkoholittomasta sangriasta. Alkoholittomien myynti kasvaa Varsinais-Suomessa kesäkuukausina hieman yli 40 prosenttia.

Saariston helmet houkuttelevat kesävieraita

Kesä ja lomakausi näkyy erityisesti Turun saariston Alkojen myymälöissä ja asiakasmäärät kasvavat.

”Maailman upein saaristomme todella herää kesällä henkiin. Mekin Alkolla vastaamme kesän vilinään ja pidennämme Paraisten, Nauvon, Kustavin ja Taalintehtaan myymälöiden aukioloaikoja kesän kuumimman sesongin ajaksi”, kertoo palvelujohtaja Juha Laanti.

”Nauvon koko vuoden myynnistä 50 prosenttia tehdään kesällä, Kustavin myynnistä vastaava luku on 47 prosenttia, Taalintehtaan 46 prosenttia, Kemiön keskustan 38 prosenttia ja Paraisten keskustankin 35 prosenttia,” Laanti jatkaa.

”Nauvon myymälässämme asiakasmäärät yli kolminkertaistuvat, myös Kustavissa päästään lähelle kolminkertaista asiakasmäärien kasvua.”

Verkosta lempituotteet matkaan

Asiakkaat ovat löytäneet Alkon verkkokaupan. Varsinais-Suomessa neljännes alueen verkkokauppanoudoista tehdään kesällä.

”Verkkokauppatilaaminen kesällä kasvaa, kun Alkon noutopisteverkosto elää liikkuvien asiakkaiden matkassa. Tuotteet voi tilata Alkon verkkokaupan kautta itselle sopivaan myymälään tai noutopisteeseen. Toimitamme tuotteet pääosin 2-3 arkipäivässä,” sanoo Laanti.

Eniten verkkokauppanoudot kasvavat Taalintehtaalla, Kustavissa, Nauvossa, Somerolla, Kemiönsaaressa ja Paimiossa.

”Taalintehtaalla verkkokauppanoudot kahdeksankertaistuvat kesäkuukausina, Kustavissa kolminkertaistuvat. Toki lähtöluvut ovat vielä suhteellisen pieniä, mutta onhan tämä merkittävä trendi meidän digitaalisissa ostokanavissamme”, Laanti toteaa.

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Intohimo hyvään ruokaan ja juomaan yhdistettynä maailman trendien seuraamiseen sekä aitoon kiinnostukseen asiakkaasta ovat tehneet alkolaisista todellisia makujen asiantuntijoita.

”Olemme koko kansan sommelier. Haitpa sitten paria saariston kalaherkuille tai matonpesuun, meiltä saat avun. Tarjoamme aina kunkin asiakkaan tyylin ja tahdin mukaan räätälöidyn palvelun”, kertoo valikoimamestari Emmi Hörkkö ja antaa samalla parhaat paikalliset makuparivinkit saariston kaloille, jotka kaipaavat seurakseen hentoa makeutta.

”Saariston kesään kuuluvat savukala, sillit sekä silakat, näiden kylkeen uudet perunat ja saaristolaisleipä. Sillien ja silakoiden kanssa suosittelen puolikuivaa Rieslingiä tai puolikuivaa roseeviiniä. Näiden viinien hento makeus sopii hyvin etikkaisuuden ja suolaisuuden kanssa. Savukalalle suositukseni on hedelmäinen Chardonnay, joka ei ole tammikypsytetty.”

”Toki saaristossa myös grillataan, ja esimerkiksi grillilihalle ja kasviksille toimii hyvin hieman rotevampi ja voimakkaampi punaviini Argentiinan Malbec-rypäleestä.”

* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Palvelujohtaja Juha Laanti, p. 040 730 4908, juha.laanti@alko.fi

Alkon kesä Varsinais-Suomessa

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.