Saaristomeren alueen viljelijöitä kannustetaan kipsitalkoisiin - Pohjanmaalla suurin into (Varsinais-Suomi, Länsi-Uusimaa)

Viljelijät voivat hakea peltojen kipsikäsittelyä 31.7. saakka Saaristomeren valuma-alueella Varsinais-Suomessa ja Länsi-Uudellamaalla. Peltojen kipsikäsittely vähentää tehokkaasti maatalouden vesistökuormitusta.

Kipsin levitystä Paimiossa 2019. © Pekka Salminen

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Kipsi-hanke on tarjonnut maksutonta peltojen kipsikäsittelyä Saaristomeren valuma-alueen pelloille jo vuodesta 2020. Hanke laajeni tänä vuonna uusille alueille.

- Saaristomeren alueella on jääty selvästi aiempien vuosien tasosta kipsihakemusten määrässä. Kipsikäsittelyä on haettu nyt noin 3 000 peltohehtaarille, kun tavoite olisi saada hakemuksia noin 8 000 hehtaarille, kertoo erityisasiantuntija Kati Ojala Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Uusilla hankealueilla kipsihaku on päättynyt. Hakemuksia saatiin yli odotusten.

- Johtoasemaa kipsin hakuinnokkuudessa pitävät nyt Pohjanmaan maakunnat, kertoo Ojala.

- Olemme erittäin tyytyväisiä kipsin saamaan vastaanottoon uusilla hankealueilla. Toivomme, että myös Saaristomeren alueen viljelijät vielä innostuvat hakemaan kipsiä, Ojala jatkaa.

Kipsikäsittelyä voi hakea osoitteessa www.kipsinlevitys.fi. Kipsikäsittely on viljelijälle maksuton ja verovapaa, ja kipsin levitys hoidetaan ELY-keskuksen kilpailuttaman urakoitsijan toimesta.

Kipsi parantaa peltomaan rakennetta

Maanparannuskipsillä voidaan pienentää peltomaalta tulevaa fosforin, kiintoaineksen ja orgaanisen hiilen kuormitusta vesistöihin noin 50 prosentilla.

- Kipsin vesiensuojeluteho perustuu sen kykyyn parantaa erityisesti savimaan mururakennetta. Hyvä mururakenne hidastaa peltomaan eroosiota ja tehostaa fosforin ja orgaanisen hiilen sitoutumista maahiukkasten pinnalle. Fosfori jää kasvien käyttöön, Kati Ojala kertoo.

Kokemukset kipsikäsittelystä ovat olleet myönteisiä, eikä haittoja viljelylle ole havaittu. Kipsi-hankkeessa käytettävä kipsi on kotimaisessa lannoitevalmistuksessa syntyvää sivutuotetta, jonka laatu on tutkittu. Kipsi ei suolaa, koveta eikä happamoita maaperää.

Kipsin levitystä rahoitetaan Vesiensuojelun tehostamisohjelman ja Suomen kestävän kasvun ohjelman tuella.

Lisätietoa:

Erityisasiantuntija Kati Ojala
Varsinais-Suomen ELY-keskus

www.ely-keskus.fi/kipsinlevitys

Kipsin levitystä Paimiossa 2019. © Pekka Salminen
Kartta alueesta, jolla kipsikäsittelyn hakuaikaa on jatkettu 31.7.2022 saakka.

Itä-Suomen etnisten suhteiden neuvottelukunta: Vieraskielisyys ja maahanmuuttajuus eivät saisi olla perusteluja ohjata asiakas työllisyyden kuntakokeiluun (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala)17.8.2022 10:24:37 EEST | Tiedote

Neuvottelukunnan asiantuntijoiden mukaan työllisyyden kuntakokeilujen haasteet, epäkohdat ja pirstaleisuus näkyvät asiakkaille ja sidosryhmille. Itä-Suomen ETNO:n asiantuntijat haluavat kannanotossaan tuoda esille maahanmuuttajille tarjottavien työllistymistä edistävien palveluiden toimivuutta työllisyyden kuntakokeiluissa.

Sinilevätilanne vaihteleva Saaristomerellä ja Selkämerellä, sisävesissä viime viikkojen kaltainen (Varsinais-Suomi, Satakunta)11.8.2022 11:44:26 EEST | Tiedote

Viime viikonlopun kovien tuulten myötä sinilevät sekoittuivat vesiin ja alkuviikon lämpimän sään seurauksena runsastuivat paikoitellen koko merialueella. Avomerellä sinilevät runsastuivat etenkin Saaristomeren eteläosassa. Sisävesissä sinilevää on tavattu paikoitellen runsaastikin, mutta tilanne on pysynyt pitkälti viime viikkojen kaltaisena.

Lapin ELY-keskus myönsi rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)11.8.2022 11:07:21 EEST | Tiedote

Vuoden 2022 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä neljä hakemusta, joista kaksi hanketta rahoitettiin. Tukea haettiin yhteensä yli 600 000 euron edestä. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).